DC2000Reaper Startet 2.April.2013 Link til dette innlegget Startet 2.April.2013 Hei, Skal ta ut og skifte motor på en Draco HT. Motor er en GM 6.2 L Diesel. Denne skal utav pga vært under sjøvann. Har en tilsvarende motor som jeg skal bytte med. Det står tilkoplet et volvo penta 290 DP(tror jeg) drev. Har fått løsnet motorlabbene. Det var ett feste på hver side. Problemet er å få løsnet motor fra drevet. Dette ser slettes ikke lett ut:S Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Det er 8 bolter i bakplata ved drevet.Når disse er skrudd ut,er motoren laus.Husk å merke svinghjulskåpa så du får den riktig på plass Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Okei:) Trodde kun det va svingjulskåpa eg:) Men det høres jo logisk ut:p Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Okei:) Trodde kun det va svingjulskåpa eg:) Men det høres jo logisk ut:p Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Hei, er ikke dette en veldig kraftig motor i en Draco 2000HT (om det var det det var)? Har selv motorproblemer i en tilsvarende båt (originalt AQ140 eller 145); forsøkte å bygge om en volvo bilmotor i fjor uten at det gikk så greit... I Grimstad er den en som selger overhalte AQ151 til 50t +mva; men synes det er litt dyrt. Noen som har tips angående motor til tilsvarende båt; evt steder for overhaling; helst ikke 50 mil fra Oslo? Håper på tips, før jeg gir opp båtprosjektet før det har begynt... Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Hei! Jo det er en stor motor for en slik båt, men det går greit. Jeg betalte 8000 for denne motoren. Overhalt og skal gå som ei klokke. Det er også diesel noe som er lønnsomt:) Skal legge ut bilder etterhvert som jeg får den på plass. Motoren har 300HK, men er justert til 170HK. Båten gir da ca 40 knop. Båten kan bli litt baktung, men kompenseres med et par sandsekker i baug. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) Det er vel normalt 6 bolter bak drevet, hvor svinghjulskåpen sitter fast i transomfestet. Man kan selvfølgelig også løsne svinghjulskåpen fra motoren, og la førstnevnte stå igjen i båten, men det er normal lettere å ta ut alt. I tillegg har vel denne motoren en motorlabb på hver side som må løsnes, samt diverse slanger og ledninger som må av, eksosrør, vanninntak og annet. Redigert 4.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Stemmer at det er 6 bolter i vegg. Disse må også løses fra innside av motorrom. Er smått med plass så disse boltene bør nok løses som du sier. Disse andre festene er løsnet:) Skal anvende gravemaskin for å få ut sakene, hehe. Ska bli bra å få ut rasket så eg får rensket te den nye ska inn. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 De seks boltene sitter utenfra og inn i gjenger i svinghjulskåpen. De sitter i en sirkel rundt der hvor knutebelgen vanligvis står med noen halvmåner som brettes opp for låsing. Det er ikke mulig å løsne disse innenfra ? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Fetteren min har en slik båt med en 3L mercruiser.. Den virker bra! Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 De 6 boltene i vegg (akterspeilet) er festeboltene til transomplata de skal du ikke løsne. Demonter drevet boltene til Svinghjulshuset sitter bak drevet . Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49487/11955_10152824372405112_417035159_n.jpg Motor utav og klar for vask. Skal lage egen link til prosjektet:) Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 9.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Draco 2000 HT 20" renoveringsprosjekt Søk opp så får dere se hvordan det ble;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.