Jump to content

Båtsesong?

Baltic

Hvor lang båtsesong har du?  

222 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vår langstrakte kyst er variert og flott. Tilsammen har vi vel en av verdens vakreste kystlinjer, med rekreasjonsmuligheter for enhver. Både for dem som foretrekker fiske, for dem som kun kjører tur og for dem som kombinerer alt hva kysten byr på...

Hjemme i Lofoten har de fleste båtene sine (av en viss størrelse) på sjøen hele året. Der er Lofotfisket, vinterens jakt på Skreien, noe som de fleste som har båt ser frem til og som for de fleste gir ekstra, både i fryseboksen og i pengeboka. Ellers er det jo fiske hele året der nord, mange fiskeslag er representert, men seien er vel en av de som de fleste får på kroken ellers på året.

Fisk er det jo her sør òg, men dessverre i en helt annen målestokk. Det er ikke mange her i Indre Oslofjord som har båten ute på vinteren. Ikke jeg heller! Den fisken vi spiser kommer i all hovedsak fra Lofoten. Dermed blir ikke båten brukt til fiske bortsett fra litt moro-fiske, på sommeren, for ungenes skyld. Da blir det også for meg slik at vinteren blir brukt til mye annet enn båtliv.

Vår båtsesong blir som regel månedene mai, juni, juli, august og september, altså kun fem mnd.

Hvordan er det med dere andre? Hvor i landet har dere båten og hvor mange mnd. har dere båten på sjøen (for de av dere som har båten på sjøen hele året ser jeg bort fra tiden til båtpuss).

I år går Astor på vannet 11. april og tas normalt opp i oktober. 7 måneder. Men jeg lurær fælt nå! Trolig lar jeg Astor bli i vannet vinteren i gjennom neste vinter. Denne vinteren har hatt mange fine helger som innbyr til båtliv. Og den største jobben med Astor er snart ferdig.

Ser fram til å nyte båtlivet! :sailing::fishing::flag:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Selvsagt at jeg stemte på 12 mnd . Har ikke hjul på båten min jeg så den er på vannet .Neida fra spøk til alvor her .Mange liker sol og sommer og ferdig med det . Andre liker og bruke båten til litt fisking og rett og slett som en hytte/bobil osv . Er det forhold til det er det for meg en selvfølge at båten er på vannet hele året og blir brukt . Nå er det snart påske ,litt tidlig iår men pytt pytt , da er vi flere som drar til Strømstad for og lissom åpne sesongen . For noen av dem som er med er dette første turen med båten på sjøen igjen i år så da er vi i gang . God båtsesong alle sammen

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Har ikke hjul på båten min jeg så den er på vannet

:lol::lol:

Den likte jeg! Vi har alltid hatt båten ute hele året. Ikke det at den blir så mye brukt på vinteren, det er jo mye ufyselig vær, men så er de de få gangene været virkelig slår til i positiv retning ... :yesnod: Ellers er det jo greit å kunne kurere vinterdepresjonen med en tur i båten, lett gyngende på vannet ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hele året, så klart :smiley:

13. februar så f.eks. slik ut:

Bilde

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg må bare slutte meg til, dette med båt er en 12 mnd.-greie, fra dagens logg:

26.02.05

Jeg har ikke jobbet på båten i uken som har gått, det har vært for kaldt og blåsete. Jeg hadde imidlertid bestemt meg for å ta en tur på vannet i dag, om så fanden sprakk og helvete revnet. Det var omtrent det som skjedde.

