Jump to content

Registrering, forsikring og priser


Hallaron

Recommended Posts

Har sett at deler av emnet har vært oppe før, men jeg fant ikke akkurat det jeg lurer på så jeg tar sjangsen på en by tråd..

 

Skal jo snart bytte båt og må få forsikret den nye, den gamle har vært forsikret i vesta og jeg hatt en premie som har ligget på ca 1,2 % av forsikringsbeløpet. Den nye båten har vært forsikret i Pantaenius og eieren har betalt ca omtrent det samme.

 

Det som er litt ugreit er at den nye båten (seamaster 925) ikke har vært registrert i småbåtregisteret. For å få den registrert må alle papirer med eierskap, toll, moms o.a. legges frem. Det er 27 år siden båten kom til Norge og selgeren har ikke alle disse papirene (kan spore båten ca 22 år tilbake i Norge). Snakket med en hyggelig dame hos småbåtregisteret som mente det ville nok la seg ordne, bare jeg la så mye dokumentasjon jeg kunne ved registreringspapirene.

 

Etter det jeg husker fra tidligere av, er det ikke så lett å få forsikret en båt som ikke står registrert i småbåtregisteret. Dette var imidlertid ikke noe problem hos Pantaenius, etter det selger opplyser om.

 

Mine spørsmål blir da:

 

- Er en sats på rundt 1,2 -1,3 % det dere betaler i forsikring?

- Er det noen som har erfaring med å registrere en gammel båt i småbåtregisteret som ikke har all dokumentasjon i orden?

- Er det noen av dere som har erfaring i å forsikre en båt som ikke har vært registrert i småbåtregisteret?

- Er det noen av dere som har erfaring med Pantaenius ?

 

Takknemlig for info !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er oppe i samme stuasjon som deg, jeg fikk også gleden av å prate med ei hyggelig dame på registeret. så jeg sendte bilder av restaurerin osv så får vi håpe det ordner seg.. men jeg ba om en brekreftelse pr mail om at båten var under registrering slik at jeg hadde noe ovenfor forrsikringsselvskapen, men det har ikke kommet enda...

 

Når det gjelder premie, så har jeg fått to forskjellige priser foreløpig;

I det selskapet som heg allerede har 2 biler, hus, reise og barenforrsikringer (Gjensidige Nor) fikk jeg et tilbud på 2,4%!!!

i et annet helt uten kundeforhod (IF)fikk jeg det samme for 1,2%

Det er full kasko og 4000 i egenandel.

 

I Vesta fikk jeg ikke tilbud engang,da måtte jeg være totalkunde!!! og med en slik holdning blir jeg iallefall ikke det med det første...

 

Så etter det lille jeg har sett, er iallefall 1,2 % det laveste til nå....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

I det selskapet som heg allerede har 2 biler, hus, reise og barenforrsikringer (Gjensidige Nor) fikk jeg et tilbud på 2,4%!!!

i et annet helt uten kundeforhod  (IF)fikk jeg det samme for 1,2%

Det er full kasko og 4000 i egenandel.

Det hørtes svært mye ut til å være Gjenstridige. Min premie der (totalkunde) for Hangarskibet er under 0,7 % av forsikringssummen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Prisene er i de fleste selskap basert på risiko, ikke bare forsikringssum.

Båt med stor motor og hekkagregat vil få en %-vis mye høyere premie enn f. eks. en

snekke med forholdsvis liten motor.

 

Har forøvrig meget god erfaring med Vesta, både når det gjelder pris og service.

Link to post
Share on other sites

Prisene er i de fleste selskap basert på risiko, ikke bare forsikringssum.

Båt med stor motor og hekkagregat vil få en %-vis mye høyere premie enn f. eks. en

snekke med forholdsvis liten motor.

 

Har forøvrig meget god erfaring med Vesta, både når det gjelder pris og service.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote

 

Med 17.000 i egenandel og forsikringssum på 1,5 mill. betaler jeg i underkant av 0,6% av forsikret verdi hos Gjensidige uten noe annet kundeforhold enn båten. Da har jeg med det meste av det som kan gi fradrag bortsett fra fjerning av ratt. Dette ville ha gitt en ytterligere reduksjon på ca. 500 kr. i premie. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

merkelig... det er vel kansje som jeg trodde... de titter ut av vinduet for å se hvor mange biler det står parkert, så ganger de med 1000, og så sender man tilbud......

 

jeg har en trebåt som ikke går fort, ligger i låst og overvåket havn, har båtførerprøven, ingen under 24 år som fører båten, la til at jeg meller meg inn i kystpatrulien osv.

