roeren Startet 4.April.2013 Link til dette innlegget Startet 4.April.2013 Mens jeg planlegger å bygge denne finer-epoxy-båten, sysler jeg også med tanken på å oppgradere(?) en gammel og noe sprukken robåt med plastlegging på utsiden (egtl glassfiber og epoxy) Slipper dette lett? Hvor grundig må det slipes først? Hvor mange lag bør legges på? Har noen erfaringer med hvor lenge en sånn plastlagt, gammel trebåt kan "leve"? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Skallet kan sikkert leve ganske lenge, hva som skjer med "innmaten" er vanskelig å si noe om ... tror jeg kun ville plastet på utsiden, da sparer du vekt, den ser fortsatt pen ut når du sitter ombord ihvertfall, treverket får luft og du kan se hva som foregår. Hadde en hel-plastet kutterjolle en gang ... kun plass til to oppi, men det måtte tre mann til for å bære den over land ... med den matchvekta var den artig å ha med som jolle også ... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 For og få dette bra må man slipe og avfette nøye slik at man får god vedheft. Vil tro at båten får 5-15 nye år avhengig av resultat og videre vedlikehold. Vi hadde ei rosjekte som fikk ca 10 sesonger ekstra før båten ble st.Hans bål. Plastre godt over esingen slik at plastskallet ikke kan ramle av.. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 adde en hel-plastet kutterjolle en gang ... kun plass til to oppi, men det måtte tre mann til for å bære den over land ... med den matchvekta var den artig å ha med som jolle også ... Dette med vekten uroer meg litt. Men jeg har forstått det slik at hvert lag med glassfiber og epoxy veier kun ca en halv kilo pr kvm; det skulle bli 4,5 - 5 kg pr lag på en vanlig rosjekte. 2-3 lag skulle altså bli ca 15 kg. Men det er kanskje vanlig med mange flere lag? Eller er mine vekttall helt gale? For og få dette bra må man slipe og avfette nøye slik at man får god vedheft. Vil tro at båten får 5-15 nye år avhengig av resultat og videre vedlikehold. Vi hadde ei rosjekte som fikk ca 10 sesonger ekstra før båten ble st.Hans bål. Plastre godt over esingen slik at plastskallet ikke kan ramle av.. Hm! 5-15 år er kort! Er det virkelig slik? Hva gjorde at dere kasserte rosjekta; var treverket for råttent? Ble den dårlig i plastskallet? Siden du snakker om "plastskallet ramle av", skjønner jeg at du ikke stoler på at det henger godt? Jeg har sett en plast-robåt som er plastskallet etter en plastlagt trebåt - der alt treverket er plukket vekk, etter at mye av det var helt råttent. Så da levde jo "båtens ånd" videre på en måte! Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Dette ble gjort med bestefar sin båt, dvs belagt med plast kun på utsiden. Treverket råtna bort i løpet av få år. Så det er ikke en løsning jeg ville valgt om du ønsker å ha båten noen år. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
hanto1 Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Vår erfaring med plastring av gamle båter er at plasten begynner og slippe etterhvert og treverket råtner. Må bare presisere at i vårt tilfelle var det livsforlengende nødhjelp til en gammel døsdømt rosjekte. Videre vedlikehold ble ikke gjort... Den gamle Jørgensen sjekta hadde gjort sin misjon i ålefiske i flere tiår. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Min båt ble plastet under vannlinjen i 2001, fortsatt fin lyd i treverket når det bankes på ved kontroll, etter råd fra den eldre garde saltes dørken grundig og jevnlig (sommer og vinter) Jeg spurte West om levetid antydet de 15-20 år, så burde man bytte duk og epoxy. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Ove Gram Nipen Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 (redigert) Er den i så dårlig stand at du må dekke hele med plast? Min far har hatt god erfaring med å frese ut sprekker og fylle med epoxy, pusse og lakke. Da er det fortsatt en trebåt. Hvis den er naglet så hjelper det en god del å bytte hamp og nagle på nytt. Redigert 5.April.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Er den i så dårlig stand at du må dekke hele med plast? Min far har hatt god erfaring med å frese ut sprekker og fylle med epoxy, pusse og lakke. Da er det fortsatt en trebåt. Hvis den er naglet så hjelper det en god del å bytte hamp og nagle på nytt. Tja! Båten er en nesten hundre år gammel oselver, men fin i bordene. Kjøl, lotter og esinger er derimot dårlige, og - verst av alt: Suene sprekker (akkurat der hvor saumen står) Har limt på trestrimler flere steder i suene gjennom mange år, men det oppstår stadig nye sprekker. Båten er ganske stor, 7,6 m lang og 1,96 bred, men bordene er ekstra tynne. Dette er nok en vesentlig grunn til at suene ryker. Skulle en båtbygger reparere det som kunne repareres, ville hele reiset (kjøl, lotter, stevner) begge esinger og begge rengene gå med - i tillegg til en astronomisk sum penger. Og suene ville være like dårlige! Derfor sysler jeg med tanken å legge kun ett eller to lag glassfiber utenpå, etter først å ha slipt helt ned, impregnert grundig og smurt polyester på treet. I suene har jeg tenkt å fjerne all sisnor (hamp/nauthår-tråd), rense, impregnere og lime med polyester, bytte ut mye av saumen for først å få inn polyesteren, og så få dratt skikkelig til. Min båt ble plastet under vannlinjen i 2001, fortsatt fin lyd i treverket når det bankes på ved kontroll, etter råd fra den eldre garde saltes dørken grundig og jevnlig (sommer og vinter) Jeg spurte West om levetid antydet de 15-20 år, så burde man bytte duk og epoxy. Hvor mange lag duk la dere på? Økte vekten mye? - Det med salting er jo en kjent og trygg metode. