Permagne Startet 5.April.2013 Del på Facebook Startet 5.April.2013 (redigert) Det er jo massevis av tr夥r for henting av de strrre b崥r med innenbords dieseler. Problemer med dritt i tanken som blir rrt rundt ved frste runde utaskj河 og p妸lgende tette dieselfiltere. Men hvordan stiller dette seg for bensininnstallasjon? Mistenker at det er mindre 堦rykte p堤rivstoffsiden da bensin vel er et renere produkt enn diesel. Jeg h尥r p堥n hentetur fra Sandnessjen til Trondheim i starten av Mai. B崥n er en Yamarin 59HT med 2006 Yamaha 115. Er det viktige momenter a'la tette dieselfiltere 場enke p堭ed en bensininnstallasjon? Redigert 5.April.2013 av Permagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 5.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2013 Ble veldig kryptisk denne posten. Dette skjedde når jeg editerte posten på ipad... Håper det essensielle lar seg tyde. Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Kjører du 2 takt og bensin er vel 1 bensin 2 olje 3 tennplugg som er viktigst på turen. Ellers er det vel lite som kan gå galt motormessig. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Dette er en tur det ville vært lønnsomt å ta med leie- eller lånehenger, om økonomien var av betydning. Men om været slår til, er det absolutt verdt å gå båten i sjø. Lykke til, og god tur. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
-morten- Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Lån en sikkelig henger og ta den med bil! Er været i mot deee kommer det til å bli en utrivelig og lang tur! Er været bra kan det være en flott tur, men bensinfylling på Helgelandskysten tror jeg kan bli problematisk, er vel få bensinpumper ved kai og dere må kansje ta lange omveger for å fylle, og bære i småkanner.. Vesentlig forskjell fra å kjøre bensinbåt på sørlandet og i Oslofjorden! Dere må dessuten passere et par ganske tøffe åpene strekk. Ville hatt en lit større båt med lit mer tyngde om jeg skulle tatt den turen. jeg skal ikke sitte her å fraråde dere om dere absoludt vil ta sjøvegen, men i tilfellet planlegg nøye og sørg for å ha med essensielt sikkerhetsutstyr, skal det oppstå uforutsette ting må dere ha tenkt igjennom hva dere skal gjøre.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Permagne Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Ønsket ikke en tråd om man skulle gå eller ikke. Kun aktuelt å ta turen om været er bra. Hvis ikke blir det henger. Så på dette som en fin mulighet til å se dette strekket. Ønsker mest å få bekreftet at det er færre typisk problemer på såkalte henteturer med bensin. Innhold i tanker på mindre planende båter får jo rørt seg godt om på hver tur sammenlignet med stor cruiser. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) alltid litt skeptisk til lange henteturer da en ikkje veit status på noe som helst. Nei bensin og vann blander ser ikkje eller har dieseldyr slik som du tenker på. Det einaste kritiske sånn sett er om der er vann på tanken. Skulle det være så at noe slipper forbi filteret og inn i motoren så vil turen være over. Det ender med fusk og stopp så sånn sett er problemet mindre med bensin men konsekvensene større. Det blir en lang tur. Over 200 nm? Om det er flatt hav heile veien vil du fortsatt bruke 8 timer på rein kjøring og rundt 250 liter bensin. 8 timer rein kjøring i fin fart er lenge! båten har også bare 90 liters tank. Dvs i overkant av 60 nm rekkevidde, du vil ikkje kjøre nivået for langt ned på ukjent skute. kan evt ha med minst 8 jerrykanner bensin. Bare for henting ville ikkje eg orka i alle fall da en aldri vet hva været har å by på. Hjelper lite om sola skinner den dagen om det har vært dårlig vær i tiden før siden du får havet rett inn. Ville heller tatt turen på henger. En såpass liten båt er finfin å dra på. Redigert 6.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Disse båtene har originalmontert 10 micron filtere - få med deg noen ekstra filterinnsatser så skulle den saken være grei. Ikke målt eksakt forbruk på min 5940 med F115 men det er iallefall godt under literen pr nm i fint vær og ikke for mye last. Er det privatkjøp eller fra forhandler? Dersom det er Motorservice så er det folk med peiling på det de driver med. I starten av mai kan du jo også få med deg båtmessa: http://www.baatmessa.no/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 godt under literen kan det umulig være når sjøl egenreklamen lover over literen med 115 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 http://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Yamaha%20Körfakta%20Röd%202013_tcm122-426563.pdf 