 

Båten er ikke noe egnet tyveriobjekt....

 

Så jeg skjønner ikke noe. 2400.- for 100.000 i antatt værdi.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

merkelig... det er vel kansje som jeg trodde... de titter ut av vinduet for å se hvor mange biler det står parkert, så ganger de med 1000, og så sender man tilbud......

 

jeg har en trebåt som ikke går fort, ligger i låst og overvåket havn, har båtførerprøven, ingen under 24 år som fører båten, la til at jeg meller meg inn i kystpatrulien osv.

 

Båten er ikke noe egnet tyveriobjekt....

 

Så jeg skjønner ikke noe. 2400.- for 100.000 i antatt værdi.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei det synes jeg hørtes utrolig mye ut. Det er sikkert et utslag av at de ikke ønsker "småforsikringer" som dette, dersom man ikke samler alle forsikringene hos dem. Får ta en telefon til min Kontaktperson i Vesta til Mandag, mulig han svinger seg rundt og ordner det, selv om jeg ikke har registrert båten enda....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten forsikret i pantaenius, og betaler ca 2600 (DKK)i året. Da er båten forsikret for 160.000(DKK).

 

Jeg synes Pantaenius er veldig greie å ha med å gjøre. Ikke noe tull, alt går fort og greit.

 

(nå har jeg ennå ikke prøvd å bruke forsikringen min da)Heldigvis. Vet aldri om de er like greie da....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I dag har det vært en bra dag.

 

Hadde hovedforfall på forsikringene mine i IF. To biler og hus lå på 15.000 i året (har båten i Pantaenius). Hørte først med Vesta - de skulle har over 17.000. :crazy: Logget meg inn på nettbanken i DNBNOR og fikk online tilbud på nøyaktig samme forsikringer der - "kun" 10.200. :smiley: Det var huset som var den store forskjellen - IF=10000, Vesta=12000 og DNB NOR=5300. Kan ikke skjønne at det skal være slike forskjeller. Til Vesta's forsvar så må jeg nevne at når jeg opplyste om hvor mange kvadratmeter huset var så kom de på over 4 mill i forsikringsverdi (1 mill over IF og DNB NOR). Prøvde å argumentere med at for den prisen så hadde jeg fått bygd 2 hus men salgskonsulenten kunne ikke redusere verdien for å få forsikringen billigere.

 

For å komme litt innpå båt også, så solgte jeg i dag en gammel plastpram jeg fikk da jeg var barn. Fikk det samme for den nå som den kostet ny på slutten av 70-tallet.

 

Det har altså vært en topp dag.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Logget meg inn på nettbanken i DNBNOR og fikk online tilbud på nøyaktig samme forsikringer der - "kun" 10.200.  :smiley:  Det var huset som var den store forskjellen

Opplevde det samme som deg. DnBNOR kom veldig bra ut på bil og hus. BÅT-kunder vil de derimot ikke ha. Det var ikke mulig å få online-tilbud på båtforsikring, og etter en henvendelse dit på mail angående båten, fikk jeg bakoversveis. Hårreisende dyrt, himmelhøyt over andre selskap som var aktuelle :cryin:
Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme som deg. DnBNOR kom veldig bra ut på bil og hus. BÅT-kunder vil de derimot ikke ha. Det var ikke mulig å få online-tilbud på båtforsikring, og etter en henvendelse dit på mail angående båten, fikk jeg bakoversveis. Hårreisende dyrt, himmelhøyt over andre selskap som var aktuelle :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå vurderte jeg ikke en gang å få tilbud på båten da jeg har valgt Pantaenius pga. at de ikke praktiserer aldersfradrag på f.eks. skade på hekkagregat. I et norsk selskap ville mitt 1987 mod. hekkagregat blitt nedskrevet til 20% av verdien minus egenandel, altså praktisk talt lik null.

 

Ved å skifte mine øvrige forsikringer fra IF til DNB NOR sparte jeg 4800 i året og det er ganske så nøyaktig det samme som båtforsikringen min koster i Pantaenius. Har m.a.o. "gratis" båtforsikring.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DnBNOR kom veldig bra ut på bil og hus. BÅT-kunder vil de derimot ikke ha.

Jeg fortiden også DnBNOR som bank og forsikring... Har alle mine forsikringer der, båten (gammel plastsnekke) forlanger de ca 1,1 % av forsikringsummen for, har den minste egenandelen som går ann å få.

 

Alle selskap er mulig å presse på pris, det er bare å si at du har fått totaltilbud fra andre selskap så vil som regel prisen endre seg. Skal vi få, så må vi kreve er min oppfattning innenfor bank og forsikkring.