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Roeren: vet dessverre ikke hvor mange lag eller vektøkning... ble gjort av tidligere eier... før jeg kjøpte båten hadde jeg en lang og interesant samtale med West Systems, mye god informasjon å få der. Fikk verifisert opplysningene fra et svensk firma jeg ikke husker navnet på... det er visst ganske vanlig å plaste trebåter under vannlinjen på andre siden av kjølen :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
roeren Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 ... det er visst ganske vanlig å plaste trebåter under vannlinjen på andre siden av kjølen :-) Det der er interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Obs, "andre siden av kjølen"=Sverige Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
index Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Suene ryker vel sikkert på grunn av at alt det andre er dålig vil jeg tro. Så konstruksjone trenger ikke være så ille selv om den sprekker nå. Men når det er sagt så høres den ut som et bra grunnlag for plaslegging, den har uansett ikke lang levetid igjen som brukbar båt slik den er nå. Fro innfestning til treets del så er vel epoxy det beste, men polyester er myye billigere. Så det betyr vel litt også. Leste om plastring av fiskebåter i Sverige her tidligere, og der grovslipte man vel skroget først, stiftet fast første lag med duk med rustfrie klammer og plastret i vei etterpå. Da har du mange små stifter som holder skallet på plass, så da må det vel la seg gjøre å ro seg en tur uten at det hele plutselig forsvinner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roeren Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Suene ryker vel sikkert på grunn av at alt det andre er dålig vil jeg tro. Så konstruksjone trenger ikke være så ille selv om den sprekker nå. Men når det er sagt så høres den ut som et bra grunnlag for plaslegging, den har uansett ikke lang levetid igjen som brukbar båt slik den er nå. Fro innfestning til treets del så er vel epoxy det beste, men polyester er myye billigere. Så det betyr vel litt også. Leste om plastring av fiskebåter i Sverige her tidligere, og der grovslipte man vel skroget først, stiftet fast første lag med duk med rustfrie klammer og plastret i vei etterpå. Da har du mange små stifter som holder skallet på plass, så da må det vel la seg gjøre å ro seg en tur uten at det hele plutselig forsvinner... Dette er nokså det samme som jeg selv har tenkt. Og når jeg ser på eldre tråder om plastlegging av trebåter, ser jeg at mange som faktisk har slike båter, sier de holder godt ennå, etter 30-40 år. Men jeg ser også at et stort flertall trebåtfolk 1) synes plastlegging er vederstyggelig, og 2) er sikker på at så råtner treet i stykker på få år. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Den råtner fortere på land ,men ikke når den ligger på sjøen , det største problemet er at båten blir etter vert veldig, veldig tung , og for dyrt om en bruker flere lag , og glassfiberen slipper når bordene er blitt helt vasstrukkent. Det går bra med ett lag om båten er helt tørr og er slik at det fester seg , og du er meget nøye så det ikke blir noen porer/hull og du bruker først 2 komponent epoxy grunning for glassfiber , den sitter godt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Hvis du syns 5-15 års ekstra levetid er lite bør du vurdere en permanent utbedring av treverket. Det er mulig å sette seg inn i hvordan dette gjøres og utføre jobben selv, bare se på Svaap! Hvis jeg skulle plastbelagt ville jeg gått for polyester og duk pga. prisen. Jeg tror jeg har et gammelt hefte fra Jotun (nå Reichhold) som beskriver dette, kan se om jeg finner det. Fritt etter hukommelsen: Først skal treverket tørkes, skrapes, rengjøres og avfettes så godt som mulig. Deretter blander man en vending med polyester og tynner den med styren (husker ikke forholdet) og sauser treverket inn med dette. Den fortynnede polyesteren skal trenge godt inn i treverket og gi god heft for videre støping. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ove Gram Nipen Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Min far reddet en ganske dårlig Oselvar (Terna) fra St. Hans-bålet for noen år siden. For å få den brukbar igjen måtte han først skrape bort all gammel maling og lakk, splitte den i både forstavnen og akterstavnen for å få byttet disse med ny eik, korte inn båten med fem cm for å få friskt treverk til å nagle bordene til forstavnen, lage ny rang foran, lage ny esing, skifte hamp, nagle på nytt, reparere masse sprekker med epoxy og til slutt lakke båten. Etter dette fremstod den nesten som ny, og vi har vunnet NM i Oselvar med den flere ganger senere. Det sier seg selv at dette er veldig arbeidskrevende, men jeg tror det er det eneste som kan gjøres for at båten skal