Jump to content

Drivanker til fiske - noen med anbefalinger?

Tor Arild

Recommended Posts

Etter å ha startet en tråd med forespørsel om mesanseil på en Targa 37 med lite svar - har jeg kommet til at jeg må gjøre såpass mye at det er greit å prøve noe enklere først.

Må gjøre endel endringer som jeg ikke ønsker å gjøre før jeg har testet drivanker.

Er det noen som har noen klare anbefalinger til et godt drivanker som først og skal brukes til havfiske?

Er fullt klar over den gode ekstra-sikkerheten som medfølger - men siden det kommer til å være i bruk endel tror jeg det kan være greit å kjøpe noe som ikke blir revet i filler på de første turene.

Guest Avmønstret#

Har havfisket i ganske mange år (ved Stadt) og kan ikke helt skjønne at det finnes noe alternativ til at noen sitter og styrer og justerer hele tiden hvis man skal fiske dypt og det er litt strøm, bølger og vind, som det jo egentlig nesten så og si alltid er.

Men kanskje det har noe for seg med drivanker om man fisker høyt i vannlagene?

----------

Ellers er det jo enkelte som driver og ankrer på store dyp. Tynn ankerline og lina festet i tuppen av ankeret og med strips i armen slik at en kan prøve å ryke stripsen om det sitter for hardt og dermed snu ankeret. Så kjører man ankeret opp med båten ved å legge lina i en blokk festet til en stor blåse som bremser nok i vannet.

Ville sjekket forumet på fiskersiden.no for spesifikke løsninger ifht fiske.

Takk skal du ha, Pinkvin

Sitter selv og holder båten nå - men har noen fiskesteder hvor strømmen vil føre meg over de stedene jeg ønsker å fiske.

Ønsker derfor å bremse drift, samt få en mer behagelig bevegelse i båten.

Etter noen timer med rulling frem og tilbake - så ender det som regel at saltvannsspylingen må fjerne både fiskeslo og restene etter en stakkar som fikk anledning til å smake på lunsjen sin en gang til... Tror det blir langt mer komfortabelt - og synes absolutt det er verdt forsøket.

Jeg har bra erfaring selv med havfiske og det å holde båten. Støtter meg til svaret som du fikk av Pinkvin og du ønsker å holde deg på de beste plassene og uten å drive for rask. Der jeg fisker og i vår del av landet , har drivanker ikke hjulpet noe særlig...tvert i mot , det har vært som en undervannsseil til tider...

Ellers kan du stille samme spørsmål på www.fiskersiden.no Masssssse kunnskap og du får alltid svar :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...