 

Jeg har ikke trengt det enda med DnBNOR, har bare brukt de i ca 2 år hit til. Vi som kunder i bank og forsikkring er alt for trofaste, vi kan godt si i fra at vi vil ha en billigere pris enn den vi blir tilbudt, de har en del å gå på. Selv gidder jeg ikke å "sjåppe" rundt men sist jeg byttet selskap hadde jeg laget meg et skriv der jeg sa hvilke forsikkringer jeg ville ha (forutsettninger) og ba om et sammla tilbud. De jeg ikke fikk svar fra purret jeg pr telefon og spurte om de ikke var interisert i nye kunder, fikk svar fra alle etter en stund. Sente også inn til mitt eksisterende selskap med beskjed om at jeg hadde sendt dette rundt til mange andre selskap inne samme bransje... Har også gitt min "forsikringskontakt" denne beskjeden at om prisene deres går mye opp så sendes dette brevet rundt på nytt.

 

Skal justere opp forsikkringen på båten til våren når jeg blir ferdig mine oppgraderinger av den, det kommer da en takstmann betalt av Nor for å se på de oppdateringer som er foretatt siden forrige takst i høst. (Det dreiser seg om forholdsvis store oppgraderinger på en gammel båt). Er forøvrig godt fornøyd med de som "eier" av min forsikkring på båt, de har en proff og ryddig opptreden.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg fortiden også DnBNOR som bank og forsikring... Har alle mine forsikringer der, båten (gammel plastsnekke) forlanger de ca 1,1 % av forsikringsummen for, har den minste egenandelen som går ann å få.

 

Alle selskap er mulig å presse på pris................

Jeg kom ingen vei med DnBNOR angående forsikring på min båt. Og da fikk de ikke meg som forsikringskunde i det hele tatt. Har forresten alltid vært bankkunde der. Kanskje min mail angående båten tilfeldigvis havnet hos "feil" person i selskapet. Kanskje jeg skal prøve meg igjen neste år.
Link to post
Share on other sites

Jeg kom ingen vei med DnBNOR angående forsikring på min båt. Og da fikk de ikke meg som forsikringskunde i det hele tatt. Har forresten alltid vært bankkunde der. Kanskje min mail angående båten tilfeldigvis havnet hos "feil" person i selskapet. Kanskje jeg skal prøve meg igjen neste år.

<{POST_SNAPBACK}>

Om din sak handlet hos feil saksbehandler vet ikke jeg, men du skal stille krav ganske enkelt...

 

Hadde flere av oss forsikringstakere rottet oss sammen så hadde det vært mye enklere...

hmmm kanskje en forrettningsidè... Men dette vet selskapene at vi kun handler på egene veiner, hadde vi stått sammen så hadde det vært myyye enklere. Rabatter, stoooore rabatter ville blittt innrømmet i stort månn...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne opp for å belyse emnet fra et ferskt ståsted.

 

Måtte dessverre begynne å gjennomgå haugen med forsikringsavtaler, etter at Vesta hadde "plyndra oss" i mange år!

Det førte til at vi også undersøkte hva også båtforsikringen ville koste i forskjellige selskap....

 

Kriteriet: 20 fots HT-båt med ny 75 Hk motor, fart 22 knop, verdi 150.000 + 60.000 i utstyr (fastmontert), avslag for overvåket havn, nautisk kompetanse, båten i hus vinterstid, totalkunderabatt, egenandel 4.000 +++ og ingen tidligere anmerkninger eller skader; Full kaskoforsikring.

Årspremier:

Vesta: 3280,- (med 7.000 i egenandel!), Sparebank1 Forsikring: 2364,- Gjensidige: 2500,- Terra (gjennom bankforbindelse): 3262,- IF: 2365,-

Tror vi går for tilbudet fra IF.

 

OT:Ved gjennomgang av ALLE forsikringene (biler, hus osv, ikke pensjon, ulykke og yrkesrelaterte), lå årspremien til IF på 21638,- og Gjensidige på 21472,-

Dyrest var Vesta (!) med 27682,- (Og hadde høyere egenandeler...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Pantenius ja.. Det har vel vært enkelte ting som har vært i deres disfavør. Tenker da på en episode om en båt som hadde et uhell på vei sydover (husker ikke helt, men mener det var destinasjon Kapp Verde..) Pantenius utbetalte forsikringen greit nok, men sa opp avtalen med umiddelbar virkning etterpå. OBS! Dette tar jeg på husk, og bør følgelig ikke tillegges for mye vekt. Tror det står noe om saken på maritim start..

