byggmester bentl Startet 6.April.2013 Link til dette innlegget Startet 6.April.2013 Hei godfolk. Vår familie ønsker å anskaffe båt og vi trenger derfor råd og veiledning for å finne båten som passer for oss. Regner med det er mange her som har råd :) Båten skal brukes for at familen skal prøve seg på båtlivet, dvs: med dagsturer og fisketurer. Båten bør ha mulighet for at 2 voksne kan overnatte. Kriterier : Minst mulig krevende båthold. Motorbåt, Utenbords , God plassutnyttelse. Mulighet for en liten blund for de minste barna ( dvs båt med soveplass til 2-3), ca 15-20 fot. ( ca bruktprisklasse 60 - 120 000,-, men kan vurdere høyere ) , båten planlegges å sjøsettes /tas opp med henger og stå på henger i vinterhalvåret, så båt på 1 tonn er lite aktuelt. Båten skal brukes innaskjærs utenfor Troms fylke, Ønksker primært 4T driftsikker motor, Et lite bord eller 2 hadde vært kjekt når man skal ha seg en matbit og en kopp kaffe :) Har studert og tenkt litt selv og har havnet på : Rana 530 , Bella 530 , Hansvik 18, Cresent og Flipper. Ser Askeladden, Quicksilver og Ryds har noen lignende varianter, men finner plassutnyttelsen noe dårligere . En selvlensende hadde jo vært supert, men dette er vel sjelden på disse type båter ? Gir båtlivet mersmak så kan man gå over til noe større senere. Er jeg helt på jordet her ? eller ? Mottar råd , tips og veiledning med stor takk. Gjerne om fordeler og ulemper ved de forskjellige båt og motormerkene. Sitér dette innlegget Link to post
mydz Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Vi er i på samme letingen, på vestlandet. Noe lavere prisklasse da - vi har satt maks 70' Hansvik sin 18 HT Family synes vi ser grei ut:) Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Jeg har en Castello Marine 533HT, og den har fungert veldig bra for oss med 2 små. Hard top er definitivt det beste alternativet med små unger synes jeg. Da kan de fint ligge forran på den store madrassen å enten sove eller se ut samtidig som man har kontakt med dem. 533HT har veldig god plass for størrelsen og er veldig økonomisk. En vanlig daycruiser med lukket kabin er ikke like praktisk så lenge ungene er under ca 5år. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Et lite tips, ikke velg for liten båt. Har sett utallige ganger at folk velger litt for liten og trang båt som første båt og da blir det med den båten og hele båtlivet legges på hylla for godt uten egentlig å få prøvd det ut i særlig stor grad. Det å være i båt skal ikke være slik at hu mor blir piska rundt og alle må jobbe seg i hjel med å konvertere ditt og datt for natten og så konvertere tilbake igjen på morran, for så å konvertere igjen når det er tid for lunsj og middag osv. Båtliv skal ikke være jobb, det skal være avslappning og rekreasjon. Hvis du er litt fingernem og kan fikse litt ville jeg valgt litt større og heller eldre båt dersom budsjettet kniper. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
byggmester bentl Svart 10.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Jeg har en Castello Marine 533HT, og den har fungert veldig bra for oss med 2 små. Hard top er definitivt det beste alternativet med små unger synes jeg. Da kan de fint ligge forran på den store madrassen å enten sove eller se ut samtidig som man har kontakt med dem. 533HT har veldig god plass for størrelsen og er veldig økonomisk. En vanlig daycruiser med lukket kabin er ikke like praktisk så lenge ungene er under ca 5år. takk for tips , denne kjente jeg ikke til Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Heisann. Jeg skifta båt 3 ganger før jeg fant den rette....først 18 fot, så 18,5 fot og endte på 21,5 Helt perfekt. Overnatting, fiske, tilgang på vann, mulig å dra på henger og nyere modell. Jeg brukte bare 70' tusen på første, 160 på andre og 300 på siste. Salget av første og andre båt gikk selfølgelig med tap, så jeg burde vel kjøpt stort nokk første gang. Kjøp stort nokk....lån penger eller tipp på Lotto :-) Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Vedvards Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Hei Her er jeg veldig enig med Xlnt. Om du skal re opp og legge unger og etter det skal du sitte der stille som mus, ja, som man reder ligger man..... I prisen du skisserer har du et stoooort utvalg av snekker. Jeg råder deg til å kikke litt på disse - og særlig med akterkabin. De voksne har en kabin og barna en annen. I tillegg har du uteplassen ledig utover de lyse timer. Som Xlnt er inne på, dette blir bare mas fra ende til annen. Liten plass i båten til mat, leker, dyner, puter, etc. Om du skal prøve båtlivet eller campinglivet for den saks skyld - det eneste du skal trenge å ta med deg hjemmefra på tur er mat!! Alt det andre ligger ferdig i båten/campingvogna. På denne måten tar det dere 15 minutter å forberede en tur, istedefor et døgn. Bare et vennlig råd som jeg synes dere bør overveie......... Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Hei, Veldig enig i argumenter over, ikke velg for lite. I tillegg ville jeg bare minne om at det er ganske greit å dra båt med bil. Dette skjer to ganger i året og du trenger sannsynligvis ikke kjøre 20 mil. Du nevner at du ikke vil ha båt på et tonn, men jeg vil påstå at det å manhandle en båt på 1,5tonn på en henger med totalvekt på 2 ikke er så ille. Jeg drar opp og setter ut tresjekta vår med verdens daueste bil, en mb190d. 70hk, og vogntogvekten er nok 2.5-3 tonn. Jeg sier ikke at det her helt fantastisk å kjøre, det er det nemlig ikke, men det fungerer helt fint å sette ut og dra opp båten med! La ikke vekta være en stopper for handelen. Redigert 10.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
byggmester bentl Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Hva bør jeg by på noe slikt ??? Rana 530 HT Lux 1985 - fin tross alder 50HK Suzuki 4-takt. 2002 powertilt. ca 200timer på telleren. 6 år gammel passende reg.henger Tett og hel kalesje fra 2004 Hydraulisk/el. flaps Sitér dette innlegget Link to post
byggmester bentl Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Takk for tilbakemld. alle sammen Men det ble 17 fot på oss, så får vi heller kjøpe større båt om vi ser behovet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.