Worry II Startet 4.April.2013 Link til dette innlegget Startet 4.April.2013 (redigert) Mine er fra 2007, så jeg tengte de burde erstattes i år. Men hvilken rutine har dere på utskiftning av disse papirkartene ? Hvor gamle er dine ? Redigert 4.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 tenker jeg avventer med å bytte kart til Nord-Korea har blåst av sine atombomber og langdistanseraketter... ikke godt å vite om GPS'ene deres er helt å stole på. Spøk til side... Har båtsportkart herfra, Ålesund til Oslo fra 2009. Har ikke planer om å bytte dem ut enda. Får heller krysskjekke med Ipad-kartene om det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Kanskje best å vente til polene har smeltet også Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Siden jeg bruker båtsportkart ved siden av kartplotter stresser jeg ikke så fælt med alderen på dem, har kart som er nesten tjue år gamle... Ikke vært noen problemer til nå, jeg bruker papirkartene for å holde oversikten og kartplotteren for å sjekke detaljer. Så hvis noen har fra Bergen og nordover og har planer om å fornye er jeg alltids interessert i en handel! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) Papirkart er tingen. Hvor hyppig det trengs med oppdatering kommer vel litt an på området og mulige forandringer, uansett.Vrak og hindringer får egne tegn, stein og alt som kalles kystliner er temmelig det samme som for 100 år siden.Men jeg ville være litt obs når det dreier seg om elver med sand, områder som danske, tyske, nederlandske etc. kystlinier.dvs. mot syden.Der finnes det regelmessig forandringer, ikke minst på sjø tegn, en del innseilinger, militære områder, etc.Tja, og så snakkes vi om foreskrifter som krever at en selv må ha sine egne (aktualiserte) kart på båten.Krysser en f.eks. noe hovedfarvann i feil vinkel da blir det nesten garantert dyrt,senest når en kaptein eller overvåkningen var i dårlig humør og melder deg til kystvakten.Det som det koster holder vanligvis for 5 sett nye kart, sånt å si som lærepenge,og for det behøves det ikke en gang at man blir stoppet på samme dagen.Dette kan følge som klage eller direkte bot flere måneder senere.Det samme skjer definitiv hvis det blir strid mellom deg og en annen,sjøkart på papir og kurs på den gjelder som gyldig dokumentasjon t.o.m. når man krysser grenser.Man trenger det sjelden, men det er godt å vite i så fall, fordi det hele vises at man har prøvd så god man kan.Og det hjelper.Papirkart behøver ikke å være komplett oppdatert, dog burde det være alt på den som er relevant for både fartøyet og ferdselen det gjelder.Men for å svare her fra:Mine kart er fra 2003 og 2007.Og jeg vet nå siden oktober i fjor at både Danmark, Sverige, fjorde og belte,og t.o.m. Norge fortsatt er der der jeg huskete at det var tidligere også. Det er jeg sikker på, tror jeg Men tønnene fikk dobbeltsjekk per radar og Internet,så fant jeg faktisk ut det fantes små forandringer som så kunne være relevant senest ved dårlig sikt og om natten. Jørg Redigert 4.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SeaSC Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Mine er fra 2005 og byttes i år. Ønsker kart rammet i plast og bytter av den grunn også. Bruker de gamle hvis jeg skal tegne/ skrive på de. Der er det allerede laget ruter med kurser frem til Strømstad. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) Sjøfartsverket sier bl.a.: "Enhver sjøfarende bør være oppmerksom på den store risiko det medfører å navigere etter ikke tidsmessige kart og det ansvar de derved pådrar seg." Dette gjelder enten kartet er på papir eller skjerm. Særlig nye installasjoner, kabelstrekk og nyoppdagete grunner bør man tenke på. Redigert 4.April.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
-morten- Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Da jeg var i marinen var det ofte EFS'er der bestikket måtte tegne inn nye sektorer osv. Tviler på at mange lystseilere holder på med fargepenner og greier. Er vel enklere å bytte innimellom. De fleste av oss seiler i begrensede områder. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 http://159.162.103.4/efs/efs.html Link til efs nettverson. Er det spessielle hendelser så er det jo navigasjonsvarsel som sendes ut på VHF også f.eks om en lykt er slukket osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Det hjelper jo ikke å kjøpe nye kart. De er jo sannsynligvis like de dere har og må jo rettes de også Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
All In Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Jeg har nye båtsportkart i plast Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Båtsportkart kjøper jeg ikke nye før de går overbord eller er ødelagte, det er vel ikke kart som oppdateres skikkelig uansett så da kan man uansett ikke stole på de. Jeg navigerer elektronisk så uansett så er papir kun til den dagen i året vi slår av plotteren for å ikke glemme hvordan man gjorde det med disse papirgreiene Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Støtter meg til Enzo! Kartene er minst 15 år gamle og fungerer utmerket! De er nå kun et suplement som finnes frem hvis teknologien skulle svikte. Det finnes dessuten nok av eksempler på at det tar årevis før sakene kommer inn i papirkartet uansett. Vi har forøvrig kart for hele melkeruta, men disse ligger godt stuet under senga og har kun blitt funnet frem noen få ganger ila vår foreløpige 7000 mil reise. Disse kartene er forøvrig kun med for sikkerhetsskyld tilfelle trøbbel med teknologien... Mulig vi finner de frem når vi skal seile ICW da det ofte er litt enklere å få oversikt på et stort papirkart enn små skjermer.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.