Jump to content

elektrisk/batterier/ladere.


Trym

Recommended Posts

Heisann. Iløpet av vinteren har batteriene mine tatt kvelden for godt ser det ut som. Hadde tidligere vanlige syrebatterier, men vurderer nå agm. har en 15 ah lader på de. (1x120 start og 1x120 forbruk) Skulle hatt mer til forbruk, og vet ikke om jeg egentlig trenger så mye til start.

-Skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg trenger.

Tenker 2 batteribanker, (har 2 dynamoer på vp 2003t)

en stk. forbruksbank som i fremtiden kan lades av vindmølle/solcelle + motor + landstrøm.

og en som lades av motor+landstrøm.

pluss ett stk startbatteri som lades på motor+landstrøm.

 

Har ikke så fryktelig mye av elektriske duppeditter, men skulle gjerne hatt ett system hvor jeg kunne hatt 2 separate forbruksbanker og 230 v under motorgange uten å ta knekken på batteriene.

 

Jeg trenger en lader på 30-50 ah?

hva mener dere er beste løsning for å skille de?

Hva er beste løsning for å få 230v fra motor? inverter har jeg hørt tar knekken på batteriene relativt fort? trenger egentlig ikke mer enn rundt 300 watt tror jeg.

Veit dere om det finnes noen pakkeløsning.

hva er best å gå for, agm eller gel?

 

ps. det hadde vært nice med en måte å kontrollere ladespenning og tilstand på batteriene og.

 

mvh epikur.

Redigert av Trym (see edit history)
Link to post

Dette er allerede diskutert side opp, og side ned her på baatplassen - men selv er jeg godt fornøyd med fjorårets investering i 4x100Ah Haze AGM til forbruk. Utfordringen er imidlertid at den usle 60A Hitachi dynamoen går varm nokså umiddelbart; da disse batteriene gladelig tar i mot enormt med ladestrøm hver (maks 25A ladestrøm oppgitt av fabrikanten.) Går derfor å teller på knappene til å investere i en skikkelig Balmar dynamo i år, men vi får se. En 50A landstrømlader fikser problemet imidlertidig, men har i utgangspunktet ikke lyst til å være avhengig av denne.

 

Dersom du er så heldig å ha 2 dynamoer, har du det enklere enn de fleste av oss. En til start, og en til forbruksbanken. Da kan du ha to separate ladesystemer, noe som gjør ting langt enklere. Jeg ville definitivt anbefale AGM til både start og forbruk, muligens Optima til start. I tillegg ville jeg investert i en ekstern laderegulator, ihvertfall på den dynamoen som skal stå for lading av forbruksbanken. Deretter et Ah-meter som viser forbrukte ampere-timer, samt gir deg en god indikasjon på hvor mye du greier å fylle på igjen ved motorgange/solcelle/vindmøllelading.

 

Det kan nok også lønne seg å investere i smarte laderegulatorer, både fra dynamo, landstrøm og solcelle/vindmølle, for å unngå at du overlader batteriene; tørker disse ut. AGM kan ikke etterfylles med syre, slik som de fleste åpne bly/syre batterier kan. Derfor er det litt mer kritisk med riktig ladespenning, og helst hverken for lite eller for mye.

Link to post

Utfordringen er imidlertid at den usle 60A Hitachi dynamoen går varm nokså umiddelbart

Vanlig er de dårlig lufttilførsel som gjør dårlig lading. Om du fører kanal med uteluft til dynamo der den tar luft til kjøling på dioder forbedrer du ladingen. I tilfelle kan du plassere motorromsvifte på kanalen, strømforbruk for du til bake i mer lading.

 

 

Det kan nok også lønne seg å investere i smarte laderegulatorer, både fra dynamo, landstrøm og solcelle/vindmølle, for å unngå at du overlader batteriene; tørker disse ut.

Rutland 914i har smart regulator til mølla og solpanel og kan kobles mot 2 batteribanker. Selv mølla er stillegående og tror jeg den beste til båtbruk.

Link to post

Stemmer at dårlig med lufting kan forårsake varme dynamoer, men dynamoen min har egen vifte som tilfører kald luft direkte i bakkant av dynamoen. Det går ikke mange minuttene før PDAR'en slår ut på overtemperator - tempsensor er festet til chassis med stålstrips.

