Jump to content

Hvor selges slike gassflasker?

Birchwood TS37

Recommended Posts

Dette er en helt kurant 2 kg propanflaske....

http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/docbyalias/nav_locations?OpenDocument

Eller se på forhandlere av Yarapraxair... Flaskene er like og kan byttes om hverandre hos forhandlere...

De er absolutt ikke gått ut av produksjon... Bedriften jeg jobber hos selger riktignok Yara sine men de er akkurat like...

Redigert av Cissaman (see edit history)

Det står sikkert mange slike flasker rundt om i boder og garasjer, hvis det er selve flasken en vil ha tak i.Gasspåfylling vet jeg ingenting om :blush: . Har nettopp tømt en slik sjøl, og naboen har tømt to, som alle skal kastes, men hvor leverer en inn slikt - det er vel spesialavfall? Tar gjenvinningsstasjonen imot slikt?

Det er ganske mange båteiere som bruker disse 2 kg flaskene og de er i høyeste grad kurante. Men som all annen gassembalasje må du betale en "pant" første gang du kjøper en gassbeholder, typisk 4-600 kr pr boks. I ettertid kan du bytte denne med fulle flasker ved å betale for gassen.

Dersom du skal kvitte deg med flasker du ikke bruker, så anbefaler jeg å tilby dem til andre båtkolleger som trenger slike, da de på denne måten sparer "engangspanten" . Jeg tror ikke det er noen alders- eller tilstandsbegrensing på innbytte til nye fulle flasker når man først har en tom i innbytte. Mulig jeg husker feil, men tror jeg betalte ca 120 kr for innbytte til en full slik 2 kg for et par år siden.

Det står sikkert mange slike flasker rundt om i boder og garasjer, hvis det er selve flasken en vil ha tak i.Gasspåfylling vet jeg ingenting om :blush: . Har nettopp tømt en slik sjøl, og naboen har tømt to, som alle skal kastes, men hvor leverer en inn slikt - det er vel spesialavfall? Tar gjenvinningsstasjonen imot slikt?

Ja, de tar imot dette på Forus gjennvinningsstasjon. Men jeg tror det vil være mer lønnsomt å ta turen til Fritz L. Ingebritsen i Sandnes - da får du nok sikkert også panten utbetalt!

Dette er ihvertfall eneste sted jeg har greid å få tak i ny flasker av denne typen; det er svært sjelden at noen av steden jeg er innom i løpet av sommerhalvåret kan hjelpe.

Snakk med Bengt hos Horze. Telefon 976 16 008. bengt.steinsland@horze.com.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...