holde seg fin. Samtidig var det jo et koselig arbeide, så hvis du liker sånt har du en fin hobby det neste året. Glassfiberduk på utsiden har jeg liten tro på, men dog ingen erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Om du lar båten ligge full av vann ei uke eller to , så blir den nok tett , selv om sprekkene er så store at du kan stikke fingeren inni. Glassfiberen slites av med en gang under kjølen om du trekker båten på land , så om den blir plastret så må den forsterkes der den kan få slitasje. Det er enklest å la den ligge i vann en stund , og om den fremdeles er lekk så er det lett å sette på bøter da det nok ikke blir så mange. Tynne bord av Appelsin kaser eller vannfast kryssfiner , aluminium , sink etc kan og brukes og tøyduk, fx fra gamle strisekker innsatt med tjære klippes til og legges under bota . Hull , litt trangere en sømmen , bores gjennom bota og båten og søm settes i og klinkes. Til søm / klink, kan med fordel vanlig rund galv spiker brukes og brukte roer (skiver)kan også brukes om de ikke er for romme. Du vil nok bli forbauset over hvor enkelt og bra dette er og blir. Å legge dukk på hele båten passer dårlig for små båter , kan gjøres på båter som ligger på sjøen hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 (redigert) Uhm, oselvar skal nagles med kobbernagler. Jeg tror ikke det er lurt å lappe med noe annet enn furu og epoxy. Å slå på noe utenpå blir bare rot. Redigert 11.April.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Kan vi få se noen bilder av problemområdene på båten? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 12.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Hei, ovegram! Høres ut som du har greie på oselvere. Min båt er bygd av Nils Søvik 1919, og er klinket med jernsaum. Jo, hele reiset, kjøl, lotter og stevner, er dårlige, og særlig halsene er dårlige mot lottene. Suene som sprekker er det som bekymrer meg mest; snekret og limte noen for mange år siden. Mye jobb, men det holder. Men nå er det blitt flere. Esingene er også dårlige, delvis mye råte, som jeg har skiftet ut. Dessuten er ripbordene på begge sider stedvis dårlige der de har ligget mellom esing og runddeling. Har hogd ut og limt inn stykker noen steder. Skal se å få laget noen bilder å legge ut. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Mine innlegg var ikke beregnet på et klenodium som bør repareres og bevares på en riktig måte ,kun til vanlig lettvint lappverk av sprukne og lekke båter. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 12.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Om du lar båten ligge full av vann ei uke eller to , så blir den nok tett , selv om sprekkene er så store at du kan stikke fingeren inni. ----- ----eller vannfast kryssfiner , aluminium , sink etc kan og brukes og tøyduk, fx fra gamle strisekker innsatt med tjære klippes til og legges under bota . Klassisk rep-måter , dette; har brukt det en god del på div robåter, delvis klinket (med saum) og delvis skrudd. Har aldri brukt metallbøter, selv om jeg har sett at dette ble mye brukt tidligere. Mine innlegg var ikke beregnet på et klenodium som bør repareres og bevares på en riktig måte ,kun til vanlig lettvint lappverk av sprukne og lekke båter. Dette berører en interessant og viktig diskusjon! "...repareres og bevares på en riktig måte..." minner mye om diverse reaksjoner jeg har hørt på alle båtinngrep som ikke ser ut som om de a) er laget av båtbyggeren da han bygde båten, eller b) er utført av en båtbygger akkurat slik som båten ble bygd ny. "Usynlige" bøter på en bordsprekk, med epoxy på en tein som er frest inn, er OK, mens bøter slik fiskebaat forteller om, regnes ikke som "riktig". Men slike bøter er jo en viktig del av en båts historie - og dessuten fullgod og solid reparasjon. Kan for øvrig fortelle at den nevnte oselveren har et par sånne dels påklinkede og dels påskrudde bøter. Mens nokså store sprekker i bunnbordene bare kan stå ubøtt; som fiskebaat ganske riktig sier, går de fort igjen når båten kommer på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Her er bilde og tegning som forteller litt mer: Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Vedrørende legging av epoxy. Det er en ganske omfattende jobb, og i en båt som hele tiden vil ha vann i dørken, vil treverket råtne ganske fort. Om du kler hele båten med epoxy innvending ( ingen avstivning nødvendig ), vil ikke vannet trenge inn i treverket iløpet av årene, og båten holder seg lenge! Utfordringen med dette er mange, deriblant må båten være HELT tørr før du begynner. Videre vil vann som slipper inn i treverket heller aldri komme ut igjen, siden det i praksis blir sperret inne. Fordelen er at dette er en åpen, lav og lett båt, så det er lett å komme til rundt forbi, og når du skal ta utsiden kan du snu båten og jobbe enkelt med god arbeidsstilling. Kjølen forsterker du bare med ekstra matter. Har prøvd en gammel åpen tresjekte med glassfiber utvendig og maling innvendig. Det er det mest lørjete og lealause jeg noensinne har stått i, fordi treverket i halve båten var pill råttent. Glassfiber skal ikke være og er ikke rammeverket i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.