Vedvards Startet 5.April.2013 Link til dette innlegget Startet 5.April.2013 Hei Det er en utrolig ekspertise på dette forumet og jeg funderer over en ting (eller egentlig mange ting...) Nå på våren (eller sent på høsten) har vi nattefrost på noen få minusgrader og 5-8 varmegrader på dagtid. Det er jo en del som allerede har tatt båtene sine i bruk og jeg lurer på hvilke antall minusgreder dere ser på som farlig for motorens saltvanns kjølesystem? (om dette nå er motorens eneste kjølesystem, eller bare kjøler ned ferskvanns kjølingen). Når skrur dere av varmen i motorrommet? Ved hvilke antall grader skal man egentlig slappe av og når skal man si stopp? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Der jeg ligger har jeg kun varme på når det er frost hele dagen, samt svært kaldt vann. Det var nede i 5-6 minus om natten i påsken, men ingen frost i motorommet. Bor bare noen hundre meter i fra båthavna så jeg følger nøye med. Er jeg i tvil eller skal reise bort setter jeg på en 200W ovn i maskinrommet. Når vanntempen kommer opp på noen plussgrader er man trygg uansett hvis man har et isolert motorom. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Ser at det må ned i rundt 15 minus før temperaturen nærmer seg nullpunktet i motorrommet hos meg. I praksis så setter jeg på varme i rommet når utetemperaturen går under 8-10 minus. Men dette er kun de siste par-tre årene, før det lå den uten varme hele vinteren. Gikk bra det også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lucky Silver Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 (redigert) Har samme erfaring som index, ved 15 minus lufttemperatur, så har det vært 1-2 plussgrader i motorrommet. Saltvann (litt avhengig av saltnivået) fryser heller ikke før den går ned i drøyt 2 minus. I vinter har jeg ikke hatt varme i motorrommet, men har lagt et fleece-pledd rundt motoren for å "låse inn" varmen som kommer fra bunnen av båten. En liten bonus fra teppet var en støvfri motor klar til vår-pussen Redigert 5.April.2013 av Lucky Silver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 5.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Så faren for frostskader er logisk sett over for ytre Oslofjord og Svenskekysten for i år? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Jeg var bortreist noen dager i vinter, og hadde glemt å sette på varme i motorrommet. Det ble kaldere enn værmeldingene hadde antydet. Lufttemperaturen var ned i - 15 på natta og ca. - 12 på dagen, over noen dager. Temperaturen i sjøen var nede i + 3 grader. Jeg har liggende temperaturføler i motorrommet, oppe på dekk og nede i vannet. Alle luftinger til motorrommet er stappet full av filler om vinteren, for å isolere. Tempen nede i motorrommet hadde kommet helt ned i - 3. Jeg skrudde av lokket på sjøvannsfilteret for å sjekke, og der var fortsatt flytende, og ingen tegn til is. Satte på varme omgående for sikkerhets skyld, men det viser seg som mange har skrevet før på forumet, at det skal være styggelig kaldt over lang tid før det blir problem Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Hei. Jeg har hatt båt liggende på vannet stort sett hver vinter siden 1987 uten frostskader.Har aldri hatt varme på i motorrommet. Har vært nøye med frostvæske på ferskvannssiden,og i toalett,og at varmt og kaldt vann har vært nedtappet. Nå skal det sies at Golfstrømmen holder de fleste havnene isfrie her oppe,og at vi sjelden har mindre enn -15 i lufttemperatur på langs kysten. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Gudrun Svart 5.April.2013 Link til dette innlegget Svart 5.April.2013 Kan bekrefte det de andre sier her: Skal mye til før det fryser i motorrommet hvis man stenger av for trekken. Jeg hadde alltid liggende noen plastflasker type 0,5 liter med reint vann og en med sjøvann bare for å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Ferskvannet tapper jeg selvf. alltid ned før vinteren. Sjøvann fryser vel ved sånn ca. -1,5. Men det som nok viser seg er at sjøvannet i motoren er i kontakt med sjøvannet utenfor båten. Og derved får du en viss ledeeffekt av varme utenfra og inn igjennom sjøvannsystemet. - 3 eller lavere i motorrommet over mange dager, tror jeg derimot ikke er tilrådelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.