0.81 l /nm med 2 personer, 27 knop og 4600 rpm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 jaja ikkje veit eg hvorfor den ene sier noe og en annen sier noe annet. Men å beregne 0.8 på langtur slik er ikkje å anbefale. Det går ALLTID mer bensin enn man tror Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 selvfølgelig må man alltid ha godt med ekstra drivstoff ombord - noe annet er galskap på en sånn tur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 men hvorfor krangler du på mitt anbefalte 'regn minst litern på mila' estimat da da. og når man samtidig skal dra på minst 250 liter bensin og evt passajserer og ting&tang. Det er forskjell på å dra til nærmeste holme i lokal fjord i solskinn og å reise på tur nordpå over fleire værskiller og med havdønninger rett inn. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Plutonium har helt. Dette er fakta. Det første du må finne ut av er hvor du kan bunkre på steder nedover. Det er ikke flust med bensinpumper ved kai!! Du må også ha alternative ruter og ha nødhavner innen rekkevidde hele tiden. Været skifter fort. Hvor mye erfaring du har på navigasjon er jo med å bestemme en god del om dette er trygt å hjennomføre. Skal du gå indre eller yttre Folla f.eks. Asenleia, Buholmrosa ,Nesna, Leka, Vega, her er mer enn nok å bryne seg på Navigasjonsmessig. Nå er dej omtrent lyst hele tiden i Mai, så du slipper nattseilas da. Jeg har gått opp og ned kysten vår en del ganger og ut i fra min erfaring og kunnskap om vær vind sjø, synes jeg båten er i minste laget. har f.eks gått over Folla en del ganger det hadde vært uaktuelt i en 18-20 foter. Etter uvær er det også gammelsjø i mange dager etterpå.. indre folla har jeg også gått et par ganger med MTB det er en fantastisk flott opplevelse. Da bør det være klarvær og dagslys. skulle jeg gått den strekningen selv ille jeg ikke valgt mindre båt enn 23-25 fot ihvertfal. Men du treneger jo ikke å høre på våre råd.Det er je en del som bare lar det stå til og lærer undervegs! Min far varmed å kjørte hjem en Yamarin i fjor fra Brønnøysund med bil, for en båtvant kjenning.Det var ikke et diskutert alternativ å kjøre den sjøvegen ihvertfall. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Permagne Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Vel, nå sporet tråden litt av det jeg hadde som intensjon, "hentetur med bensininnstallasjon". Men greit å sikre seg med å ikke kjøre tanken helt tom hvis man ikke har kontroll på evt vann. Kan type kondensfjerner brukes prevantivt i så måte? Fungerer kondensfjærner ved å la vannet absorberes i drivstoffet til en hviss grad slik at det blir med gjennom motor? Uansett fint å få innspill på denne spesifikke turen. Stokkøya ligger nok litt sør for midtveis på turen og der regner jeg med at pumpa er åpen. Tanket der når jeg var oppover til Linesøya for et par år siden. Men, drivstoff er jo enkelt å sikre mengder på. Brønnøysund og Rørvik er vel sikre plasser også vil jeg tro. Å få sjekket om det er vann på tanken er nok mulig, ved å enten finne et lokk, evt tappe tanken om den ikke er helt full, eller forhøre seg med selger. Har faktisk fått tips om indre folla av ex MTB navigatør også. Det gjelder å ikke overvurdere egne evner og å sjekke været som har vært og som kommer. Det er jo noen åpne strekker, men ikke så alt for lange. Hurtigruta går jo hver vei en gang i døgnet, så det kan jo være et alternativ å legge seg bak den om det kniper. Regelen er vel; "er du i tvil, så er det ingen tvil". Jeg skal ha båt for å bruke den på lengre turer også, så i rett vær bør denne turen være ok. I Trondheimsfjorden er det ikke mange øyer å skjerme seg bak uansett hvor man skal. Har snudd på rett utafor Munkholmen før, så det må man bare ta høyde for. Har kommet fra strålende "føre" langs kysten å finne den værste sjøen fra Statsbygt og inn til Trondheim. Dette er privatsalg, så det er ikke fra Motorservice. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 etter min mening bedre med skikkelig drivstoffilter m/ vannutskiller , så slipper du å kjøre vannet gjennom EFI systemet. Vet ikke hvor likt HT versjonen oppfører seg i sjøen sammenlignet med Cabin versjonen jeg har, men min båt trives atskillig bedre med sjøen inn fra sida og bakfra enn rett imot og på skrå imot. Da er det bare å slakke ned, heldigvis er dette skrog som oppfører seg nøytralt og har lav planingsterskel slik at det er lett å finne en passende fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.