Jump to content

Type inverter for kaffemaskin? Modifisert sinus OK?


powerpuff

Recommended Posts

Ønsker oss en liten/hendig kaffemaskin i båten, har en 1500W Nordic power inverter med fjernkontroll, men denne er ikke en ren Sinus inverter, men "modifisert sinus" .

har hørt at enkelte typer kaffemaskiner ikke vil virke på annet enn rene sinusinvertere, noen som har erfaringer her?

Om dere har kaffemaskin ombord, enten kapsel eller aller helst "puter" - og denne virker på mod.sinus inverter, er jeg takknemlig for tips...

 

Ønsker vel helst en slik maskin som bruker "kaffeputer" - da Friele selger slike puter som heter Frokostkaffe, og dette er vel det nærmeste man kommer vanlig filterkaffe :-)

 

Og, Nei- jeg vil ikke ha en vanlig kaffetrakter ombord, glemmer man å slå av med en gang den har traktet ferdig så har man sannsynligvis flate batterier,,,,,,en kapsel/putemaskin bruker jo bare strøm mens den lager en kopp eller 2 :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare for andre maskiner, men min Nespresso er klar til bruk i 30 min etter at jeg har laget en kopp, før den må ha litt oppvarmingstid igjen. Tipper den bruker strøm hele denne tiden. Den trekker 1250 watt, står det. Tipper det er omtrent som andre maskiner, sålenge de ikke har melkeskummer og alt sånt fancy..

Går jo fint an å slå av maskinen manuelt mellom hver gang, og spare strøm sånn. Jeg har tenkt å bruke presskanne i båten (,hvis det blir ny båt! :pray::pray::pray: ).

Link to post
Share on other sites

Det er bare switch powere som ikke så glade i firkantpulsene (trappepulser) som kalles modifisert sinus. Vanlige transformatorer får litt høyere tap, men det tåler de. Switch ladere er blitt bedre med årene, men sjekk at de ikke blir for varme. de er heller ikke faselineære særlig ved lav last og det er heller ikke bra for invertere.

Selvsagt er det best med ren sinus vekselstrøm (slik som hjemme fra generatorer), men kostnaden er ganske høy når man skal lage det fra likestrøm, dyrere elektronikk.

En kaffemaskin er vel stort sett bare elektrisk oppvarming og derfor ren ohmsk last og da går det helt fint med stort sett hva som helst av modifisert og ren sinus.

1250 W ved 12 er over 100 A og da tappes batteriene ganske fort.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Olews:

 

En kaffemaskin er vel stort sett bare elektrisk oppvarming og derfor ren ohmsk last og da går det helt fint med stort sett hva som helst av modifisert og ren sinus.

 

 

 

Tänk dock på att Du sannolikt snart kommer att vilja använda invertern till andra saker ss brödrost, hårtork, batteriladdare, datorer, TV-apparat, dammsugare, strykjärn mm mm. Då har Du glädje av att ha en apparat som lämnar växelspänning som är så lik vanlig nätspänning som möjligt.

 

Dvs överväg en tyst appart av god kvalitet som tillverkar bra sinusvåg. Om Du satsar på det så slipper Du köpa en ny om några år. Lite dyrare men i gengäld så innebär det att Du kan lösa fler elbehov ombord med billiga hemapparater, och behöver inte skilja på inverterström och 'vanlig' ström.

 

För att driva apparater som bara går några minuter så klara batterierna det bra. Om Du vill köra apparater som går längre tid åt gången så passa på när Du i alla fall kör motor så att Du får hjälp av generatorn.

 

Bra inverter är toppen!

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

I sommer skal jeg ha med meg denne (Aeropress) i båten. Etter at jeg fikk den i hus, spør folk jeg kjenner alltid om jeg "setter på kaffen" hvis noen ringer og sier de kommer en tur. -Det gjorde de ikke før! Og selv er jeg blitt helt avhengig, så den blir med i båten.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...