Jump to content

Ny teine/fiskebåt, hansvik 550 proff el. lign. Erfaringer?

goat

Recommended Posts

Skal ha meg ny båt til sommeren/høsten, men har ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for.
Båten vil i hovedsak bli brukt til fiske og teiner på høsten. Har surfet interweben littegranne og de som kan være aktuelle er smartliner 19/21, hansvik 550 proff, rana 540-sl, øien 530/640.

Noen kriterier:
Brukbar til semi-yrkesfiske.

Pris 200k ca, men helst under.
Viktig med stor dekksplass.
Sjødyktig, vil bli brukt litt utaskjærs møre på høsten.
Pålitelig motor, helst ny.

Noen som har erfaringer nevnte båter evt andre båter som er å anbefale til nevnte bruk. Har hatt en øien16 og buster tidligere. Buster blir iallefall uaktuelt nå.
Smartlineren ser jo veldig bra og billig ut, men hvordan er sjøegenskapene til denne båten? Båten er vel forholdsvis ny på det norske markedet.

Takk for god respons!

Holder en knapp på rana 540, men ville ha lagt mer vekt på drivstofføkonomi om det er snakk om yrkesfiske. Mange brukte båter med diesel. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=39768561

Om du har mulighet for å trylle frem noen lapper ekstra: avor/ tobias med mer.

Ang. Driftssikkerhet er det jo forebyggende vedlikehold som gjelder+ en god dregg. :smiley:

Angående det med yrkesfiske, det var vel litt å ta litt hardt i. Jobber på sjøen og tenkte å bruke friperioder på høsten til teinefiske med omkring 30teiner, ikke så voldsomt med andre ord. Angående tobiasen så blir det vel uaktuelt, trenger marsfart på 20knop iallefall.

smartliner er kinesiske billigbåter,styr unna disse.

Ja har fått med meg de lages i kina og er forholdsvis billig, men hvorfor skal jeg styre unna disse? Hadde vært fint om en kunne kommet med erfaringer som kunne bygge opp denne påstanden.

Kanskje du bør ta med en Dolmøy 190 fisker også i din vurdering.

http://dolmoy.no/baat/baat/vis/4

Den blir nok tatt med i vurderingen. Kanskje litt unødvendig stor "lugarplass", men absolutt noe i den duren jeg kunne tenkt meg.

Utaskjærs på mørekysten, kanskje en brukt Tobias? Bunnsolid og mye kjøl, men ikke lynkjapp. Vet ikke om det er mange for under 200K å få tak i? Tror de har yanmar som standard (?).

Kanskje det kriteriet var litt voldsomt. Vil nok ikke bli brukt utaskjærs når det er dårlig vær, da holder vi inneskjærs. Men vil ha en båt som jeg kan gå ut med når været er greit men trenger ikke uro meg for gammel sjø. 1-1,5m?

Mitt valg hadde uten tvil blitt Rana 540 SL, dette er en stødig og god båt til foremålet, den har en fin v bunn som bidrar til gode farts og sjøegenskaper
den er romslig innvendig, og er en perfekt båt til krabbe fiske.

Båten er uten tvil en båt som vil bli med helt inn på oppløpet i vurderingen.

----------------

Har også sett på hobby 540 fisher. Her er det innlagt røropplegg for garnhaler, nedsenket fiskebrønn på 180l, og stor dørkplass. Men hvordan er sjøegenskapene mon tro? Ligger vel i samme prissjiktet som ranaen.

http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=40700252

Sandstrøm Classic 560 er en båt som er brukt av et par eldre herremenn her jeg bor. Virker som stødige og praktiske båter.

Basisutgaven av P66 Multi er jo litt over ditt budsjett på 200 000. Spørs hvor mye det tuller på seg når tilbehørslista skal krysses av. Skroget er ihvertfall å anbefale innen denne typen båt mht. de forholdene du beskriver. Du har god margin for å si det sånn.

En annen båt som må taes med er Askeladden P66 multi , dette er en åpen båt

som kan fåes som senterkonsoll utgave ,sidekonsoll eller med et overbygg.

Denne kan leveres med fiskebrønn og sirkulasjons pumpe, jeg såg en slik båt

nylig hos min lokale båtforhandler og tenkte at dette er en kanonbåt til bla

krabbefiske.

