Jump to content

Båtboer og plass på Kongen

BerntL

Recommended Posts

Hei alle båtfrelste!

Tenkte det var på tide å skrive noen ord all den tid jeg har blitt helårs båtboer på Kongen marina, og la det være sagt med en gang, det eneste jeg angrer på er at jeg ikke har gjort det før.

Begynte min nye tilværelse i September og fryktet stort for at jeg ville savne min gode og lune leilighet med sentralfyr. Men med to Eber brennere og en luft varmepumpe ble sjøen i skutesida bare slush mens isen trykte på, så det var ingen ting å frykte.

Men først til deg Opus, som det ble nevnt tidligere så er det Norsk Marinadrift som leier ut plasser her. Tror det er ledige plasser så bare kontakt dem. Prisene er selvfølgelig ikke som i private marinaer så dette må du vurdere selv.

Men litt om meg og båten da. Er absolutt ingen erfaren båt mann og det eneste jeg har hatt tidligere er et par sesonger med en gammel Sjømann 22. Allikevel har jeg alltid vært glad i sjøen og også en drøm om å bo i båt for så og seile avgårde en vakker dag med retning sørover. Når varmen så blir behagelig dreier jeg enten østover eller vestover……oi, nå drømmer jeg meg bort igjen!!

Ja, så var det båten da. Var en måned i Australia i fjor og siden jeg alltid har drømt om en katamaran måtte jeg jo være med på ett par dagsturer for å oppleve atmosfæren om bord når jeg hadde muligheten.

Jeg forelsket meg der og da og tenkte, en gang………. :smiley:

Det å bo i båt der nede kontra vårt klima er to forskjellige verdener men alt har jo sin sjarm.

Jeg må innrømme at selv om hjemreisen er fryktelig lang var den ikke lang nok til å få seilopplevelsen og båten der nede ut av hodet. Ikke de andre opplevelsene heller for den sak skyld men det er en annen sak.

Så da jeg etter noen uker tilbake i hverdags livet igjen endelig begynte å fungere i de vanlige rutinene dukker det selvfølgelig opp en Lagoon 420 til salgs ved påsketider. Jeg prøvde hardt og brutalt og stå i mot men måtte bare til slutt ned og se!, og tro meg, skulle bare se!!!

Etter første besøk begynte hjernen og vokse igjen og søvnløse netter var et faktum.

Jeg hadde fra tidligere kvittet meg med hus og skaffet meg en leilighet jeg var blitt veldig glad i, men nå var jeg allerede i gang med tanken på å kvitte meg med den til fordel for en båt!!! :confused:

Etter uker med grubling, for og i mot, diskusjon med venner og kjæreste og tillatelse fra barna og ikke minst en hjerne som var i ferd med å sprekke, tok jeg steget ut fra den trygge A4 tilværelse og ut i det ukjente. Det meste av inventar ble gitt bort, kjeller ryddet(det meste er søppel, prøv selv) og dermed stod jeg der kun med en Katamaran og ett lass tilfredstillelse rikere.

En kollega sa: ”Det er bedre å angre på noe man har gjort enn å angre på noe man ikke har gjort”.

Dette har blitt mitt nye motto og i dagens ”mye vil ha mer” samfunn har jeg altså valgt å gå andre veien.

Jeg vet at det er mange som har gjort det samme som meg og sammen med de vil jeg bare si at det er for sent og sitte på gamlehjemmet og angre, så realiser dine drømmer.

Vel, det var vel dagens moral men det jeg tror er at med så mye kunnskap og erfaring det er her føler jeg meg ganske trygg på å få tips og ideer til alt jeg måtte lure på fremover. Og hvem vet, kanskje vi drar sørover sammen en dag………..

Hilsen Lykkelig Båtboer

Ja, men jeg tenkte at vi lever bare en gang og det var der og da jeg følte jeg hadde muligheten og kunne ta meg råd til det. Nå har vel båt aldri vært noe saærlig godt innvesterings objekt uansett. For meg handler det mere om å innvestere i fritid og drømmer. Verditap blir det uansett men forhåpentligvis går livsgleden flere hakk høyere :smiley:

Men en 380 er vel ikke så mye mindre? Regner med at dere har bra med boltreplass der også.

En god del mindre, men vi klarer oss fint med den. Verditap? Ikke tenk på det. Det at man ved å kjøpe leilighet eller hus her i landet har en slags privat gullgruve som bare vokser, er en virkelighet som ikke holder i lengden. Snart sprekker det... Da ligger vi for anker og nyter livet. Livskvalitet måles ikke i penger.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Når det gjelder verditap/øking er det irrelevant å sammenligne bolig og båt. Så lenge man selger og kjøper i samme marked går det for det samme.