11:38 startet motor, timeteller 38,1. 11:40 kastet loss. Lett bris, pent og solskinn, lett NØ bris. 12:03 stoppet motor N av Bevøya og rullet ut genoa. Kurs mot Tofte Cellulose. Tvers av Tofte voldsomme vindkast, rekka i vannet for bare geoaen. 12:34 Startet motor tvers av Hurum fabrikker. Var en tur innom havna på Tofte for å se etter Harold, båten lå der, ingen ombord. Gikk ut igjen, kurs mot Horten. 14:00 rød stake Ø av Horten, snur og går N-over igjen. På vei S-over med vinden i ryggen, kunne jeg tydelig høre vinden brumme i riggen. På 1500 rpm gjorde Hulda mer enn 7 knop over grunden. Da jeg snudde, kjørte jeg opp til 1700 rpm som jeg hadde besluttet å holde som en test. Vinden øket voldsom på, antar 15- til 20 m/s. Sjøen stripet og bølgene blåste flate. Baugspruten stod fra for til akter. I de verste kastene stoppet fremdriften fullstendig. Motoren brummet uten å endre turtallet det minste. Noen ganger virket det som om båten ble kastet opp og landet mellom to sjøer i et forunderlig dobbeltplask. Det skyet en del over da vinden økte som mest. Sjøene var verst ved passering av Gullholmen N-over. Det var kaldt i trynet, under 0 grader hele veien. Så ikke en eneste lystbåt på hele turen. Var pakket meget godt inn: Lang underbukse (superundertøy), bomullstrøye med ulltrøye utenpå, Helly Hansen lang flisunderbukse m/ditto jakke, sveiselue på hodet, vindtett og foret seilerdress (flytedress). Solide støvler (frøys som f**n), hjemmestrikkede ullvotter med vindrekk (helt suverent). 14:54 S. Neskrakken inn mot Nes og Bevøysund. Vinden hadde lagt seg til frisk bris. 15:48 fortøyd og slo av motor. Motstod fristelsen til å øke turtallet på motoren over 1700 rpm. Når vi får gravd ut propellen av alle ruene, tror jeg at 1700 rpm vil klare av det meste vær vi kommer ut for. Dette er noe av det friskeste jeg har vært ute for noen gang, det er ikke slikt vær man drar ut i frivillig. Man kan anta at 2000 rpm er maks kontinuerlig turtall. Alt over dette turtallsområdet er for spesielle situasjoner, berge seg fra havari etc. På klokka er utkjørt motortid 3,75 timer. Timetelleren viste ved slutt 41,9 timer, m.a.o. 3,8 timer. Dette viser at timetelleren teller nøyaktig. Det lekker litt olje fra kuplingene til oljekjøleren, skal re-trekkes og vil bli tett. Oljeforbruket var omtrent 1 mm på peilepinnen. Ellers ingen lekkasjer noe sted. Sjekket CAV-leddet, leddet nærmest gearkassen litt over håndvarmt, som utgående gearaksling. I andre enden var leddet håndvarmt. Trustlageret var kaldt. Ikke forbruk av kjølevann. Oljetrykket under turen 3,5 bar, synker til 2,5 bar på tomgang varm motor. Motortemp steady 85 grader uansett belastning. Hulda’s skrogfarge er matt av salt, det er vanskelig å se ut av vinduene, alt er grått av salt. Bortsett fra at jeg holdt på å fryse snuta av meg, en meget vellykket tur. Da jeg kom hjem viste termometeret 4,5 kuldegrader. Det er virkelig drittkaldt når det blåser storm.

Imponerende nøyaktig logg Hulda!

Men jeg må jo spørre:- Noterer du ned alle kurser, seil opp og seil ned hele sommeren? Omdr. på motoren, fart og kurs.

Jeg måtte bare spørre!

Det er ikke mange av dere! Jeg må jo da legge til: Tror jeg.

Mulig seilfolket noterer ned disse dataene for å perfeksjonere seg til regattaer ol.?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Jeg må bare slutte meg til, dette med båt er en 12 mnd.-greie, fra dagens logg:

26.02.05

Jeg har ikke jobbet på båten i uken som har gått, det har vært for kaldt og blåsete. Jeg hadde imidlertid bestemt meg for å ta en tur på vannet i dag, om så fanden sprakk og helvete revnet. Det var omtrent det som skjedde.

