Jump to content

yanmar 4jh-e 86 mod., olje i sjøvannskjøling

taremann

Recommended Posts

det med tett veivhusventilasjon høres intresant ut, men jeg er ikke sikker på hvor ventilasjonen er på motoren. det er ikke turbo på 4jh-e modellen. det med slangene fra baatman kunne vere greit å prøve, ville nok gi en pekepinn. var en tur med båten i dag og fremdeles olje på vannet ved oppstart og gråblå røyk. det er vel mulig at overtrykk i veivhus kan sprenge toppakningen? takk for svar og tips

Å svare på slike spørsmål blir ofte slag i luften. Burde vært ombord hos deg og fått absolutt alle detaljene som mangler her for å kunne begynne i en ende. Spesielt når det har blitt skrudd en masse blir jeg litt mistenksom.

Men;

Er du sikker på at det er svart motorolje som kommer på sjøen og ikke uforbrent diesel? Med den lave luft og sjøvannstemperaturen vi har hatt og fortsatt har kan eldre motorer slite med å få opp temperaturen i sylindrene etter oppstart og litt uforbrent diesel går ut med eksosen. Bare å se eldre på en dieselbuss/bil fra ca. samme årstall hvor de slipper ut blårøyk før kjølevannstampereturen har steget endel..

Derfor er forslaget til baatmann ikke dumt, da finner du ut hvor røyken kommer fra.

Usikkerhet rundt eventuelt stort overtrykk i bunnpannen finner du ut av ved å ta av lokket for oljepåfyllingen. Har du stort overtrykk skal det normalt "poffe" skikkelig og røyk og vil komme ut. Litt overtrykk har alle motorer. Har vært med på motorer som har blåst lokket av.

Vel det var mine tanker..

Redigert av Gudrun (see edit history)

kan vel ikke vere helt sikker på det. men det er farger som av olje, det var slik i sommer også og dette begynte da jeg ikke fikk start og filte vel for lenge slik at det kans har kommet sjøvann i motoren. har hatt av toppen og skiftet toppakning, men kunne ikke finne noen skader på topp eller ventiler. jeg kom også til å fylle for mye olje på motoren i sommer , men det var bare en dag eller to så dro jeg ut det overskytende, kan dette ha noe til å si ?

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

ja- nå har jeg for en stund siden fått skiftet toppakning igjen av verksted og de første gangene jeg brukte båten var alt normalt, men så begynte det å komme olje ut med eksthosen igjen og det forsvinner vann fra ekspansjons tanken. verkstedet er usikker på hva det kann vere. noen der ute som har noen meninger om dette? dette gjelder en yanmar 4jh-e 86 mod. gådt mellom 1500 og 2000 timer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...