Selger man et hus til to millioner med en fortjeneste på 500.000 er det lite vits i så lenge man skal kjøpe seg inn i et nytt hus til fire millioner. Da sitter man der med like mye gjeld som før..

Omvendt med båt. Selger man en båt med tap kan man kjøpe en større båt som den forrige eieren får et tilsvarende stort tap på.

Det eneste som nytter i dag er å selge et hus og kjøpe en båt. DA får man fortjeneste.

Du har realisert en drøm som mange har, også jeg. Tanken på å bo i en kat er ny for meg, men kanskje det kunne være noe å tenke på for en som er vant til motorbåt? Jeg har observert en ny katamaran på Kongen, da jeg har min båtplass i Frognerkilen BF 1870. Kanskje jeg kommer på et besøk for å se hvordan det er å bo slik? :wink:

Har også vært å sett på den gedigne husbåten som blir bygget ved Essostasjonen. Der skal det bo en familie på 80 kvm fordelt på to etasjer. Et kjempeprosjekt, men mye bedre enn å bo i leilighet i byen :thumbsup: Og "tomten" har byens beste beliggenhet :lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Gratulerer med å ha tatt minst et valg i livet som betyr noe, et valg som ikke er på linje med aksepterte normer.

I natt tenker jeg det var kaldt i båten?

Hva fyrer du med?

Er det ikke trangt og fuktig?

Hva gjør du i båten hele dagen?

Er de mest vanlig spørsmål som dukker opp når man bor i båt. Det rare er at det er de samme folkene som stiller de samme spørsmål hele tiden avhengig av temperaturen. De tror ikke at du snakker sant, så nå har jeg begynt å si at de hadde helt rett, det er kald,fuktig,mørkt og kjedelig, jeg sitter i en sovepose med lykt og klut og tørker vann som renner i strie strømmer nedover veggen. Det tror de på!

Man føler at man har mye mindre når man bor i båt, og det har man jo. Om man kan betraktes å være minimalistisk når man bor i en flott 40+ foter, kan diskuteres. I diskusjoner om dette pleier å si at jeg får plass til alle mine "ting" på salongbordet, gjør du? :o)

Uansett lykke til!

Hva fyrer du med?

Da jeg leste dette var jeg klar til å fyre løs et smått oppgitt svar, inntil jeg kom til siste avsnitt. Båtboertilværelsen er noe av det triveligere man kan drive med. Jeg legger meg blant stjernene og våkner med svanene; landkrabber kan ha sine stakittgjerder og boliglån så mye de vil for meg.

Forskjellen på deg og meg, er at du faktisk gjorde det!!!!! Fantastisk! Og gratulerer med avgjørelsen og gjennomføring av avgjørelsen, ikke minst. Jeg hadde en gylden mulighet til å gjøre det samme i 2002; selge huset og kjøpe båt for overskuddet, da jeg skulle flytte til Stavanger for en begrenset periode i forbindelse med videreutdanning. Jeg hørte på folk som snakket meg fra det, dessverre. Du kan troooo jeg angrer på det i dag! Men, det gjorde jo ikke du! Igjen gratulerer :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Du har realisert en drøm som mange har, også jeg. Tanken på å bo i en kat er ny for meg, men kanskje det kunne være noe å tenke på for en som er vant til motorbåt? Jeg har observert en ny katamaran på Kongen, da jeg har min båtplass i Frognerkilen BF 1870. Kanskje jeg kommer på et besøk for å se hvordan det er å bo slik? :wink:

Har også vært å sett på den gedigne husbåten som blir bygget ved Essostasjonen. Der skal det bo en familie på 80 kvm fordelt på to etasjer. Et kjempeprosjekt, men mye bedre enn å bo i leilighet i byen :thumbsup: Og "tomten" har byens beste beliggenhet :lol:

Ja velkommen skal du være :yesnod: så skal kaffen være klar. Kanskje du blir frelst du og. Hadde vært fint med flere "katter" i Oslo.

Så det er det de bygger der borte. Har skjønt at det er noe husbåtgreier, men så stort da!! Skal den ligge der fast?