 

Vi hadde båten vår forsikret i Pantenius i fjor, og den gikk med i brannen på Nærsnes i oktober/november. Vi fikk utbetalt forsikringssummen (180000 danske) uten fragdrag. Grei behandling av saken, selv om det tok litt tid. Vi betalte rundt 2000 i premie. Har også forsikret den nye båten i Pantenius, så vi fikk vel lov til å være kunde fortsatt.. :seeya:

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Pantenius ja.. Det har vel vært enkelte ting som har vært i deres disfavør. Tenker da på en episode om en båt som hadde et uhell på vei sydover (husker ikke helt, men mener det var destinasjon Kapp Verde..) Pantenius utbetalte forsikringen greit nok, men sa opp avtalen med umiddelbar virkning etterpå. OBS! Dette tar jeg på husk, og bør følgelig ikke tillegges for mye vekt. Tror det står noe om saken på maritim start..

 

Vi hadde båten vår forsikret i Pantenius i fjor, og den gikk med i brannen på Nærsnes i oktober/november. Vi fikk utbetalt forsikringssummen (180000 danske) uten fragdrag. Grei behandling av saken, selv om det tok litt tid. Vi betalte rundt 2000 i premie. Har også forsikret den nye båten i Pantenius, så vi fikk vel lov til å være kunde fortsatt.. :seeya:

 

Pero

<{POST_SNAPBACK}>

Denne saken har det vært vist til tidligere også når forsikringer og Pantaenius har vært nevnt. Det er imidlertid kun denne ene saken jeg har hørt om og faren med at det henvises til samme saken flere ganger er at det kan fremstå som det er flere ulike tilfeller det dreier seg om. Jeg leste om saken på nettsiden til de som hadde vært utsatt for skaden og for meg virket det som en veldig spesiell sak som helt sikkert har 2 sider.

 

Jeg har heldigvis ennå ikke hatt behov for å benytte meg av forsikringen min men det var betryggende å høre at ditt forsikringsoppgjør gikk greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk som totalkunde i Vesta ca 1,4 % av forsikringssummen... Ikke så gale med tanke på at båten er 110 år gammel  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Prosentvis andel av verdien? Hvis jeg ikke har regnet MYE feil, vil dette i mitt tilfelle (IF) utgjøre 1.12%. Vesta vil ha 1,56%! At du havnet på 1,4% skyldes kanskje at hastigheten på din båt er lav? (Og fin skadestatistikk?)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Som Forsikringsagent er det riktig at det oppnås mest rabatt som helkunde(samles minst 3 forsikr. oppnås dette). Det er ikke riktig at " DE HAR MYE Å GÅ PÅ".

Når det gjelder huspris er det rart at det skilte så mye, pga. at kvm. pris er nokså lik nå, så du som hadde den store forskjellen, burde skjekke opp hva som er lagt til grunn til den prisen. Det koster like mye å bygge opp feks.200 kvm. i alle tillfeller!

Jobber forøvrig i Vesta,og der skal vi hjem til folk bla.for at folk skal få den rette forsikringen på bla.hus.(vi tar mål).

Link to post
Share on other sites

  Når det gjelder huspris er det rart at det skilte så mye, pga. at kvm. pris er nokså lik nå, så du som hadde den store forskjellen, burde skjekke opp hva som er lagt til grunn til den prisen. Det koster like mye å bygge opp feks.200 kvm. i alle tillfeller!

Jobber forøvrig i Vesta,og der skal vi hjem til folk bla.for at folk skal få den rette forsikringen på bla.hus.(vi tar mål).

<{POST_SNAPBACK}>

"Hjemmebesøk" forsvant med salige Forenede Forsikring for MANGE år siden. (Mulig Gjøvik gjør det anderledes.) INGEN fra forsikring har besiktiget MINE båter de siste 15 år, og forsikringer på lystbåter selges over telefon eller nett.

HVIS båtene ble "besiktiget" før forsikring, ville det KANSKJE vært mulig å få en mere differensiert premie. :rolleyes:

 

OT: Ang. hus og eiendom: Min undersøkelse er gjordt med SAMME info om arealer osv. til samtlige selskap! Vesta ER dyrest (her i hvertfall), og med høyere egenandel (7000,- mot andres 4000,-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Egenandelen har du vel valgt selv, vil jeg tro.Når det gjelder besiktigelse, er vi pliktig til å gjøre det hvis en kunde vil oppgradere båten (verdien).Det er kunden selv som i utgangspunktet er ansvarlig for at forsikringsverdien (les; markedsverdien) er satt riktig! Med økning i egenandel ,kjøper du deg en form for rabatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...