keno Startet 2.April.2013 Del på Facebook Startet 2.April.2013 NORLYS er blitt NOR rating. Jeg har prøvd å se litt på min egen båt, og den skal seile mye raskere i år en hva den har klart årene før. Omregningsformelen fra NORrating til nyttlystall skal vist være NORrating*1.27 Båten en Bavaria 46C. Nor rating: 1.058 NORLYS: 1.28 Nytt lys: 1.34 Jeg har vanskeligheter med å se hvordan båten skal ha blitt så mye raskere med det nye systemet. Mitt håp er at det ligger en feil i skrogfilene, eller seilføringen min, som gir så stort utslag. Andre båter som jeg konkurerer mot, og som jeg blir slått av ( grundig også :-( ) har fått lavere tall. Hva er ditt syn på ditt nye tall? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Dette er båtens potensiale, du har laaaaang vannlinje og alt det der. Har ikke fått mitt tall, men lik båt har fått nytt på 1.36, tidligere 1.38. Omregnet til lys. 1,072 i NOR rating Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Hvis det hadde vært ekte irc, ville bav 46 hatt lavere tall i lettvind. Men at den kan seiles fort er jeg sikker på. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kjappfot Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Er i grunn knakende godt fornøyd med min nye rating Fikk 1,040 som vel tilsvarer en nedgang fra 1,33 til 1,32 i gamle LYS. Overraskende lavt i forhold til sammenlignbare båter og testsertifikat jeg fikk i fjor fra ORC, så jeg får vente å se hva Arcona, First, X'er og andre 40-fotere får. Det nye tallet føles imidlertid mer riktig for Færder-forhold (har for lav seilføring for flau vind) Redigert 2.April.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Tror jeg får 1,040. Hanse 400 går noe opp, og det er gull verdt :-) ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
grawis Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Har du link til disse tallene? Sitér dette innlegget Link to post
39CR Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Her er link til NOR Rating tallene adm.seiling.org/lysliste.do Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Du kan søke på www.norlys.org evt se på Blur.se for en foreløpig liste. Synes synd på Hanse 400e eieren, men det er kanskje høy skrogstabilitet i den båten som gir høyt tall? Er jo tidlig enda, så kan forekomme målefeil som blir rettet senere. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 NOR 10040 IMX 40 Xplorer SKV MANGLERMANGLER 12,100 Venter spent! Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 3.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2013 Hvis det hadde vært ekte irc, ville bav 46 hatt lavere tall i lettvind. Men at den kan seiles fort er jeg sikker på. Men at båten skal være omentrent like rask som First40.7 nekter jeg å tro. Er redd for at min hytte på sjøen, må forbli en hytte på sjøen, så får regattamaskiner konkurere om de øverste plassene. Båten går bra på kryss når kulingen begynner å bygge seg opp. Lensen er det værre med uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 En b 46 med spinnaker i kuling snitter vel 10 knop ganske greit? En må sammenligne epler med epler osv.. Du har en turbåt, men hvis du kjøper regattaseil og trener seriøst med et mannskap på 10 en gang i uken så vil du nok kunne konkurrere. Men båten er uansett ikke bygd for dette, så det er mye som må forandres på for å ta ut potensialet. På 40,7 så er det jo lagt mye mer tilrette for aktiv seiling, samt at seilmakerne har drevet seilutvikling på båten siden den kom. Sett utfra det så er ikke så rart at det er "lettere" å seile 40,7 effektivt. Skal du seile regatta seriøst er nok det beste å bruke en båt som er beregnet på dette. Selv har jeg jo "lagt opp" etter at jeg kjøpte turkatamaran. Mye billigere å være mannskap hos andre og slite på deres utstyr. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bergen Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Min båttype har ulikt tall for like båter? Trolig er det forskjellige grunnlagsdata fra målingen som lager forskjellen. Bergen Seilforening har kjørt ny resultatliste av siste LYS regatta Isbjørnen for sammenligning. Blir i alle fall endel forskjeller i fra LYS http://www.bergens-seilforening.no/?attachment_id=1980 Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Som jeg har fortstått det og ellers i ORC er den nye ratingen indivuelt beregnet basert på innmålte seil og seilkode, ikke hva som er max tillatt for båttypen. Derfor kan det bli store forskjeller på ellers like båter. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Slik har jeg også forstått det, og om man ønsker å stille med en bestemt seilgarderobe i en regatta kan man lett ta ut et nytt målebrev. Men man kan ha kun et aktivt målebrev, og det kommer en avgift hver gang man gjør dette. