taremann Startet 5.April.2013 Del på Facebook Startet 5.April.2013 har en yanmar 4jh-e 86 mod. det kommer olje ut av ekshausen med sjøvanskjølingen ved oppstart og litt ellers også. har skiftet oljekjøler. overhalt dysene og skiftet toppakning. men oljen er der enda. noen som har et tips om hva dette kan skylde? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Har du prøvd sylinderlakkasjetest? Kjenner ikkje motoren, men nokon motorer har veivhusventilasjon som kanskje kan være tett og lage overtrykk i bunnpanna? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kweelhouse Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Mest sannsynlig tetninga i turboen som er gåen, turboen er oljekjølt og den lekker over på eksos siden. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 Eg trur du kan sjå bort ifrå sjøvannsida. Dette kan du sjekke ved å koble frå sjøvannsslangen som går inn på eksosbendet, forlenge slangen over bord og plugge att stussen på bendet. Når du startar opp vil du sjå kvar olja kjem ut. Sitér dette innlegget Link to post
taremann Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 det med tett veivhusventilasjon høres intresant ut, men jeg er ikke sikker på hvor ventilasjonen er på motoren. det er ikke turbo på 4jh-e modellen. det med slangene fra baatman kunne vere greit å prøve, ville nok gi en pekepinn. var en tur med båten i dag og fremdeles olje på vannet ved oppstart og gråblå røyk. det er vel mulig at overtrykk i veivhus kan sprenge toppakningen? takk for svar og tips Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.April.2013 Del på Facebook Svart 6.April.2013 (redigert) Å svare på slike spørsmål blir ofte slag i luften. Burde vært ombord hos deg og fått absolutt alle detaljene som mangler her for å kunne begynne i en ende. Spesielt når det har blitt skrudd en masse blir jeg litt mistenksom. Men; Er du sikker på at det er svart motorolje som kommer på sjøen og ikke uforbrent diesel? Med den lave luft og sjøvannstemperaturen vi har hatt og fortsatt har kan eldre motorer slite med å få opp temperaturen i sylindrene etter oppstart og litt uforbrent diesel går ut med eksosen. Bare å se eldre på en dieselbuss/bil fra ca. samme årstall hvor de slipper ut blårøyk før kjølevannstampereturen har steget endel.. Derfor er forslaget til baatmann ikke dumt, da finner du ut hvor røyken kommer fra. Usikkerhet rundt eventuelt stort overtrykk i bunnpannen finner du ut av ved å ta av lokket for oljepåfyllingen. Har du stort overtrykk skal det normalt "poffe" skikkelig og røyk og vil komme ut. Litt overtrykk har alle motorer. Har vært med på motorer som har blåst lokket av. Vel det var mine tanker.. Redigert 6.April.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taremann Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 kan vel ikke vere helt sikker på det. men det er farger som av olje, det var slik i sommer også og dette begynte da jeg ikke fikk start og filte vel for lenge slik at det kans har kommet sjøvann i motoren. har hatt av toppen og skiftet toppakning, men kunne ikke finne noen skader på topp eller ventiler. jeg kom også til å fylle for mye olje på motoren i sommer , men det var bare en dag eller to så dro jeg ut det overskytende, kan dette ha noe til å si ? Sitér dette innlegget Link to post
taremann Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 takk for svar gudrun og di andre. får se på det i mårra Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Ikke turbo på den nei...hehe, da er det utelukket. Jeg har lite tro på at det er veivhus ventilasjonen, vanligvis er det et filter som sitter der ellers går det slange fra veivhuset i toppdeksel eller i luftfilter/innsug. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Etter som det er mange som har liknande motor, vil det vere av interesse å få vite kva du kom fram til med problemet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Bruker motoren mye olje? Ellers slipper de fleste eldre motorer ut litt uforbrent diesel på tomgang og særlig med kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
taremann Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 ja- nå har jeg for en stund siden fått skiftet toppakning igjen av verksted og de første gangene jeg brukte båten var alt normalt, men så begynte det å komme olje ut med eksthosen igjen og det forsvinner vann fra ekspansjons tanken. verkstedet er usikker på hva det kann vere. noen der ute som har noen meninger om dette? dette gjelder en yanmar 4jh-e 86 mod. gådt mellom 1500 og 2000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.