Jump to content

Hentetur med bensiner, påhenger


Permagne

Recommended Posts

Det er jo massevis av tr夥r for henting av de strrre b崥r med innenbords dieseler.

 

Problemer med dritt i tanken som blir rrt rundt ved frste runde utaskj河 og p妸lgende tette dieselfiltere.

 

Men hvordan stiller dette seg for bensininnstallasjon?

 

Mistenker at det er mindre 堦rykte p堤rivstoffsiden da bensin vel er et renere produkt enn diesel.

 

Jeg h尥r p堥n hentetur fra Sandnessjen til Trondheim i starten av Mai. B崥n er en Yamarin 59HT med 2006 Yamaha 115.

 

Er det viktige momenter a'la tette dieselfiltere 場enke p堭ed en bensininnstallasjon?

Redigert av Permagne (see edit history)
Link to post

Lån en sikkelig henger og ta den med bil! Er været i mot deee kommer det til å bli en utrivelig og lang tur! Er været bra kan det være en flott tur, men bensinfylling på Helgelandskysten tror jeg kan bli problematisk, er vel få bensinpumper ved kai og dere må kansje ta lange omveger for å fylle, og bære i småkanner.. Vesentlig forskjell fra å kjøre bensinbåt på sørlandet og i Oslofjorden! Dere må dessuten passere et par ganske tøffe åpene strekk. Ville hatt en lit større båt med lit mer tyngde om jeg skulle tatt den turen. jeg skal ikke sitte her å fraråde dere om dere absoludt vil ta sjøvegen, men i tilfellet planlegg nøye og sørg for å ha med essensielt sikkerhetsutstyr, skal det oppstå uforutsette ting må dere ha tenkt igjennom hva dere skal gjøre..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ønsket ikke en tråd om man skulle gå eller ikke. Kun aktuelt å ta turen om været er bra. Hvis ikke blir det henger. Så på dette som en fin mulighet til å se dette strekket.

 

Ønsker mest å få bekreftet at det er færre typisk problemer på såkalte henteturer med bensin.

 

Innhold i tanker på mindre planende båter får jo rørt seg godt om på hver tur sammenlignet med stor cruiser.

Link to post

alltid litt skeptisk til lange henteturer da en ikkje veit status på noe som helst. Nei bensin og vann blander ser ikkje eller har dieseldyr slik som du tenker på. Det einaste kritiske sånn sett er om der er vann på tanken. Skulle det være så at noe slipper forbi filteret og inn i motoren så vil turen være over. Det ender med fusk og stopp så sånn sett er problemet mindre med bensin men konsekvensene større. Det blir en lang tur. Over 200 nm? Om det er flatt hav heile veien vil du fortsatt bruke 8 timer på rein kjøring og rundt 250 liter bensin. 8 timer rein kjøring i fin fart er lenge! båten har også bare 90 liters tank. Dvs i overkant av 60 nm rekkevidde, du vil ikkje kjøre nivået for langt ned på ukjent skute. kan evt ha med minst 8 jerrykanner bensin. Bare for henting ville ikkje eg orka i alle fall da en aldri vet hva været har å by på. Hjelper lite om sola skinner den dagen om det har vært dårlig vær i tiden før siden du får havet rett inn. Ville heller tatt turen på henger. En såpass liten båt er finfin å dra på.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Disse båtene har originalmontert 10 micron filtere - få med deg noen ekstra filterinnsatser så skulle den saken være grei.

Ikke målt eksakt forbruk på min 5940 med F115 men det er iallefall godt under literen pr nm i fint vær og ikke for mye last.

 

Er det privatkjøp eller fra forhandler? Dersom det er Motorservice så er det folk med peiling på det de driver med.

 

I starten av mai kan du jo også få med deg båtmessa: http://www.baatmessa.no/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

men hvorfor krangler du på mitt anbefalte 'regn minst litern på mila' estimat da da. og når man samtidig skal dra på minst 250 liter bensin og evt passajserer og ting&tang. Det er forskjell på å dra til nærmeste holme i lokal fjord i solskinn og å reise på tur nordpå over fleire værskiller og med havdønninger rett inn.

