Jump to content

NOR rating: Er du enig i ditt nye LYS tall?

keno

Recommended Posts

Av det jeg kan se gir code-0 mindre straff i ORC OSN (NOR rating) enn i LYS. Simulering på min fokkebåt gir et tillegg på 3,3 tusendel, mens i LYS var det vel 2 hundredeler tillegg. Har da beregnet på ORC sin hjemmeside, ikke Norlys siden jeg ikke har dette seilet (enda).

Så istedenfor 2 minutter i tillegg per time så får du nå 18 sekunder tillegg per time?

Høres ut som om dette kan bli gunstig butikk for seilmakeren.....

Ja, grunnen er at code-0 egner seg dårlig på kryss/lens-baner (uhåndterlig og tungvindt i slag) bedre på distanseseilas på romme kurser. Så, for vanlig klubbregatta gir det for oss ingen fordel, men på lengre distanseseilas som watski og Færderen kan det gi en fordel. I beregningen av nytt ratetall så brukes fordelingen 40%kryss og 40% lens på lite vind, mens der er større andel rom vinkel ved sterkere vind. Code-0 kan man bruke i det lavere vindregisteret og dermed blir det altså beregnet lavere fordel og innvirkning på måltallet.

Sender nok bestilling ja (også fordi det kan være greit å ha på tur i lite vind).

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Jeg har Code0 innmålt i NORrating og føler ikke at jeg blir straffet mye med den.

Når båten hadde Code0 aktiv i NORLYS fikk vi 1,29, 0.01 opp.

Videre har jeg spinnaker og foldeprop.

Vist jeg sammenligner med identisk båt, denne med Genakker og fast prop uten Code0, er NORrating bedre for meg.

Bavaria 1: NORrating 1.050, NORLYS 1,29

Bavaria 2: NORrating 1.035, NORLYS 1,24

Vist jeg regner med Seilt tid 60 min, så er tidsdifferansene slik( jeg må slå den andre med):

NORrating 0:51 min,

NORLYS 3:53 min

Så mot andre Bavaria'er kommer jeg godt ut.

NORrating har finn regnet på mine seil, og satt båten ned fra 1.058 til 1,50, en reduksjon på 27 sek i forhold til Bavaria 2 på 60 min. :yesnod:

Flere som tenker seg hit?

Seiltrim og seiloppsett og tilpasning av seil i fht NOR Rating

Torsdag 18. april klokken 18:00 på KNS sine kurslokaler inviterer SSN til samling der vi retter fokus på seiloppsett, seiltrim og tilpasning av seil i fht NOR Rating med tanke på både shorthanded tur og regatta:

Quantum (uavklart hvem som kommer): Seiloppsett - gennaker vs spinnaker, generelt seiloppsett i fht shorthanded

Elvstrøm (Karl Otto Book): Seiltrim - generellt om seiltrim, gjerne fokus på at det er en eller to seilere om bord

North (Thomas Nilson): Tilpasning i fht NOR Rating, optimailisering av seil i fht dette

Til slutt har vi en paneldebatt rundt optimalisering av seil i fht NOR rating dersom det er interesse og behov der også Halvor Seiløe Smith (Doyle) vil delta.

Vi ønsker alle velkommen til samling.

Pris: 150 kr for ikke medlemmer, medlemskap 300 kr, medlemmer 0 kr.

Påmeldingen kommer på seilmagasinet sine hjemmesider I morgen.

Mvh

Dugnadsgjengen i SSN

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 1 måned senere...

Mitt nye ratingtall (0,934) er sånn ca identisk med mitt gamle LYS-tall (1,18)

Men når jeg sammenligner en tilsvarende/identisk båt begynner jeg å lure litt.
Den andre har totalt seilareal (stor, genoa og spinnaker) på 151,9 m2 og har fått en rating på 0,928

Jeg har 130,6 m2 (stor, genoa og genaker satt i senterlinje) uten spribom ombord, og som sagt 0,934.

Man skulle tro at to identiske båter hvor den ene har 21.3 m2 mindre seilføring enn den andre skulle tilsi at den med minst seilareal ville få lavere rating?

Jeg har faktisk høyre rating DH enn den andre har med fullt mannskap.
Spørsmål til NORLYS service har så langt kun frembragt øredøvende taushet...

Redigert av Arild Iversen (see edit history)

Enig i at dette høres rart ut, men det er vanskelig å vurdere uten å ha sett målebrevene. Du bør jo sjekke at alle seilmål osv er riktige. Forskjellen er imidlertid ikke mer enn 6/1000 deler, så all verdens utgjør jo ikke dette om du ikke satser veldig seriøst. Vet at komiteen har hatt svært mye å gjøre etter at den nye ordningen ble innført.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...