Jump to content

Lewmar "REVO" selvslående vinsjer


hakonrk

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Lewmars nye selvslående vinsjer? Hvis du ikke har hørt om dem, så demonstreres produktet her:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vA8t1zUoPBM

 

Jeg fikk veldig lyst på dette til min båt, for det ville gjort solo-seiling mye enklere, men er dette noe som lett lar seg ettermontere i en seilbåt som per i dag kun har manuelle vinsjer? (Båten er Bavaria 41 fra 2003.) Minst like viktig, fungerer dette systemet like godt i praksis som det fremstår på klippet over?

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat det med flere ting som kan feile er noe jeg også har tenkt på, men jeg trenger uansett å investere i ekstrautstyr hvis jeg skal solo-seile båten, og såvidt jeg vet har jeg følgende tre alternativ:

 

1. Selvslående fokk (må ettermontere skinne og skifte ut genoa med fokk).

2. Selvslående elektriske vinsjer.

3. Vindstyring på autopiloten og fjernkontroll (ting jeg trolig klarer meg uten med alternativ 1 og 2).

 

Det står mellom alternativ 2 og 3. Alternativ 3 er klart billigst, men det fristet litt med disse vinsjene da jeg så videoen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men blir det i prinsippet noen stor forskjell fra manuell operasjon av skjøtet? Vinden vil vel også her hjelpe seilet over på riktig side når man slår? Hvis dette kun funker med liten fokk, hvor man like gjerne kunne hatt en enklere og rimeligere løsning, så er vel dette produktet ganske meningsløst?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...