Jump to content

Ketch rigg: Fordeler og ulemper - og er den nu kun gammeldags?gs?

Mizar

Recommended Posts

Jeg er litt besnæret av ketch rigging da man fordeler seilføringen på flere seil. Jeg har alltid trodd at dette ga større fleksibilitet i forskjellig vindstyrke, og at det ble lettere å balansere båten slik at den "seiler seg selv" i større grad. Og gamle Jouchua Slocum brukte mesanseilet og et tauarrangement for å oppnå selvstyring på sin første jordomseiling på 1890-tallet.

Jeg tenker altså overhodet ikke på racing eller regattaseiling.

Jeg prøver å sette i gang en debatt om hvilke fordeler og ulemper man har med ketchrigg kontra masthead eller evt. brøkdelsrigg.

Kom igjen hvis noen med erfaring eller kunnskap, har synspunkt på dette - helst sammen med en saklig begrunnelse!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det er jo mer vind i høyden, så innaskjærs og/eller i lite vind tror jeg ikke det har så mye for seg. I mye vind tror jeg du har rett i at man har mer fleksibilitet, man kan ta ned mesan fremfor å reve storseil, evt. seile bare med stormfokk og mesan osv. På svai tipper jeg det er en fordel å ha en flik av mesanen oppe. Flere mindre seil er vel også enklere å hanskes med - hver for seg, men i sum er det nok mer jobbing, ihvertfall om man skal utnytte mulighetene.

For en langtursbåt vil det kanskje ha noen fordeler. Jeg ser vel på franske Amel som den optimale langtursbåt og den er ketch-rigget med trykknappskontroll på det meste.

Jeg får vondt langt inn i lommeboka av å lese slikt... :worry:

Takk for gode svar. Jeg har sett at mange tidligere ketchriggede båter blir konvertert til masthead rigg. Og jeg har snakket med en erfaren seiler som sier at ketch er ute, gammeldags og seiler dårligere... Men jeg fikk aldri klarhet i hva han definerte som å "seile dårligere": i forhold til maks fart/regatta, eller hva?

Men jeg har altså inntrykk av at mange eldre ketchriggere nå blir konvertert til høyere masthead rigg? Min øyeblikkelige tanke da, er at man raskt får en overrigget seilbåt..? Jeg kommer derfor, inntil noen kan overbevise meg om noe annnet, til å skygge unna konverterte ketchriggere når jeg en gang kanskje investerer mine begrensede midler i en langturbåt.

Men jeg utfordrer altså andre til å overbevise meg om det motsatte, hvis man har gode argumenter for å fjerne mesanmasten?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei

Det er dobbelt opp av ståande rigg, terminalar m.m. Det er ein ulempe med tanke på kostnad og vedlikehald.

et er òg vanskelegare å trimma riggen.

I tillegg seglar ketchar dårlegare på platt lens. Dette fordi fleire segl skuggar for kvarandre.

Ved mastehavari er det eit håp om at ei mast blir ståande att.

Etter mi meining skal båten vera rimeleg stor, for at det skal ha noko for seg med ketchrigg.

Ask

Min Johnson 900ms motorseiler er i dag slooprigget. Bak huset har jeg liggende en mast som en gang i framtiden skal bli mesanmast. Har ikke tro på at båten nødvendigvis kommer til å seile bedre, men ser fram til fleksibiliteten dette gir i å kunne variere seilføring, ikke minst ved motorseiling. I tillegg er det ok å kunne bruke mesan og klyver som hjelp ved finmanøvrering ( tekstiltrustere ) om vinden er rett...

Men først og fremst er det vel en ren estetisk / romantisk greie.

Min Johnson 900ms motorseiler er i dag slooprigget. Bak huset har jeg liggende en mast som en gang i framtiden skal bli mesanmast. Har ikke tro på at båten nødvendigvis kommer til å seile bedre, men ser fram til fleksibiliteten dette gir i å kunne variere seilføring, ikke minst ved motorseiling. I tillegg er det ok å kunne bruke mesan og klyver som hjelp ved finmanøvrering ( tekstiltrustere ) om vinden er rett...

Men først og fremst er det vel en ren estetisk / romantisk greie.

Tekstil truster, ja. Men at det skal handle om estetikk/romatikk er det vel ingen grunn til å tro? Da hadde vel flere av dagens modeller vært ketchrigget? (Og der gikk debatten over på synsing, utseende og smak og behag kanskje...)

La meg legge til at det er jo mange fiskebåter som har en mesanmast på stjerten. Det er neppe av romatiske grunner, vil jeg tro. Det er jo ikke for å øke farten. Så det illustrerer bare at det er båteierens behov og bruksområde som bør være avgjørende.

Er det noen konklusjon på tråden tro (siden jeg er trådstarter)? Vi har sett mange saklige svar som jeg takker for. Men det er ingen konklusjon. Hvis man med seilegenskaper mener maks fart gjennom vannet til enhver tid, blir det finnekjøl og brøkdelsrigg så langt min teoretiske kunnskap strekker. Og hvis man tenker balanse/langkjølt ikke så dyptgående seilbåt og god tid, ser jeg mange fordeler med seilføringen fordelt på flere seil, og som noen nevnte, ved rigghavari kan man håpe at en av to master står igjen.

Jeg for min del har ikke avskrevet ketch som en attraktiv rigg ennå.

En annen fordel med ketchrigget båt er at som regel er mastehøyden lavere siden seilarealet er fordelt på to master. Noe som gir bedre tilgang under Norges generelt alt for lave broer :wink:

I mitt tilfelle er det et meget relevant poeng også!

Siden jeg fortsatt seiler med en stor L på ryggen, har jeg ikke annet å tilføye enn å linke til et par lignende tråder.

http://www.cruisersforum.com/forums/f47/ketch-advantages-disadvantages-58887.html

http://www.sailnet.com/forums/general-discussion-sailing-related/87320-why-ketch.html

Kjør på, interessant! :smiley:

Interessant. Det er omtrent samme synspunkt som har kommet frem her. Men med alle de engelseke riggbetagnelsene må jeg finne et sted og lære meg de forskjellige uttrykkene. Noen tips om gode rigg-sider? Anyone?

Formulerte meg dårlig: først og fremst er det vel FOR MEG er estetisk / romantisk greie... Burde jeg ha skrevet... Og båten min er primært designet som ketch.

Jeg er ikke så uenig med deg som det kunne se ut heller! Jeg må nok innrømme at det er en sterk irrasjonell komponent i mine tanker (drømmer) om å seile en ketch på langtur. Alle saklige argumenter hører med, men etter å ha fulgt unge Laura Dekker jorden rundt med hennes ketch, tenker jeg at når pappaen hennes, med et langt liv med seiler-erfaring, skaffet henne en ketch til denne turen, var ikke det helt tilfeldig. Jeg tipper han ville at jenta skulle ha noe trygt og fleksibelt før hun la ut på det store havet alene.

Hun hadde også kutterstag. Hennes båt "Guppy" var vel en 36-foter hvis jeg husker riktig. Hun seilte fortere enn alle andre, unntatt en, fra Galapagos til en av stillehavsøyene med denne. Den eneste skuta som seilte fortere enn henne, var på 65 fot

Det illustrerer sikkert også at det er den som seiler båten, som avgjør hvor fort det går -uansett riggtype?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...