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Ganske sikker på at dere har helt rett. Syntes at denne oppstillingen var grei: http://www.seilmagasinet.no/id/40096, men så var det dette med omregningsfaktoren da, at den skal være 1,27 er det vel ganske lite hold i, og med 1,265 så vil tallene være annerledes. De som vil komme godt ut av dette er nok de som velger å kjøpe flere målebrev med forskjellige seiloppsettog eventuelt de som har råd til å kjøpe nye seil tilpasset systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Jeg håper at de kommer opp med en løsning etterhvert slik at man kan ha flere målebrev, men seile etter det man har meldt seg på med. Alternativet for meg vil være å kun ha et brev basert på de største seilene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Jeg lurer litt på hva som har noe å si, skal vi seile shorthanded som WS2S kan det være interessant å låne 40,7 spinnaker som er 15kvm mindre hvis det gir bedre rating, men hvis forskjellen er ubetydelig kan vi bare håpe på lite vind og mye lens. Lurer også litt på dette med code 0 og hva det vil ha å si på tallet. Vi har både symmetrisk og asymmetrisk spinnaker målt inn, det ga ikke tillegg i lys, noen som vet med det nye systemet? Ser at man kan kjøre tester på orc.org, men at det koster penger. Tror jeg vil prøve det en av de kommende dagene, for å teste ut litt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Ses vi i WS2S? Tror ikke det skal koste mye å teste ut ulike konfigurasjoner, det er først når man henter ut nytt målebrev at man betaler avgift. Slik fikk jeg det i hvertfall forklart. Men åpenbart må man betale noe før man får tilgang til å endre data. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 koster 10 credits/10 euro men man må kjøpe minimum 50. Vi seiler i samme klasse, seiler sammen med min far og er hittil raskeste båt påmeldt i det korte løpet. Vi har ikke så store ambisjoner og gjør det mest for moroskyld. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Aktiverte deg eg hadde og fikk noe lavere tall.. Expressene skal bli vrien å ta i år.. De e jo gått ned til rundt 1.09 Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
runes Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Tror KristianH har rett, at det koster 10 euro per test måltall på ORC. Så det kan være nyttig å legge ut erfaringer på konfigurasjon vs rating i tråden her. Om noen tester effekten av rating med og uten genakker når man allerede har spinnaker så er jeg veldig interresert i det. Jeg lurer og på hvordan spinnaker vs genakker slår ut på ratingen. Det er naturlig at store turbåter med bra fartspotensiale som har hatt lavt lystall fordi de ikke så ofte har hatt gode seilere ombord får etn høy rating, spesiellt om de og er satt op med store seil (i.e. 150%). At expressen har fått relativ lav rating er og naturlig, ratingen viser faktisk potensiale og lystallet på expressen var jo høyt ettersom gode seilere har "seilt opp" tallet. Vi stiller og i kort bane på w2s, anbefaler fler å stille der, det blir artig og uhøytidlig og med relativt lav terskel Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kristian_H Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Jeg vil nok prøve spinnaker/gennaker/begge når mitt målebrev er ferdig, dette er nok et interessant tema for mange. Den IMXen det er regnet på hittil har feil i storseilmålet og seiler med 1er så det blir spennende å se hva jeg får med 3er. Lenge siden jeg har sett på listen til ws2s men mener det var ca. 20 båter på kort bane, skulle likt å sett det dobbelte før regattaen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 (redigert) Det er lagt ut en fin tabell som viser endringer for ulike båter nå hos seilmagasinet: http://seilmagasinet.no/id/40096 (PS: den sier dessverre ingen ting om hvilke seil som gjelder...) Les forøvrig kommentaren til Book.. (Enig mhp w2s. Hadde egentlig tenkt å delta i Offshore, men makkeren har ikke sikkerhetskurs. Derfor blir det Coastal, og det er sikkert mer enn nok for en debutant...). Redigert 4.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Av det jeg kan se gir code-0 mindre straff i ORC OSN (NOR rating) enn i LYS. Simulering på min fokkebåt gir et tillegg på 3,3 tusendel, mens i LYS var det vel 2 hundredeler tillegg. Har da beregnet på ORC sin hjemmeside, ikke Norlys siden jeg ikke har dette seilet (enda). Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Se Xantippe (IMX40) med code 0, fokk og gennaker kommer den ut med lavere rating enn de IMXene med 1er. Tidligere hadde disse 1.39 mens Xantippe hadde 1.40. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.