Jump to content

NOR rating: Er du enig i ditt nye LYS tall?


keno

Recommended Posts

NORLYS er blitt NOR rating.

Jeg har prøvd å se litt på min egen båt, og den skal seile mye raskere i år en hva den har klart årene før.

Omregningsformelen fra NORrating til nyttlystall skal vist være NORrating*1.27

Båten en Bavaria 46C.

Nor rating: 1.058

NORLYS: 1.28

Nytt lys: 1.34

 

Jeg har vanskeligheter med å se hvordan båten skal ha blitt så mye raskere med det nye systemet.

Mitt håp er at det ligger en feil i skrogfilene, eller seilføringen min, som gir så stort utslag.

Andre båter som jeg konkurerer mot, og som jeg blir slått av ( grundig også :-( ) har fått lavere tall.

 

Hva er ditt syn på ditt nye tall?

 

 

Link to post
Share on other sites

Er i grunn knakende godt fornøyd med min nye rating :yesnod: Fikk 1,040 som vel tilsvarer en nedgang fra 1,33 til 1,32 i gamle LYS. Overraskende lavt i forhold til sammenlignbare båter og testsertifikat jeg fikk i fjor fra ORC, så jeg får vente å se hva Arcona, First, X'er og andre 40-fotere får. Det nye tallet føles imidlertid mer riktig for Færder-forhold (har for lav seilføring for flau vind)

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Du kan søke på www.norlys.org evt se på Blur.se for en foreløpig liste. Synes synd på Hanse 400e eieren, men det er kanskje høy skrogstabilitet i den båten som gir høyt tall? Er jo tidlig enda, så kan forekomme målefeil som blir rettet senere.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hvis det hadde vært ekte irc, ville bav 46 hatt lavere tall i lettvind. Men at den kan seiles fort er jeg sikker på.

Men at båten skal være omentrent like rask som First40.7 nekter jeg å tro.

Er redd for at min hytte på sjøen, må forbli en hytte på sjøen, så får regattamaskiner konkurere om de øverste plassene.

 

Båten går bra på kryss når kulingen begynner å bygge seg opp. Lensen er det værre med uansett.

Link to post
Share on other sites

En b 46 med spinnaker i kuling snitter vel 10 knop ganske greit?

 

En må sammenligne epler med epler osv.. Du har en turbåt, men hvis du kjøper regattaseil og trener seriøst med et mannskap på 10 en gang i uken så vil du nok kunne konkurrere. Men båten er uansett ikke bygd for dette, så det er mye som må forandres på for å ta ut potensialet. På 40,7 så er det jo lagt mye mer tilrette for aktiv seiling, samt at seilmakerne har drevet seilutvikling på båten siden den kom. Sett utfra det så er ikke så rart at det er "lettere" å seile 40,7 effektivt. Skal du seile regatta seriøst er nok det beste å bruke en båt som er beregnet på dette.

 

Selv har jeg jo "lagt opp" etter at jeg kjøpte turkatamaran. Mye billigere å være mannskap hos andre og slite på deres utstyr.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ganske sikker på at dere har helt rett. Syntes at denne oppstillingen var grei: http://www.seilmagasinet.no/id/40096, men så var det dette med omregningsfaktoren da, at den skal være 1,27 er det vel ganske lite hold i, og med 1,265 så vil tallene være annerledes.

De som vil komme godt ut av dette er nok de som velger å kjøpe flere målebrev med forskjellige seiloppsettog eventuelt de som har råd til å kjøpe nye seil tilpasset systemet.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hva som har noe å si, skal vi seile shorthanded som WS2S kan det være interessant å låne 40,7 spinnaker som er 15kvm mindre hvis det gir bedre rating, men hvis forskjellen er ubetydelig kan vi bare håpe på lite vind og mye lens. Lurer også litt på dette med code 0 og hva det vil ha å si på tallet. Vi har både symmetrisk og asymmetrisk spinnaker målt inn, det ga ikke tillegg i lys, noen som vet med det nye systemet? Ser at man kan kjøre tester på orc.org, men at det koster penger. Tror jeg vil prøve det en av de kommende dagene, for å teste ut litt.

Link to post
Share on other sites

Tror KristianH har rett, at det koster 10 euro per test måltall på ORC. Så det kan være nyttig å legge ut erfaringer på konfigurasjon vs rating i tråden her.

 

Om noen tester effekten av rating med og uten genakker når man allerede har spinnaker så er jeg veldig interresert i det. Jeg lurer og på hvordan spinnaker vs genakker slår ut på ratingen.

 

Det er naturlig at store turbåter med bra fartspotensiale som har hatt lavt lystall fordi de ikke så ofte har hatt gode seilere ombord får etn høy rating, spesiellt om de og er satt op med store seil (i.e. 150%).

 

At expressen har fått relativ lav rating er og naturlig, ratingen viser faktisk potensiale og lystallet på expressen var jo høyt ettersom gode seilere har "seilt opp" tallet.

 

Vi stiller og i kort bane på w2s, anbefaler fler å stille der, det blir artig og uhøytidlig og med relativt lav terskel

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok prøve spinnaker/gennaker/begge når mitt målebrev er ferdig, dette er nok et interessant tema for mange. Den IMXen det er regnet på hittil har feil i storseilmålet og seiler med 1er så det blir spennende å se hva jeg får med 3er.

 

Lenge siden jeg har sett på listen til ws2s men mener det var ca. 20 båter på kort bane, skulle likt å sett det dobbelte før regattaen.

Link to post
Share on other sites

Det er lagt ut en fin tabell som viser endringer for ulike båter nå hos seilmagasinet: http://seilmagasinet.no/id/40096 (PS: den sier dessverre ingen ting om hvilke seil som gjelder...)

 

Les forøvrig kommentaren til Book..

 

(Enig mhp w2s. Hadde egentlig tenkt å delta i Offshore, men makkeren har ikke sikkerhetskurs. Derfor blir det Coastal, og det er sikkert mer enn nok for en debutant...).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Av det jeg kan se gir code-0 mindre straff i ORC OSN (NOR rating) enn i LYS. Simulering på min fokkebåt gir et tillegg på 3,3 tusendel, mens i LYS var det vel 2 hundredeler tillegg. Har da beregnet på ORC sin hjemmeside, ikke Norlys siden jeg ikke har dette seilet (enda).

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...