shaukaas Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Da er en Balmar 7-serie på 110A i bestilling, sammen med mye annet krimskrams fra min favorittbutikk i Statene: Defender.com. Slengte med en Maxcharge regulator + tre temperatursensorer. Dynamoen er for tiden på "dumpingsalg" - sannsynligvis pga at den er faset ut fra Balmars sortiment. Når jeg i tillegg får "halv pris" på øvrig krimskrams var det vanskelig å la være... Bruker sjøfrakt med JetCarrier, så det tar nok lang tid før varene er i hus. Den som venter på noe godt... Noen gode tips til drivreim? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Den regulerer med 14,1 volt. Er du fornøyd med det? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Maxcharge -- MC-614 -- 14.1V? Har jeg misforstått noe helt fundamentalt her? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 (redigert) Med ekstern regulator bør du vel være "sikret" korrekt ladespenning(?). Bra pris i alle fall. Redigert 14.April.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Håper det, og håper jeg (snart) får et ladeopplegg som er 100%. Laderegulatoren har jo tilnærmet uendelig med muligheter, så da bør den kunne gi korrekt lading til selv de mest kresne batterier. Og jo bedre lading - jo mindre "behov" blir det å kjøre forbruksbanken i bunn hver eneste tur. Lengre levetid blir forhåpentligvis resultatet - time will show. Neste ankepunkt er jo denne v-reima. Original Yanmar reim er visstnok ikke det beste; hva bør jeg gå for? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 (redigert) Jeg vurderer det samme (bestille ny dynamo). Har hatt problemer med Iskra. Nå ser jeg på Balmar 80 amp + ARS-5 regulator, pris hhv. 340 + 330 dollar (=670). Så ser jeg et "kit" (712-VUP-80) med begge deler(?) til 849 dollar. Ser ikke forskjellen, men ser prisforskjellen. Vil helst ikke gjøre en tabbe med bestillingen. Hva kan forskjellen være? Tilføyet: Prisene hentet fra Defender.com som har meget gode priser f.t. på Balmar. Redigert 14.April.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Tror ikke det er noen forskjeller, annet enn varekoder. Når de "bundler" disse kit'ene er det jo for å gjøre det litt enklere å kombinere de riktige produktene, men sortimentet til Balmar er jo i utgangspunktet nokså enkelt og konkret at det bør kunne gå greit å handle dette inn enkeltvis. Håper jeg... Samtidig ønsker nok lagersjefen å bli kvitt potensielle hyllevarmere.... Har handlet hos Defender en rekke ganger før, og jeg har kun gode erfaringer derfra. Når man først evt har en sjøfraktpakke på vei over med JetCarrier, kan de jo være lurt å få med seg zink og originaldeler, som ihvertfall for min del er svært mye rimeligere der borte. Boatzincs.com, marine.com, yachtlights.com og torresenmarine.com er butikker jeg har handlet av, foruten - og ikke minst: Westmarine - hvor jeg kun har handlet over disk. Men da har jeg heller aldri hatt brukt for garanti/reklamasjon - en eventuell "variabel" som også bør bli med i kalkylen. Batteriverktøy (Makita) har jeg heldigvis fått til en så god pris lokalt, at jeg ikke ble fristet til egenimport. Med 4 defekte batterier på ett år, så har ihvertfall DEN handelen gått i min "favør." Så USA-import må ikke nødvendigvis være lønnsomt, men det er vel alltid unntak som bekrefter regelen. JetCarrier samler alle forsendelsene til én ordre - de er simpelthen suverene på det de holder på med! Bor man østafjells kan man evt vurdere å hente leveransen i Halden, for å slippe DYR innenlands frakt i Norge. Typiske amerikanske merker og "nisjeprodukter" er vel muligens det man kan spare mest på - det er ihvertfall min erfaring. Båt er vel i så måte for "nisje" å regne her tl lands... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Jeg forsøkte å bestille 80 amp utgaven til ca 340 dollar, men fikk ikke gjennom bestillingen med USPS Priority fordi ordrer over 500 dollar ikke kunne ekspederes med USPS Priority (må være noe feil)! Ca 82 dollar i shipping. Ellers 180 dollar shipping som jeg synes ble i meste laget. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 (redigert) Send dem en mail! Er det snakk om intl shipping, eller innenlands i US? Spesifiserte i kommentarfeltet at jeg ville ha billigst mulig shipping til NJ. UPS Ground. US$ 20.45 for hele min bestilling... + JetCarrier ca 495,- + innenlands Norge. Mtp gebyrer og fortolling, blir vanligvis sluttsummen rimeligere med JetCarrier uansett - heller ingen skjulte priser her... UPS/DHL m.fl. Slenger ofte på et par kreative gebyrer + fortollingsgebyr + mva naturligvis, samt at tunge pakker ofte blir uforholdsvis dyre med flyfrakt. Redigert 14.April.2013 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Nå bestilt. Fikk ikke gjennom bestillingen på nettet - som nevnt ovenfor (prøvde 3 x). Ordnet pr. telefon. $82 i frakt. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.April.2013 Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 542,- i frakt med JetCarrier - men da har jeg handlet mer enn bare én dynamo altså... Og da kommer det INGEN gebyrer i tillegg - kun moms. Så i skrivende stund er den på vei over Atlanteren. Med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Balmar 712-80 montert i dag. I tillegg ekstern "single" regulator (BRS-2T-12-H). Hull for feste var 3/8", og måtte derfor borre opp til 10,2 mm for å få plass for bolten. Senser direkte på batteriet. Kabelskoene på regulatoren var ikke tilpasset dynamoen, men ikke noe problem å bytte. Flyttet reimhjulene fra den gamle. Startet opp og spenningen var stabil på 14,2 volt (regulator innstilt på 14,1). Så det er merkbar forskjell fra tidligere. Det blir spennende å se om ladestrømmen bli bra etter å ha tappet ned batteriene noe. . Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Gratulerer! Det blir spennende å se hvordan dette blir ombord i egen båt! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Takker, og takk for tipset om Defender.com! Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Da var utstyret på plass - montering gikk overraskende enkelt, og ting ser ut til å fungere meget bra! Sitér dette innlegget Link to post
Trym Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Da var utstyret på plass - montering gikk overraskende enkelt, og ting ser ut til å fungere meget bra! Og det gjør det enda? Jeg har enda ikke gjort noe med 12 v systemet, kun kjøpt nye batteriet og en inverter fra biltema. Båten kommer i hjemmehavn for første gang på nesten 9 år idag..på sett å vis..uansett, alt i hele båten er sletent å oppbrukt så alt må tas. Spørsmål! Fungerer detta balmar opplegget enda? Og har det vært noen fremgang på lydløse vindgeneratorer. Tida fyker og fremskrittet og! Har servicemannen kiget innom igjen? Og har det vært noen fremgang? Jeg har forresten en 80 ah dynamo på en Volvo penta 2003t en ladac 15ah og 2 140ah batterier. Altså bare 1 stk til forbruk..og startbatteriet kunne vært på typ 60 ah isteden. Helt lallis hele systemet mitt.. Det skal bli deilig å få orden på ting da! God kveld! Epikur. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Jepp, strømopplegget fungerer aldeles utmerket fremdeles, ombord hos meg! Returnerte nettopp seilas fra Shetland, med ca 38 timer seilas og 200Ah forbrukt fra forbruksbanken. Hard autopilotbruk, lys, varme og elektronikk. Startet opp i lokalt farvann, og tøffet til havn mens Balmaren svettet og ladet. Så langt meget tilfreds! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.