 

Tror rett og slett det er på grunn av den dårlige interne vifta/kjølinga, at denne ikke klarer å levere 60A over lengre tid uten gå varm. Kan det hende at det er noe galt med dynamoen?

Link to post

Tegn om lading er varme. Hitachi 60amp har om jeg husker riktig vifte i midden. Spørs om den drar inn luft i bakkant eller blåser ut. Dioder i disse dynamoene er smale og varmes veldig fort. PDAR lar dynamo gå på full effekt til den slår ut og kommer inn på ny med full guffe. Jeg liker mer strømbegrensende ladestyring der maks effekt i forhold til kjøling av dynamo er brukt og der blir også enklere å jobbe med effektive forbedringer på systemet.

Link to post

Jeg har installert mest av 7 serien til disse motorene, men den er utgått i år. 6 serien ble endret i fjor og fikk ny type av dioder. Pris på slik dynamo med MC-614 og sensorer er ca 10000kr, ikke billig men gjør sitt jobb.

 

http://balmar.net/PDF/alternator%20info/6-series-sheet-web.pdf

 

 

Setter her link til et bilde på facebook av 6 serie 150amp installasjon fra 2011. Motor ble som aggregat siger eier.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=353199141406577&set=a.232053530187806.58847.197958776930615&type=3&theater

 

AT serie har erstattet 6 serie i slike installajoner.
http://balmar.net/aa-at-layout.html#

 

 

Link to post

Dioder i disse dynamoene er smale og varmes veldig fort. PDAR lar dynamo gå på full effekt til den slår ut og kommer inn på ny med full guffe.

Dioder er alle veldig smale.

Men dette har ikke noe å gjøre med temperatursensingen av PDAR,

og det ville heller ikke være særlig klok å montere temperatursensorer bak på dynamoet.

 

Temperatursensoren skal monteres rett på statoren fordi PDAR skal ta en pause ved 90°C på overflaten der,

mens den interne W-regulatoren så jobber videre enten parallelt eller i veksel med PDAR.

Eller hører vi noe om andre "problemer" enn det at overtemperaturvernet faktisk virker?

 

Det er nettopp dette som er grunn for at også standarddynamoer blir effektiv og ikke får skader.

Dessuten til kr. 1900,- men ikke til 10k og tydelig mer så snart det dykker opp mekaniske tilpasninger i tillegg..

 

Balmar bygger uten tvil greie saker.

Vi er også i forhandling med noen kollegaer akkurat nå og diskuterer

splittet import til Norge fordi det er spesiell interessant ved større installasjoner.

Er jo også blitt så billig.

 

Men dette gjør ikke noe med faktumet at Sterling sin PDAR holder i massevis for absolutt de fleste,

dette er uforandret.

Våre nå rund 15 års erfaring med den og også internasjonal uforandret kraftige men faktisk fortsatt økende salgstall av PDAR vises jo sitt.

 

Problemer med dårlig lufting eller lav turtall betyr ikke noen fare for oss, bare at den første delen av ladeforløpet kan være litt ujevnt sett på kurven.

Men hvem unntatt selve teorien og en håndfull folk med ekte behov behøver å være bekymret om akkurat det?

 

Ellers kan et eventuelt problem med lufting vanligvis fikses med enkle tiltak.

Dessuten ville dette i så fall være anbefalt også ved bruk av en annen type dynamo,

siden den ville møte det samme utfordringen mht. lufting og vandlet effekt, så sant det skal bli effekt.

Man kan ordne mye ved å kvele effekt, om det lønner seg står på en annen blad papir.

 

I hvert fall ser ikke jeg noe nevneverdig forskjell som rettferdiggjør massive tiltak

hvis batteriene kan lades f.eks. ila. "3 timer og 15 minutt, isteden 3 timer".

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Jeg har litt lite tid for å kommentere Ruthland og vindgeneratorer akkurat nå,

men anbefaler gjerne at man leser mer enn akkurat UK - tester og ikke minst sjekker hva brukere forteller.

Det finnes mange forskjellige meninger og ofte også praktiske grunn for det.

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dioder er smale og noen veldig smale. Temperatursensor fanger opp varme i dynamo, helt riktig. Men veldig små dioder i brua som har vansker med å kvitte seg med varme på grunn av konstruksjon kan ta skade om dem blir for varme og lading kan begrenses der også i noen tilfeller uten merkbar skade på dem. Derfor kommer inn i mellom nytt design på slike tinger. Mest er om slike endringer i dynamoer som ikke er utviklet til strømforsyning i bil under et panser der rikelig er med luft.