Jeg er faktisk glad båten er på land jeg, dette er altfor kalt....FRIVILLIG?????? :eek::crazy::cryin:

Faxen (god og varm i stua)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Imponerende nøyaktig logg Hulda!

Men jeg må jo spørre:- Noterer du ned alle kurser, seil opp og seil ned hele sommeren? Omdr. på motoren, fart og kurs.

Jeg måtte bare spørre!

Det er ikke mange av dere! Jeg må jo da legge til: Tror jeg.

Mulig seilfolket noterer ned disse dataene for å perfeksjonere seg til regattaer ol.?

[

Neida, jeg gjemmer ikke alt for ettertiden. Nå gikk jeg ikke kurser, kan farvannet utenatt. Dette var en testtur, derfor trykk, temp og så videre. Når jeg er ute av bakkgården, blir tider og kurser notert. Hulda skal være selvhjulpen om strømmen går. M.a.o. papirkart, klokke og kompass, jeg er uhelbredelig gammeldags. På den andre siden, når jeg plukker fram gamle logger så er det interessant lesing. Loggen til Hulda, fra to paller med jernplater til i dag er på 140 sider. Hulda er kjapp på tastaturet.

Hulda har fått igjen varmen, noen få rødviner gjorde susen. Admiralen har også vært til sjøs i dag, fergen Strömstad Sandefjord.

Tenker båt hele året, men siden den bare er på vannet i 7 mnd, svarte jeg 7. Jeg er riktignok bortom båten hver dag hele året, enten den er på vannet eller ligger på land, men jeg får bare brukt den mens den ligger på vannet.

Har planer om å la den ligge ute neste vinter, hvis jeg tør......., så da kan jeg kansje svare 12 mnd.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Svarte 5 mnd, men båten ligger på vannet hele året i boblehavn. :yesnod:

Den er i hovedsak i bruk 5 mnd i året, fra midten av mai til i slutten av september for overnattingsturer,

men det hender det blir dagsturer i oktober også hvis det er fine solværsdager.

Slik har det vært med Oda, snekka vår som nå er solgt. Om det blir noe annerledes med Quantum som jo er betraktelig større får denne sesongen vise.

Starter nok ikke noe tidligere i år da det er oppussing og fornying som vi ønsker å bli mest mulig ferdig med før båten blir tatt i bruk. :wink::yesnod:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Hei, SveinHa: Hvor er du på dette bildet? Blei nyskjerrig jeg nå...

<{POST_SNAPBACK}>

Sier det ikke bort :lol:

Siden det bare er til deg: Dragøy, sørside (N59°19.45, Ø5°20.50).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

.....men alvorlig mye flått.

Jepp. Der stod oppslag på kaien at der var satt ut villsau for å begrense flåttplagen. Jeg trodde det ville virke helt mot sin hensikt :blush:

:fishing:

Var ute å fisket noen turer i vinterferien, det er meget flott på fjorden når det er blikk stille minus noen grader og torsken biter. Og så godt det er da!!!!

Kun på land til vår service ellers ligger den ute hele året!!! (Selv om det under de værste stormene kunne vært betryggende å hatt den på land...)

Intruder

Jepp. Der stod oppslag på kaien at der var satt ut villsau for å begrense flåttplagen. Jeg trodde det ville virke helt mot sin hensikt :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde også at det måtte være en ønskedrøm for Dragøy-flåtten å finne seg en god og varm ullfell å bo i.

Kan det være fordi sauene etterhvert vil renske øya for kratt og underskog slik at flåtten får færre plasser å "sitte på lur" på??

OT: De burde egentlig sette ut sau overalt spør du meg! Den som ser litt etter og husker kun få år tilbake vil ha lagt merke til at landet sakte men sikkert er på vei tilbake til tida før det ble "ryddet"; kratt, brake og tistel overalt. Noen som gidder å betale mer for sauekjøttet for å bevare kulturlandskapet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...