Jump to content

Hvor ofte bytter du båtsportkartene dine ?

Worry II

Recommended Posts

tenker jeg avventer med å bytte kart til Nord-Korea har blåst av sine atombomber og langdistanseraketter... ikke godt å vite om GPS'ene deres er helt å stole på.

Spøk til side... Har båtsportkart herfra, Ålesund til Oslo fra 2009. Har ikke planer om å bytte dem ut enda. Får heller krysskjekke med Ipad-kartene om det er nødvendig.

Siden jeg bruker båtsportkart ved siden av kartplotter stresser jeg ikke så fælt med alderen på dem, har kart som er nesten tjue år gamle... Ikke vært noen problemer til nå, jeg bruker papirkartene for å holde oversikten og kartplotteren for å sjekke detaljer.

Så hvis noen har fra Bergen og nordover og har planer om å fornye er jeg alltids interessert i en handel! :-)

Papirkart er tingen. :thumbsup:

Hvor hyppig det trengs med oppdatering kommer vel litt an på området og mulige forandringer, uansett.
Vrak og hindringer får egne tegn, stein og alt som kalles kystliner er temmelig det samme som for 100 år siden.
Men jeg ville være litt obs når det dreier seg om elver med sand, områder som danske, tyske, nederlandske etc. kystlinier.dvs. mot syden.
Der finnes det regelmessig forandringer, ikke minst på sjø tegn, en del innseilinger, militære områder, etc.

Tja, og så snakkes vi om foreskrifter som krever at en selv må ha sine egne (aktualiserte) kart på båten.
Krysser en f.eks. noe hovedfarvann i feil vinkel da blir det nesten garantert dyrt,
senest når en kaptein eller overvåkningen var i dårlig humør og melder deg til kystvakten.
Det som det koster holder vanligvis for 5 sett nye kart, sånt å si som lærepenge,
og for det behøves det ikke en gang at man blir stoppet på samme dagen.
Dette kan følge som klage eller direkte bot flere måneder senere.

Det samme skjer definitiv hvis det blir strid mellom deg og en annen,
sjøkart på papir og kurs på den gjelder som gyldig dokumentasjon t.o.m. når man krysser grenser.

Man trenger det sjelden, men det er godt å vite i så fall, fordi det hele vises at man har prøvd så god man kan.
Og det hjelper.

Papirkart behøver ikke å være komplett oppdatert, dog burde det være alt på den som er relevant for både fartøyet og ferdselen det gjelder.

Men for å svare her fra:
Mine kart er fra 2003 og 2007.
Og jeg vet nå siden oktober i fjor at både Danmark, Sverige, fjorde og belte,
og t.o.m. Norge fortsatt er der der jeg huskete at det var tidligere også.

Det er jeg sikker på, tror jeg :yesnod:

Men tønnene fikk dobbeltsjekk per radar og Internet,
så fant jeg faktisk ut det fantes små forandringer som så kunne være relevant senest ved dårlig sikt og om natten.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Sjøfartsverket sier bl.a.:

"Enhver sjøfarende bør være oppmerksom på den store risiko det medfører å navigere etter ikke tidsmessige kart og det ansvar de derved pådrar seg."

Dette gjelder enten kartet er på papir eller skjerm. Særlig nye installasjoner, kabelstrekk og nyoppdagete grunner bør man tenke på.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Da jeg var i marinen var det ofte EFS'er der bestikket måtte tegne inn nye sektorer osv. Tviler på at mange lystseilere holder på med fargepenner og greier. Er vel enklere å bytte innimellom. De fleste av oss seiler i begrensede områder.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Støtter meg til Enzo! Kartene er minst 15 år gamle og fungerer utmerket! De er nå kun et suplement som finnes frem hvis teknologien skulle svikte. Det finnes dessuten nok av eksempler på at det tar årevis før sakene kommer inn i papirkartet uansett. Vi har forøvrig kart for hele melkeruta, men disse ligger godt stuet under senga og har kun blitt funnet frem noen få ganger ila vår foreløpige 7000 mil reise. Disse kartene er forøvrig kun med for sikkerhetsskyld tilfelle trøbbel med teknologien... Mulig vi finner de frem når vi skal seile ICW da det ofte er litt enklere å få oversikt på et stort papirkart enn små skjermer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...