 

Noen kjøper seg dyr båt og noen billig båt, men begge kommer seg mellom A og B. Men jeg siger ikke at den som kjøpte seg dyre båten har kastet penger ut av vindu.

 

Båteiere i Norge har fått en del erfaringer med Rutland 914i og har jeg kun hørt positiv omtal. Selv kjøpte jeg meg en slik i Maritim og er kjempe fornøyd. Den er helt stillegående og hører jeg ikke lyd fra den når jeg sitter i cockpit ved anker eller inn i en havn. Solpanelene økte lading om 30% som gir meg god tro på regulator fra dem.

Link to post

Takk for knallgod informasjon her, Servicemannen!

 

Imponerende bildearkiv på Facebook! Skulle gjerne tatt sommerjobb hos dere... :pray:

 

Dersom jeg velger å montere f.eks. en 60-70-SR-IG, altså 6-series 70Amp, trenger jeg da å skifte ut "pulleys" - remhjul og drivbelte til en annen type?

I så tilfelle; hvor får man tak i slikt?

Link to post

Den dynamoen passer rett på og kan leveres også med plugg som passer til el-anlegg fra Yanmar om man skal kun bruke interne regulatoren. Disse motorene sliter med liten dimisjon på reimskive og de gjør lav turtall på dynamo. Remskivekit som er på 150 amperen på bilde har bedre utveksling, men om man bruker original kan den leveres med ekstraliten skive. Der blir mindre anleggsflate på reima og den bør være ferskvare, mik og fin. Slike reimer kan man vanligvis ikke få levert fra Yanmar, dem jeg har sett er gamle og harde etter lang lagring. Drevreim er som dekk på bil, tørkes ut over tid.

Link to post

Har du tips til bedre reimskiver/sett med reimskiver? Hvor får en tak i slikt; finnes det noe "off-the-shelf" andre steder en Powermaxx i New Zealand? :)

 

Vanligvis går jernet på 2500-3000 rpm; det bør vel gi tilstrekkelig fart på dynamo til å kunne levere angitt ladestrøm? Eller må jeg få enda heftigere utveksling?

(Da går vel enten sjøvannspumpa bananas, eller så må jeg på med fetere gummi på et mindre dynamohjul?)

 

Såvidt jeg vet, brukte de 3YM30 som ladegenerator/motor under Volvo Ocean Race - på Ericsson båtene. Er du kjent med hvilket ladeanlegg som ble brukt her? Sikkert litt over bitt budsjett; men dog. :smiley:

 

 

Mine 4xHaze AGM@100Ah har en foreskrevet max ladestrøm på 25A - så en 100A er i øvre sjikt for min del. Men tror en 70A holder, egentlig. I dag har jeg jo i praksis kun 5-10A når PDAR slår ut på temperatur; noe den gjør nesten umiddelbart. Ikke noe feil med PDAR, forsovet, men man kan jo lure på hva som er "verst" av dårlig original lading (14.1V på dynamo?) eller kjempegod lading i 5 minutter - så tilbake på gamle 14.1V på dynamo...

 

Uansett; det er sjelden behov for maks effektuttak på dynamoen slik jeg bruker båten. Men det er kjekt å få foret batteriene med de de spør etter til enhver tid; bortsett fra de få tilfellene der de har gått uten påfyll en langhelg på svai, eller en lengre regatta. Dette skjer toppen et par ganger i sesongen for min del. Da kan jeg leve med at dynamo "kun" gir 70A, og at det tar litt lengre tid.

Link to post

Jeg kan sende deg reimskive, har litt forskjellig på lager. Med stor økning av belasting på dynamoen uten å øke turtall på den for du en del problemer der den motoren er ikke lagd fra fabrikken til å levere lading på grunn av den lille reimskive. Yanmar har godkjent 12 hk fordelt på 4 reimskiver på veivaksling så motoren tar ingen skade av de du kan gjøre med den. Ferskvannpumpe klarer meget mer hastighet en er standard på motoren, men med skivesett fra AltMount blir hastighet ikke endret. Slik sett har jeg på lager, men prisen for sikkert noen her til å skrike.

