Jump to content

elektrisk/batterier/ladere.

Trym

Recommended Posts

Da er en Balmar 7-serie på 110A i bestilling, sammen med mye annet krimskrams fra min favorittbutikk i Statene: Defender.com. Slengte med en Maxcharge regulator + tre temperatursensorer.

Dynamoen er for tiden på "dumpingsalg" - sannsynligvis pga at den er faset ut fra Balmars sortiment. Når jeg i tillegg får "halv pris" på øvrig krimskrams var det vanskelig å la være... Bruker sjøfrakt med JetCarrier, så det tar nok lang tid før varene er i hus. Den som venter på noe godt...

Noen gode tips til drivreim?

Håper det, og håper jeg (snart) får et ladeopplegg som er 100%. Laderegulatoren har jo tilnærmet uendelig med muligheter, så da bør den kunne gi korrekt lading til selv de mest kresne batterier. Og jo bedre lading - jo mindre "behov" blir det å kjøre forbruksbanken i bunn hver eneste tur. Lengre levetid blir forhåpentligvis resultatet - time will show.

Neste ankepunkt er jo denne v-reima. Original Yanmar reim er visstnok ikke det beste; hva bør jeg gå for?

Jeg vurderer det samme (bestille ny dynamo). Har hatt problemer med Iskra. Nå ser jeg på Balmar 80 amp + ARS-5 regulator, pris hhv. 340 + 330 dollar (=670). Så ser jeg et "kit" (712-VUP-80) med begge deler(?) til 849 dollar. Ser ikke forskjellen, men ser prisforskjellen. Vil helst ikke gjøre en tabbe med bestillingen. Hva kan forskjellen være?

Tilføyet: Prisene hentet fra Defender.com som har meget gode priser f.t. på Balmar.

Redigert av Zach (see edit history)

Tror ikke det er noen forskjeller, annet enn varekoder. Når de "bundler" disse kit'ene er det jo for å gjøre det litt enklere å kombinere de riktige produktene, men sortimentet til Balmar er jo i utgangspunktet nokså enkelt og konkret at det bør kunne gå greit å handle dette inn enkeltvis. Håper jeg... Samtidig ønsker nok lagersjefen å bli kvitt potensielle hyllevarmere....

Har handlet hos Defender en rekke ganger før, og jeg har kun gode erfaringer derfra. Når man først evt har en sjøfraktpakke på vei over med JetCarrier, kan de jo være lurt å få med seg zink og originaldeler, som ihvertfall for min del er svært mye rimeligere der borte.

Boatzincs.com, marine.com, yachtlights.com og torresenmarine.com er butikker jeg har handlet av, foruten - og ikke minst: Westmarine - hvor jeg kun har handlet over disk. Men da har jeg heller aldri hatt brukt for garanti/reklamasjon - en eventuell "variabel" som også bør bli med i kalkylen. Batteriverktøy (Makita) har jeg heldigvis fått til en så god pris lokalt, at jeg ikke ble fristet til egenimport. Med 4 defekte batterier på ett år, så har ihvertfall DEN handelen gått i min "favør." Så USA-import må ikke nødvendigvis være lønnsomt, men det er vel alltid unntak som bekrefter regelen.

JetCarrier samler alle forsendelsene til én ordre - de er simpelthen suverene på det de holder på med! Bor man østafjells kan man evt vurdere å hente leveransen i Halden, for å slippe DYR innenlands frakt i Norge.

Typiske amerikanske merker og "nisjeprodukter" er vel muligens det man kan spare mest på - det er ihvertfall min erfaring. Båt er vel i så måte for "nisje" å regne her tl lands...

Send dem en mail!

Er det snakk om intl shipping, eller innenlands i US?

Spesifiserte i kommentarfeltet at jeg ville ha billigst mulig shipping til NJ. UPS Ground. US$ 20.45 for hele min bestilling... + JetCarrier ca 495,- + innenlands Norge.

Mtp gebyrer og fortolling, blir vanligvis sluttsummen rimeligere med JetCarrier uansett - heller ingen skjulte priser her... UPS/DHL m.fl. Slenger ofte på et par kreative gebyrer + fortollingsgebyr + mva naturligvis, samt at tunge pakker ofte blir uforholdsvis dyre med flyfrakt.

Redigert av shaukaas (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Balmar 712-80 montert i dag. I tillegg ekstern "single" regulator (BRS-2T-12-H). Hull for feste var 3/8", og måtte derfor borre opp til 10,2 mm for å få plass for bolten. Senser direkte på batteriet. Kabelskoene på regulatoren var ikke tilpasset dynamoen, men ikke noe problem å bytte. Flyttet reimhjulene fra den gamle. Startet opp og spenningen var stabil på 14,2 volt (regulator innstilt på 14,1). Så det er merkbar forskjell fra tidligere. Det blir spennende å se om ladestrømmen bli bra etter å ha tappet ned batteriene noe.

.

• 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Da var utstyret på plass - montering gikk overraskende enkelt, og ting ser ut til å fungere meget bra!

Og det gjør det enda?

Jeg har enda ikke gjort noe med 12 v systemet, kun kjøpt nye batteriet og en inverter fra biltema. Båten kommer i hjemmehavn for første gang på nesten 9 år idag..på sett å vis..uansett, alt i hele båten er sletent å oppbrukt så alt må tas.

Spørsmål! Fungerer detta balmar opplegget enda? Og har det vært noen fremgang på lydløse vindgeneratorer. Tida fyker og fremskrittet og! Har servicemannen kiget innom igjen? Og har det vært noen fremgang? Jeg har forresten en 80 ah dynamo på en Volvo penta 2003t en ladac 15ah og 2 140ah batterier. Altså bare 1 stk til forbruk..og startbatteriet kunne vært på typ 60 ah isteden. Helt lallis hele systemet mitt..

Det skal bli deilig å få orden på ting da!

God kveld!

Epikur.

Jepp, strømopplegget fungerer aldeles utmerket fremdeles, ombord hos meg!

Returnerte nettopp seilas fra Shetland, med ca 38 timer seilas og 200Ah forbrukt fra forbruksbanken. Hard autopilotbruk, lys, varme og elektronikk. Startet opp i lokalt farvann, og tøffet til havn mens Balmaren svettet og ladet. Så langt meget tilfreds!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...