Jump to content

Båtpuss, riktig midler og rekkefølgen ved bruk av disse


Bairo

Recommended Posts

Hei, dette er vel et klønete spørsmål, men ønsker litt hjelp til min første båtpuss vår....: :smiley:

 

Har en eldre plastbåt som jeg ønsker å klargjøre for sessongen.

Etter å ha påført nytt bunnstoff, sjekket alle anodene osv. så ser jeg for meg følgende oppgaver.

  • Grundig vask av båten
  • Rubbing
  • Polering
  • Voksing

I tillegg arbeid med krom osv. men dette har jeg mer kontroll på...

 

Blir litt forvirret ved å lese om de forskjellige produktene, og de mange bruksområdene. Hva er det jeg egentlig trenger? Er blitt anbefalt å bruke JOTUN, siden dette er hva som har vært benyttet på båten tidligere.

 

Det jeg lurer på er f.eks. forskjell/bruksområdene for hard voks/bløt voks og også diverse poleringsmiddel. Skal polering og voksing gjøres i flere omganger osv osv.?

Takknemmlig hvis noen kan gi en stakkers novise på området, noen tommelfingerregler for båtpussen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Før noen skriver en kommentar om å gjøre et søk i forumet om dette, et meget inngående diskutert tema, så vil jeg vel igrunn si at du er på god vei med dine punkter.

Grundig rubbing, som igrunn er slipemiddel, trenger du ikke om utgangspunktet er ok. Fast skit som ikke går etter god vask, flekker, oksidasjon og missfarging tar du med rubb. Dersom utgangspunktet er ok etter en skikkelig vask, så går du på med pollering deretter voks.

Mange poleringsmiddel inneholder en del slipende middel, og vil uansett ta en del av oksidasjonen, skit mm. du kan se og kjenne på middelet om det inneholder ørsmå korn...

 

Jeg har alltid avsluttet med to lag flytende hardwax.

 

Min erfaring med polering begrenser seg til 3 vårpusser på en ny uttern, 3 vårpusser på en ny 31fots Grandezza og en puss på 30 år gammel seilbåt. skal til med årets båtpuss snart..

 

Har brukt international sine produkter og det har funka for meg. Handler dem hos jula, sist jeg sjekka så var det meste på tilbud.

Har brukt liquid rubbing på seilbåten, deretter polish og hard wax fra international. ...har vel brukt noe nano også. Poleringsgarn og godt mot. Jobben er tatt for hånd, for da får en best feeling med om det blir glatt og fint. Men høyrearma er ikke brukandes til mye etterpå...

Til vask har jeg brukt international super cleaner, som også er en slags testvinner.

I vannlinjen har jeg lagt et lag med middelet som inneholder teflon. Da er det lett å rengjøre med kost i løpet av sesongen.

 

Jeg tror nok at det egentlig ikke spiller noen stor rolle hva du bruker. Du får nok et godt resultat, uansett hva du bruker. det er nøyaktigheten og innsatsen som legges ned, som utgjør forskjellen. Bytt polergarn, eller pakk det om, når du kjenner at det butter imot og henger litt igjen på en ellers blank overflate.

 

Vask båten fra topp til bunn, bruk en nal for å fjerne vanndråper på skutesiden. Og vask området som skal poleres rett før du polerer. Grus, svevestøv mm er ikke nødvendig å ha inn i poleringsmiddelet.

 

Legger du ut et godt bilde av overflaten, god belysning, så er det lettere å bedømme om du bør slite deg igjennom rubbing.

 

Forøvrig er folkogså godt fornøyd med Biltema sine middel. Poleringsmiddelet deres inneholder nok et snev mere slipe de middel enn andre og gir derfor et raskt godt resultat på oksidert gelcoat...

Hva slags båt er det vi snakker om?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...