 

Ikke klar over hva Ericson har brukt, men de er tror jeg de samme og kongen har hatt på sine båter. Vanlig er ikke problem å levere amper, men at levere dem hele tiden man trenger dem under alle omstendigheter uten de kan lage svakheter i system om bord kan bli litt utfordring i mange tilfeller. Kongen har ikke hatt den levetiden på sine batterier mange båteiere kan synes fornuftig og fleste av Ocean Race båtene har byttet ut batterier og dynamo etter hver distanse i seiling. I dag har dem fleste Li-Ion og dynamolading som gir jevn spenn, noen av dynamoer og regulatorer er faktisk levert til dem fra Balmar.

 

PDAR er sett til 90 grader i temperatur, jeg har brukt 115 grader på disse dynamoene uten problemer. Der blir mer lading der varme fra 95 grader varm motor lekker en del til dynamo og de er varme den bør kvitte seg med i tillegg til egen produsert varme. Under full effekt kan den 60 amperen produsere 4-500w i varme og du trenger en del lufttilførsel til kjøling uansett du bygger ditt system videre på den eller bytter ut til Balmar.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post

Hvor meget vil det koste å skifte ut skivesett på eksisterende Hitachi, for å få opp dampen på denne?

 

Har som sagt en egen vifte, en kanalvifte beregnet for motorromsventilasjon, men som kun mater dynamo med luft vha en fleksislange. Denne henter kald luft fra kjølsvin i akterskipet. Tilsvarende har jeg en motorromsvifte som trekker ut varm luft fra toppen av symaskinkottet, og blåser denne ut vha ventil i akterspeilet. Men det er nok kanskje motoren selv som er den mest effektive luftforflytteren. Uansett - jeg ser vanskelig for meg å kunne gjøre forholdene bedre uten å installere aircondition, men denne må jo også få energien fra et sted. Eventuelt vannkjølt dynamo da - kan du levere det til oss vanlige dødelige? :giggle::wink:

 

Ser derfor for meg at en dynamo med bedre kjøleegenskaper kan være nøkkelen... :ghost:

Link to post

Vannkjølt dynamo kan dere dødelige kjøpe hos dødelige mennesker :saint:
https://www.google.no/#hl=no&gs_rn=8&gs_ri=psy-ab&tok=M7wJN8wL1QzOr2xZ_d-4_g&pq=li%20ion%20battery&cp=20&gs_id=9sp&xhr=t&q=water+cooled+alternator&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=watercoll+alternator&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.44770516,d.bGE&fp=b84dea85345cc8fb&biw=1600&bih=750

 

Høres ut som de er bra med luft. Er du sikker om at kald luft fra slange går inn der dynamo suger inn luft? Mindre reimskive på dynamo er på ca 300kr mens kit fra AltMount er på ca 6000kr.

Link to post

Dioder er smale og noen veldig smale. Temperatursensor fanger opp varme i dynamo, helt riktig. Men veldig små dioder i brua som har vansker med å kvitte seg med varme på grunn av konstruksjon kan ta skade om dem blir for varme og lading kan begrenses der også i noen tilfeller uten merkbar skade på dem. .............av vindu.

 

Båteiere i Norge har fått en del erfaringer med Rutland 914i og har jeg kun hørt positiv omtal. Selv kjøpte jeg meg en slik i Maritim og er kjempe fornøyd. Den er helt stillegående og hører jeg ikke lyd fra den når jeg sitter i cockpit ved anker eller inn i en havn. Solpanelene økte lading om 30% som gir meg god tro på regulator fra dem.

Jeg er hver gang overrasket om hvordan du og noen få andre klarer å overgå poengene jeg skriver.

 

Jeg skrev at jeg selger PDAR siden nå omtrent 15år.

Nå tilføyer jeg at det ha blitt solgt mange tusen av dem mens jeg ikke kan se at bare 1 stykke klarte

å brenne opp dioder eller statorer så sant de har gjort alt riktig.

 

 

 

Jeg sier også at det finnes bare få tilfelle som virkelig har noe relevant problem med temperaturen,

dvs. at en ble nødt å fikse noe særlig f.eks. med ekstra kjøling eller forandring på utvekslingen.

 

De fakto er det så med PDAR at systemet funker som den skal og at batterier lades både rask og som den trenger.

Det finnes ikke noen skader og nesten alle er fornøyde siden vi ellers ville har hørt noe mer (i alle fall her og på andre forum),

- Tilsynelatende er alt bra.