Men vi snakker nok om litt høyere pris enn de andre alternativene.

Den Øienbåten det er linket til lengre opp her er en suveren teinebåt. Et par av gubbene i havna her nede bruker disse til hummerfiske på høsten. Det er er breie og romslige båter med litt kjøl, så de slår ikke så ille i litt motsjø. Skal du fiske med litt teiner og garn er det slike båter som gjelder, ikke fancye skjærgårdsjepper, de rommer ikke mye.

Fanken tute, hadde skrevet ett langt quote innlegg, men klarte å "deleteknappe" meg tilbake til forrige side. Det er sent så vi tar det kort.

Båt+motor må ikke overskride 200k. Blir fort dyrt når en skal ha me ekkolodd/plotter, teinehaler og litt ekstra teiner skal kjøpes inn.

Som sagt er jeg også redd for ranaen blir for lett, er en rana med hard top en bedre utgave her kanskje?

En båt med hard top hadde vært ideelt mtp ly fra vind og vær som kan være surt når en driver fiske.

Øien er jeg godt kjent med ifra før, sent mail til øien angående en 530. Kjøpte min 16 foter direkte fra de, og var veldig godt fornøyd med den. Du får det du trenger med de båtene. Per nå så ligger 530`en blant de på topp.

Så var det de her smartliner 17/19/21 da. Opptimal dekksplass, lite krypin og generelt en båt godt egnet til fiske, ser det ut som ut fra bildene vel og merke. Sjødyktighet er vel det jeg er mest usikker på angående denne. Min lokale båtsjappe som jeg har handlet båt fra før har tatt inn disse båtene. Skal ta meg en tur innom imorgen og forhørt meg om den og muligens prøvekjøre den.
Her har vi den.
http://dyrkornfritid.no/produkter/baater/smartliner/smartliner-21.aspx

La merke til ett ubegrunnet skeptisk innlegg ovenfor som mente jeg burde styre unna disse billigbåtene fra kina. Hadde vært fint hvis noen er noe erfaring med denne båten kunne delt litt synspunkter. Er jo en ny båt på markedet her til lands, er det bare generell skepsis ute å går for den er billig og kinaprodusert? Det er bare norskt håndtverk som duger?

Puuh, ble jo langt likavel det her.

Redigert av goat (see edit history)

Hei, har selv en Tromøy 23 og det er en båt som jeg gjerne vil anbefale for ditt bruk.

Båten ble produsert på Tromøy fra ca 1970 til ca 1990. Idag lages den i Tvedestrand, den blir fremdeles verdsatt veldig høyt her på Sørlandet pga kombinasjonen gode sjøegenskaper/god arbeidsplass.

Typisk ble den i sin tid levert med SABB G 10 hk, men nå har mange skifta ut til en liten tresylindra diesel, undervanssksroget går 80 cm dypt uten noe bæreflate, så du vet alltid hvordan den reagerer, og den ble mye levert med kum, evt kan en installere det i dem.

Det har vært et par ulykker med disse når de har vært utrusta med selvlensende dekk, differansen dekk/sjønivå blir for liten når en skal hale tungt i grov sjø, men på sørlandet er de fremdeles den båten som du finner flest av blant dem som driver med kystfiske.

En brellny får du idag i Tvedestrand for ca 350, mens hvis du leter litt uteover sommeren får du en som krever innsats fra din side for under 100´.

Lykke til med valget ditt!

Skjønner ikke helt hvorfor du enda skal ha en åpen båt når du har hatt en før.

Har du ikke frosset nok på sjøen enda? Jeg for min del fikk nok av kulde,

kjøpte meg en Dolmøy 230 fisker i fjor og det første jeg gjorde var å montere inn en dieselvarmer.

Denne Myra sjarken hadde vært mitt i blinken for deg som har tenkt å drive med teiner.

Og da har du penger igjen til å kjøpe deg endel elektronikk også.

Denne er dog saktegående,så det gjelder å finne et kompromiss.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40827677

Redigert av sluggern (see edit history)

Hei, har selv en Tromøy 23 og det er en båt som jeg gjerne vil anbefale for ditt bruk.