La merke til at det kom en 420 på "beboer"-rekka i fjor høst ja. Virker som en fin bobåt. Går ofte forbi med bikkja, og har båt og leilighet i Frognerkilen (dog er ikke båt og leilighet den samme :giggle: ) Velkommen til nabolaget :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Ja velkommen skal du være :yesnod: så skal kaffen være klar. Kanskje du blir frelst du og. Hadde vært fint med flere "katter" i Oslo.

Så det er det de bygger der borte. Har skjønt at det er noe husbåtgreier, men så stort da!! Skal den ligge der fast?

Takk for det! :thumbsup: Ja, de har leid plassen på ubestemt tid, skal se om de liker seg der. Det er jo endel parkering o.l. der. Men husbåten får alle faciliteter, med vaskerom, kjølerom etc. og fullt isolert med varmekabler i alle gulv! Skal bli spennende å se det ferdig :clap:

Det blir nok en mer ryddig nabo enn den svensken som lå der før med sine tvilsomme farkoster, fyllt med søppel :lol:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Nå ble jeg misunnelig, for akkurat det du har gjort har jeg drømt om i årevis. Selge alt og flytte i båen.

Ja, men ikke tenk så mye. Da får du aldri ro. Hvis du har mulighet så gjør det. Og hvis du angrer....jaja, da har du ihvertfall prøvd. Lykke til :smiley:

Drømmer om det samme, men det passer ikke helt med livssituasjonen akkurat nå. Men kanskje kan det være aktuelt å bo ombord i den varme årstiden etterhvert...

En Lagoon 420 er et fristende valg for en slik tilværelse :-)

Prøv i den varme årstiden, hvis vi kan si vi har det her oppe?

At det ble en Lagoon er litt tilfeldigheter. Hadde gjort det samme etterhvert uansett. Men Lagoonen er en fantastisk bobåt. Gleder meg som en unge å prøve den til andre ting også :smiley:

En god del mindre, men vi klarer oss fint med den. Verditap? Ikke tenk på det. Det at man ved å kjøpe leilighet eller hus her i landet har en slags privat gullgruve som bare vokser, er en virkelighet som ikke holder i lengden. Snart sprekker det... Da ligger vi for anker og nyter livet. Livskvalitet måles ikke i penger.

Musikk i mine ører. Bor dere ombord i Bergens området?

Gratulerer med å ha tatt minst et valg i livet som betyr noe, et valg som ikke er på linje med aksepterte normer.

Hva fyrer du med?

Er de mest vanlig spørsmål som dukker opp når man bor i båt. Det rare er at det er de samme folkene som stiller de samme spørsmål hele tiden avhengig av temperaturen. De tror ikke at du snakker sant, så nå har jeg begynt å si at de hadde helt rett, det er kald,fuktig,mørkt og kjedelig, jeg sitter i en sovepose med lykt og klut og tørker vann som renner i strie strømmer nedover veggen. Det tror de på!

Man føler at man har mye mindre når man bor i båt, og det har man jo. Om man kan betraktes å være minimalistisk når man bor i en flott 40+ foter, kan diskuteres. I diskusjoner om dette pleier å si at jeg får plass til alle mine "ting" på salongbordet, gjør du? :o)

Uansett lykke til!

Tusen takk. Skvatt til når jeg så starten av innlegget ditt, men jada, kjenner meg godt igjen i de spørsmålene der. Var noen som skulle besøke meg på det kaldeste i vinter for å bevise at de fikk rett. Problemet ble ikke "hva var det jeg sa", neida, problemet ble at de ikke ville ut av båten igjen :lol: .

Forskjellen på deg og meg, er at du faktisk gjorde det!!!!! Fantastisk! Og gratulerer med avgjørelsen og gjennomføring av avgjørelsen, ikke minst. Jeg hadde en gylden mulighet til å gjøre det samme i 2002; selge huset og kjøpe båt for overskuddet, da jeg skulle flytte til Stavanger for en begrenset periode i forbindelse med videreutdanning. Jeg hørte på folk som snakket meg fra det, dessverre. Du kan troooo jeg angrer på det i dag! Men, det gjorde jo ikke du! Igjen gratulerer :flag_bp:

Takk for det :smiley: Og forøvrig høres det ut som en gjeng med dårlige venner. Prøv igjen!!

La merke til at det kom en 420 på "beboer"-rekka i fjor høst ja. Virker som en fin bobåt. Går ofte forbi med bikkja, og har båt og leilighet i Frognerkilen (dog er ikke båt og leilighet den samme :giggle: ) Velkommen til nabolaget :smiley:

Takk for det. Hyggelig nabolag. Bare den lille veien ved siden av blir lagt i tunnel nå så blir dette veldig bra. Er faktisk overasket over hvor lite støy det kommer derfra. Men kombinasjonen av "møkkete nedbør" og støv fra E-18 hører dessverre ikke hjemme i en båthavn.