- Dette er erfaringen som i grunn alle forhandlere gjør

- Så snakkes vi om noe svart 6-sifrete tall som ikke har problemer, men bare funker som det skal.

 

Finnes det da kanskje noe som jeg ikke fikk med meg, eller nekter du bare fortsatt å akseptere fakta?

 

 

Til Shaukaas:

Hvis batteriene dine suger så mye at du får termiske problemer da har du behov for mange Watt, dette er enkelt matematikk.

 

Det passer bare ikke riktig sammen med det du skriver om "faller tilbake til 5 - 10A"

fordi Mitsubishi og Hitachi gir mye i forhold til mange andre dynamoer pga. regulatorene de har.

 

Eneste logikken som finnes ut av det er at du hanterer batterier som er veldig sugen og at dynamoen din faktisk får alt for lite kjøling.

Med det begrenser den seg selv og nettopp denne temperaturutviklingen forklarer også hvorfor at PDAR pauserer så tidelig hos deg

fordi den er antakeligvis meget varm på forhånd allerede før ekstra varmen dykker opp..

 

Servicemannens spørsmål er dermed faktisk begrunnet, uten at han sa noe om det.

Likevel er denne videre hypotesen etter min mening ikke helt riktig.

 

115°C målt på statoren betyr ved (minimum) gjennomsnittlig 10 - 15% mer temperatur i statorens kjerne at det blir omtrent 132°C inni der.

For mye altså sett over lang tid eller/og når det kommer til kraftige belastninger (termisk / mekanisk) i tillegg.

Høy statortemperatur stråler også på diodebroer, igjen ikke bra og virker tvert i mot det ønskete.

Denne grillen virker også på rotoren som da samtidig øker temperaturen på lagerne, etc. etc.

Det siste er ikke avgjørende, men likevel ikke perfekt.

 

Men regner vi dette på 90°C da havner vi på temperaturer som skader verken Hitachi, Mitsubishi,

t.o.m. slappe amerikanske dynamoer, eller lagere, dioder etc.

 

Du må gjerne si at man også kan håntere dette med strømbegrensning, Servicemannen, det stemmer jo.

Likevel får du som svar at det bare finnes få folka som har slike problemer slik at det lønner seg økonomisk sett at man gjør noe med det.

Bevist allerede med det det som jeg skrev på innledningen.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en tur med alle leketøyene som varmebildkamera og temperatur-/spenningslogger for å vise deg hvordan dette ser ut, Shaukaas.

Men du er for langt unna mens problemet er sannsynlig klar og en for deg akseptabel løsning er avgjort allerede.

 

Ønsker en fin dag til dere begge to!

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Glemte nesten den, Servicemannen.

30% mer fra solcellene stoler jeg på, det er enkelt å forklare hvis man bruker MPPT-regulatorer som duger noe.

 

Men at du, eller andre som du skriver "Båteiere i Norge har erfart", ser noe nevneverdig lading fra vindgeneratoren mens du ikke hører noe av den

setter jeg på avdeling "rykte" eller "klar for besøk på høreapparat-leverandøren".

 

Det finnes vel kanskje grunn for at nesten alle produsenter sliter med støy ved effekt og at det bare finnes få som klarer å hantere dette?

Billigbladene fra Ruthland eller South West leker helt sikkert ikke i denne kategorien siden det teknisk ikke er mulig så som den er.

Men kanskje er det jo bare så, hvis man er vant til å kjøre helt uten eksosanlegg da blir det også roligere når man monterer bare noe.

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Vel,

 

For å ikke gå for mye off-topic her, så var vel kanskje tanken min at trådstarter skulle få innblikk i at det ikke nødvendigvis er uproblematisk å bytte ut åpne bly/syre med AGM. PDAR fungerte nokså bra på åpne bly/syre, men også her fikk jeg utslag på overtemperatur dersom batteriene var tappet godt ned. Forskjellen er at med AGM så skjer dette nesten umiddelbart, da disse er enormt sultne. Så er det vel også en viss forskjell på noen desulfaterte åpne bly/syre og en armé av ferske AGM batterier hva ladevillighet angår.

 

Jeg har vel plukket opp vha diverse Google søk at jeg ikke er den eneste med disse utfordringene; og mange aksepterer å bruke landstrømlader til å bulklade. Det kunne vel sikkert jeg også levd godt med, men det er noe med halvdårlige løsninger som ikke tiltaler...