Båten ble produsert på Tromøy fra ca 1970 til ca 1990. Idag lages den i Tvedestrand, den blir fremdeles verdsatt veldig høyt her på Sørlandet pga kombinasjonen gode sjøegenskaper/god arbeidsplass.

Typisk ble den i sin tid levert med SABB G 10 hk, men nå har mange skifta ut til en liten tresylindra diesel, undervanssksroget går 80 cm dypt uten noe bæreflate, så du vet alltid hvordan den reagerer, og den ble mye levert med kum, evt kan en installere det i dem.

Det har vært et par ulykker med disse når de har vært utrusta med selvlensende dekk, differansen dekk/sjønivå blir for liten når en skal hale tungt i grov sjø, men på sørlandet er de fremdeles den båten som du finner flest av blant dem som driver med kystfiske.

En brellny får du idag i Tvedestrand for ca 350, mens hvis du leter litt uteover sommeren får du en som krever innsats fra din side for under 100´.

Lykke til med valget ditt!

Takk for det du! Setter pris på folk tar seg bryet med å svare her. Nå har det seg slik at jeg trenger en båt som kan komme seg raskt fra a til b. Kommer til å benytte 3 forskjellige båtplasser med litt avstand imellom og har tenkt å gå sjøveien mellom disse så trenger litt grei marsjfart (min20knop).

Har du hatt dårlig erfaringer med Buster siden denne er uaktuell?

Hvilken Buster er det du har hatt.

Har hatt en Buster XXL som eg var fornøyd med til fiske/teine drift.

Har igrunn hatt gode erfaringer med Buster (L). Solid båt, absolutt. Men etter en sessong med teiner så den nye busteren ikke fult så ny lenger. Ble en del riper og skrammer i det innvendige skroget etter teiner som har skrapet vekk lakk. Med f.eks en øien så trenger jeg ikke uro meg for mye for det.

Forholdsvis dyre og dårlig plass ombord ift lengde, så blir det ikke buster denne gangen.

Skjønner ikke helt hvorfor du enda skal ha en åpen båt når du har hatt en før.

Har du ikke frosset nok på sjøen enda? Jeg for min del fikk nok av kulde,

kjøpte meg en Dolmøy 230 fisker i fjor og det første jeg gjorde var å montere inn en dieselvarmer.

Denne Myra sjarken hadde vært mitt i blinken for deg som har tenkt å drive med teiner.

Og da har du penger igjen til å kjøpe deg endel elektronikk også.

Denne er dog saktegående,så det gjelder å finne et kompromiss.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40827677

Som nevnt ovenfor trenger jeg per dags dato, en båt brukbar marsjfart. Å komme seg raskt på feltet, er nokså viktig for meg.

------------

Vært å kiket på smartliner19 og øien530ht nå og skal få pristilbud på de.

Har kommet i kontakt med en pensjonert reder som driver hummerfiske med e smartliner 19. Han er godt fornøyd med båten og holder til på de ytterste øyene sunnmøre. Var ikke en fryd for øyet (litt lettvint en del av finnishen), men en båt som er verdt pengene. Han har 40hk bakpå hekken, men det tror jeg er i minste laget.

Jeg har etterlyst pristilbud med 50hk.

Reiser offshore til helgen, så får vi se om jeg får bestilt båt før jeg reiser, om jeg bestemmer meg vel og merke.

Det var eneste minuset med Busteren var at det ble fort striper. Veldig ergerlig da båten var ny.

Hvor holdbar er en plastbåt når en skal drive med teiner og garn?

Det eneste minuset var det selvsagt ikke. Nevnte vel både dyr og dårlig med plass ift lengde. Men jeg har ikke tenkt å kjøpe en ny båt som jeg behøver å være "redd for" når jeg skal drive fiske. Kan fort bli for fin min type bruk. Og en eldre buster er ikke aktuelt.

Plastbåt blir fort stygg når en driver teiner? Javel, but correct me if Im wrong, men de fleste båter som blir brukt til teinefiske, er vel nettopp plastbåter ala øien rana hansvik etc.

Jeg hadde en øien16 tidligere og solgte den to år senere like fin som ny. Og da ble den brukt mye til fritidsfiske.

Redigert av goat (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...