Link to post

Plutonium har helt. Dette er fakta. Det første du må finne ut av er hvor du kan bunkre på steder nedover. Det er ikke flust med bensinpumper ved kai!! Du må også ha alternative ruter og ha nødhavner innen rekkevidde hele tiden. Været skifter fort. Hvor mye erfaring du har på navigasjon er jo med å bestemme en god del om dette er trygt å hjennomføre. Skal du gå indre eller yttre Folla f.eks. Asenleia, Buholmrosa ,Nesna, Leka, Vega, her er mer enn nok å bryne seg på Navigasjonsmessig. Nå er dej omtrent lyst hele tiden i Mai, så du slipper nattseilas da. Jeg har gått opp og ned kysten vår en del ganger og ut i fra min erfaring og kunnskap om vær vind sjø, synes jeg båten er i minste laget. har f.eks gått over Folla en del ganger det hadde vært uaktuelt i en 18-20 foter. Etter uvær er det også gammelsjø i mange dager etterpå.. indre folla har jeg også gått et par ganger med MTB det er en fantastisk flott opplevelse. Da bør det være klarvær og dagslys. skulle jeg gått den strekningen selv ille jeg ikke valgt mindre båt enn 23-25 fot ihvertfal. Men du treneger jo ikke å høre på våre råd.Det er je en del som bare lar det stå til og lærer undervegs! Min far varmed å kjørte hjem en Yamarin i fjor fra Brønnøysund med bil, for en båtvant kjenning.Det var ikke et diskutert alternativ å kjøre den sjøvegen ihvertfall.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Vel, nå sporet tråden litt av det jeg hadde som intensjon, "hentetur med bensininnstallasjon".

 

Men greit å sikre seg med å ikke kjøre tanken helt tom hvis man ikke har kontroll på evt vann. Kan type kondensfjerner brukes prevantivt i så måte? Fungerer kondensfjærner ved å la vannet absorberes i drivstoffet til en hviss grad slik at det blir med gjennom motor?

 

Uansett fint å få innspill på denne spesifikke turen.

 

Stokkøya ligger nok litt sør for midtveis på turen og der regner jeg med at pumpa er åpen. Tanket der når jeg var oppover til Linesøya for et par år siden. Men, drivstoff er jo enkelt å sikre mengder på. Brønnøysund og Rørvik er vel sikre plasser også vil jeg tro. Å få sjekket om det er vann på tanken er nok mulig, ved å enten finne et lokk, evt tappe tanken om den ikke er helt full, eller forhøre seg med selger.

 

Har faktisk fått tips om indre folla av ex MTB navigatør også. Det gjelder å ikke overvurdere egne evner og å sjekke været som har vært og som kommer. Det er jo noen åpne strekker, men ikke så alt for lange. Hurtigruta går jo hver vei en gang i døgnet, så det kan jo være et alternativ å legge seg bak den om det kniper. Regelen er vel; "er du i tvil, så er det ingen tvil".

 

Jeg skal ha båt for å bruke den på lengre turer også, så i rett vær bør denne turen være ok. I Trondheimsfjorden er det ikke mange øyer å skjerme seg bak uansett hvor man skal. Har snudd på rett utafor Munkholmen før, så det må man bare ta høyde for. Har kommet fra strålende "føre" langs kysten å finne den værste sjøen fra Statsbygt og inn til Trondheim.

 

Dette er privatsalg, så det er ikke fra Motorservice.

Link to post

etter min mening bedre med skikkelig drivstoffilter m/ vannutskiller , så slipper du å kjøre vannet gjennom EFI systemet.

 

Vet ikke hvor likt HT versjonen oppfører seg i sjøen sammenlignet med Cabin versjonen jeg har, men min båt trives atskillig bedre med sjøen inn fra sida og bakfra enn rett imot og på skrå imot. Da er det bare å slakke ned, heldigvis er dette skrog som oppfører seg nøytralt og har lav planingsterskel slik at det er lett å finne en passende fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...