 

Jeg er 99% sikker på at luften som tilføres er relativt kald, ja. Aktenfor motorkassen, under cockpit, har båten et relativt stort tomrom, som videre er åpent mot akterspeilet. Egentlig et perfekt sted for å oppbevare batterier, hadde det ikke vært for at båten blir voldsomt ubalansert; den er nokså baktung allerede. Temperaturen øker ikke med motorgange, såvidt jeg har registrert, men jeg har ikke installert måleutstyr heller. I bunn her, har jeg montert en kanalvifte med slange frem til dynamo. Det blåser en frisk bris over dynamo, med slangen vinklet ca 45 grader inn mot baksiden av denne. Om jeg har fått dette riktig, så blåser den interne vifta lifta ut i front på 60A Hitachi. Lufta som kommer inn er svært mye kaldere enn hva lufta som kommer ut av dynamo er - i den grad det kommer noe særlig luft ut av den. Jeg tror egentlig problemet er at den vesle 60A'en til Hitachi har svært dårlig "egenkjøling" med sin interne vifte. De som har ekstern vifte vil jeg nok anta fungerer bedre?

 

Kanskje jeg skal investere i noen digitale termometre + et IR termometer, for å komme problematikken til bunns. Andre båteiere som aldri har gjort noe med ladeopplegget sitt, lever godt med internregulator og dårlig lading. Jeg har vel sånn sett ikke kommet noe lengre, da jeg egentlig ikke kan skryte på meg noe god lading i mere enn 5 minutter + de gangene batteripakken kun trenger litt påfyll. Sånn sett er det jo kjekt med en intelligent laderegulator; jeg slipper å koke ut batteriene ved lengre tids motorgange. Men, dette er egentlig et oppkonstruert scenario i en fritidsseilbåt; de lengste turene for motor er sjelden mer enn 3-4 timer. Med få unntak.

 

Håpet mitt er vel egentlig bare å finne en løsning som tåler de driftstemperaturene som råder; om en Balmar i praksis greier dette bedre enn min nåværende Hitachi vet jeg jo ikke før jeg har prøvd; men det kan jo eventuelt bli en dyr lærdom. Å bytte remhjul på dynamo er jo i det minste en svært rimelig løsning, så om det heller ikke funker kan jeg ta en ny vurdering.

 

Ny batteriteknologi gir nye utfordringer; det blir vel ikke bedre når litium batterier blir mer utbredt i fritidsbåter. Det ene følger det andre, og når man kun har begrenset erfaring - og kun fra egen båt, så er det jo greit å utveksle litt erfaringer for å slippe å finne opp hjulet på nytt.

Link to post

Det er ikke off-topic men et aktuell problem.
Bare at trådstarteren ha VVP og dermed trolig ikke 60A Hitachi.
Likevel er det det samme problemstilling hos mange, med for lite lading pga. kort gangtid på motoren.

Det at jeg hevder at det kan være et temperaturproblem ha lite å gjøre med PDAR eller motor (-rom) temperaturen men med selve opplegget hos deg.
Dynamoen din ha intern vifte, ja, og den er ikke noe som kan kalles meget effektiv.
Men den virker jo plettfritt også hos mange andre med ekstern regulator og derfor må man tenke i forskjellige trinns.

Det er absolutt ikke noe i mot å bruke Balmar hvis du har et problem med en dynamo som bare ha for dårlig kjøling,
det dreier seg bare om hvordan man løser dette.

Tvert imot.
Siden du sier at du ha motoren i gang i maks ca. 3 timer er det egentlig også interessant å kunne lade med maks mulig strøm,
4x 25A blir over 100A, og det går uten spørs sikkert også en hakk mer hvis batteriene ikke står like ved motoren.
Hvis dynamoen din og heller en med 70A ikke holder siden den kanskje også må reduseres med en del
er det egentlig ingen vits i å spare ytterligere men bedre med å gå opp et hakk til når du vill tar problemet ved å investere på ny dynamo.
90 av 100A er tydelig bedre enn 55 av 70A, prisforskjellen ren på dynamoene burde ikke være så voldsomt.
Men matematisk har du da i hvert fall 85% lading i sekken når motoren ha gått mot 3 timer.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

 

Det finnes ikke noen skader og nesten alle er fornøyde siden vi ellers ville har hørt noe mer (i alle fall her og på andre forum),

- Tilsynelatende er alt bra.