Gjorde det samme for 4 år siden.

Har ikke angret ett sekund.

Skål :thumbsup:

Takk for det! :thumbsup: Ja, de har leid plassen på ubestemt tid, skal se om de liker seg der. Det er jo endel parkering o.l. der. Men husbåten får alle faciliteter, med vaskerom, kjølerom etc. og fullt isolert med varmekabler i alle gulv! Skal bli spennende å se det ferdig :clap:

Det blir nok en mer ryddig nabo enn den svensken som lå der før med sine tvilsomme farkoster, fyllt med søppel :lol:

Hehe...svensken ja. Det var litt av en original. Da jeg fylte søppel i containeren ifm flyttingen skremte han livet av meg en dag jeg åpnet luka. Oppi containeren stod gubben i bare morgenkåpa og sokkelesten og sjekka søppel. Og når jeg kikka nærmere på båtene hans så jeg at de var bedekt av alt jeg hadde kasta.Tom visne potteplanter hadde han vært og henta.

Men den nye naboen blir jo spennende da. Får håpe det blir innflytningsfest der da. De må jo be naboene med sånn plass :cheers:

Gratulerer som båtboer, Kongen ja.

Er det vintervann der ?

Bobleanlegg ?

16 eller 32A kurser ?

Parkering til bil ?

Vi blir kastet ut fra vår båtplass i Tønsberg nå da de ikke lenger vil ha båtboere der så vi må finne et alternativ, har begynt å lukte litt på Oslo som et alternativ til Horten som til nå ser ut til å være det som frister mest av tilgjengelige steder

Nå er jo akkurat dette OT fra denne tråden men lang historie gjort lang :)

Vi har bodd 2 vintre på Sjøsenteret Vallø Tønsberg, første år var det vi og en til båtboerbåt.

Så året etter så samlet de alle båtene som skulle ligge i havnen om vinteren på 1 Pir for å slippe å kjøre bobleanlegget på alle pirene, vel det året skulle "alle" være båtboere, vi var vel 5båtboerbåter der da, hovedsikringen på den Piren er 62A og med 20+ båter hvorav 5 som tar ut 15,99999A fra 16A kontakten sin så gikk sikringen daglig, dette fant de ut at de ikke orker å gjøre noe med, de kunne innrømt at det nye bryggeanlegget ble underdimensjonert strømmessig pågrunn av at de vil gjøre business og spare penger på feil sted... de andre båtboerne flyttet raskt på land mens vi ble et par båter boende der og da var strømsituasjonen under kontroll vel uansett:

For å gjøre kort prosess på problemene så står det nå i kontraktene at det ikke er lovlig å overnatte i båt i vinterhalvåret.

Jeg har diskutert og diskutert i en måned eller to nå og sagt jeg kan betale for egen byggstrømboks omså men de er ikke interessert i å være smidig.

Ferdig snakka vi må finne et annet sted, vi har muligeheter på Nøtterøy men det er ikke vintervann der så da er det Oslo,Horten og kanskje Sandefjord som er interessant

Takk for det. Hyggelig nabolag. Bare den lille veien ved siden av blir lagt i tunnel nå så blir dette veldig bra. Er faktisk overasket over hvor lite støy det kommer derfra. Men kombinasjonen av "møkkete nedbør" og støv fra E-18 hører dessverre ikke hjemme i en båthavn.

Det gleder jeg meg også til! Merker det blir en del støv og skitt fra veien som havner på båten. Og så hadde det jo ikke vært så ille med parkvei hjemmefra og helt til båtplassen :smiley: Hadde du ligget litt lenger ut på brygga kunne jeg nok sett skuta di fra leiligheten :giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Gratulerer som båtboer, Kongen ja.

Er det vintervann der ?

Bobleanlegg ?

16 eller 32A kurser ?

Parkering til bil ?

Vi blir kastet ut fra vår båtplass i Tønsberg nå da de ikke lenger vil ha båtboere der så vi må finne et alternativ, har begynt å lukte litt på Oslo som et alternativ til Horten som til nå ser ut til å være det som frister mest av tilgjengelige steder

Har du tenkt på Aker Brygge? Der er det ihvertfall alle faciliteter og bobleanlegg. Og prisen er vel overkommelig i vintersesongen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...