- Dette er erfaringen som i grunn alle forhandlere gjør

- Så snakkes vi om noe svart 6-sifrete tall som ikke har problemer, men bare funker som det skal.

 

Finnes det da kanskje noe som jeg ikke fikk med meg, eller nekter du bare fortsatt å akseptere fakta?

 

Jeg aksepterer dine fakta med dem type produkter du driver med. Jeg aksepterer også produkter Biltema selger, dem bruker også samme fakta.

Men de siger ikke at de er forbud å væra uenig med påstander dine og forbud å diskutere andre løsninger inne på dette forum "ditt" uten at du skriker om vanvittig pris og at dine leverandører er verdensmesterer i duppedingser og underbukser til niåringer.

Link to post

ps: Glemte nesten den, Servicemannen.

30% mer fra solcellene stoler jeg på, det er enkelt å forklare hvis man bruker MPPT-regulatorer som duger noe.

 

Men at du, eller andre som du skriver "Båteiere i Norge har erfart", ser noe nevneverdig lading fra vindgeneratoren mens du ikke hører noe av den

setter jeg på avdeling "rykte" eller "klar for besøk på høreapparat-leverandøren".

 

Det finnes vel kanskje grunn for at nesten alle produsenter sliter med støy ved effekt og at det bare finnes få som klarer å hantere dette?

Billigbladene fra Ruthland eller South West leker helt sikkert ikke i denne kategorien siden det teknisk ikke er mulig så som den er.

Men kanskje er det jo bare så, hvis man er vant til å kjøre helt uten eksosanlegg da blir det også roligere når man monterer bare noe.

 

 

Faktisk bruker jeg kun MPPT regulatore.

 

Rutland har utviklet sine vindmøller meget og jeg tror faktisk at jeg har mer erfaring av slike produkter en du.

 

Men jeg skjønner ponget, vi skal ikke diskutere inne på "ditt" forum andre produkter en dem du driver med.

 

Jeg siger adjø med medlemmer her og jeg kikker kanskje innom om 1 år og ser om de har vært noe fremskritt her.

Link to post

(gjelder innlegg 22)

Det er vel ikke det jeg sier?
Jeg viser meg bare både enig og uenig med dine forklaringer,
samtidig at jeg forventer at uenighet med meg blir klar bevist.

Hvis du mener at mine fakta og noen produkter jeg driver med ikke gjør det jeg sier
da er du hjertelig velkommen for å vise fram faktiske bevis som går utover teoretiske antakelser.
Det gjelder i dag som i årene tidligere, og her og nå f.eks. ang. dine problemer med dioder,
som meget sannsynlig ikke rammer kunder fra Sterling hvis de gjør hva brukerveiledningene forteller.

Det er ikke min skyld at det bare virker, vet du,
jeg er bare en av de få som forteller dette meget høyt.
Og hvorfor ikke, jeg må jo ikke skamme meg hvis jeg forsvarer sannheter.

Men det betyr jo ikke at jeg ikke tilbyr andre løsninger også,
alt etter behov og så skal det være.


Denne installasjonen der oppe på bildet virker forresten ganske så interessant.
Jeg hadde vel ikke kommet på ideen for å henge en dynamo av den størrelsen/Watttall på en så lang arm.
Da hadde jeg vel ved første impuls vært skeptisk om det ikke kan begynne å svinge, for så å overbelaste enten strammeren eller (motsatt) armen og lager litt om litt.

Har du gjort erfaring hvordan dette virker over lengre tid?

:seeya:
Jørg
Ønsker en fin kveld.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

.

Men jeg skjønner ponget, vi skal ikke diskutere inne på "ditt" forum andre produkter en dem du driver med.

 

Jeg siger adjø med medlemmer her og jeg kikker kanskje innom om 1 år og ser om de har vært noe fremskritt her.



Du, nå må du gi deg så sakte.
Det er vel ikke meningen for å krangle?

Det er ulempen med et forum, man kan verken høre stemmen eller se et smil.
Vi begge to må vel kanskje øve litt på å ikke å reagere for rask, men det skal nok gå bra.
Slapp av nå og kom tilbake igjen etter litt gjennompusting, moro er det jo og. :smiley:

:seeya:


Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...