kringeland Startet 26.Februar.2005 Del på Facebook Startet 26.Februar.2005 Står på trappene til å montere dieseldrevet vannvarmer. Skal benyttes til forvarming av motorer samt varmtvann i uthavn. Har god plass i motorrommet og det hadde vært enkelt å montere den der. Noe som tilsier at jeg ikke bør montere varmeren her evnt noe jeg må passe på ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Verrie Svart 26.Februar.2005 Del på Facebook Svart 26.Februar.2005 Det er intet i veien for montering av varmeren i motor-rommet. Dette jamfør Maritim samt seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 26.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2005 Takk for det. Nå blir det varm dusj til rederinnen i sommer. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
KOB Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 (redigert) Alle båtprodusenter monterer vannvarmeren i motorrommet. Det eneste du skal passe på er balansen i båten. 30-40l vann + selve varmeren helt ute i borde på en av sidene kan gjøre at båten blir liggende skjevt i vannet. Ikke verden største synd, kanskje, men irriterende nok. Derfor - ta hensyn til dette om du har mulighet for det. F.eks. ved å plassere vinsj og vannvarmer på motsatt side. På Windy 37 monterer de originalt vannvarmeren ute i borde på styrbord side. Batteriene sitter på babord side. Skal en ha vinsj akter monteres den på styrbord side, og vannvarmeren flyttes da midstkips, foran motorene (ikke den perfekte plassering når det gjelder å bevege seg i motorrommet, kanskje men...) Redigert 27.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Kommer an på varmeren da. Min Webasto Thermo Top C ( solgt, ikke hentet mao. fortsatt min ) veier 2,9 kg. Ikke mye vekt å mase om, på en båt over 25 fot. Varmtvannstanken osv. er en annen sak.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
KOB Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Kommer an på varmeren da. Min Webasto Thermo Top C ( solgt, ikke hentet mao. fortsatt min ) veier 2,9 kg. Ikke mye vekt å mase om, på en båt over 25 fot. Varmtvannstanken osv. er en annen sak.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Sorry, jeg misforstod litt. Trodde kringeland mente varmtvannstank, men ser jo nå at han skrev dieseldrevet vannvarmer. Da er vel ikke vekt noe problem, som du sier Suzuki Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Fusebox Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Løfter denne... Lurer på å installere en Webasto Thermotop i båten, men er litt usikker på dieseltilførselen. Varmeren har jeg god plass til på flere steder, men alle stedene medfører montering under (full) tanknivå. Kan man gjøre dette, eller vil hevert prinsippet medføre at webastoen blir fylt med diesel når den ikke er i bruk ? Alternativt, om jeg monterer selve pumpen høyere enn tanken. Vil pumpen (ticker'n) stoppe dieseltilførsel når den ikke er i bruk, og stoppe eventuell hevert for varmeren som er montert lavere ? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Jeg har en Webasto 5 kw vannvarmer, den varmer varmtvanstank, motor, og 3 defroster. Har satt på kraner på alle utganger. Monterte også gsm fjernkontroll, sender tekst melding til enheten for å slå den på. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Tror ikke det vil være noe problem med hevert prinsipp, Fusebox. Selv hadde jeg en D5 montert på høyde med tankbunnene, og fødepumpen montert over tanktopp. Ingen problem med diesel når varmeren ikke var i bruk. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Fusebox Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Det var noe slikt jeg også tenkte, jonn. Takk for informativt innspill, Christel III. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 (redigert) Har lekt litt med tanken om å gjøre som deg Jonn. Trenger du en ekstra sirkulasjonspumpe? Hvilke rekkefølge står enhetene i (Motor til vannvarmer til defroster til VV-tank så tilbake til motor)? Har i dag kun VV-tank koblet til kjølevann, men ingen kraner. Hvis jeg bør montere kraner hvor bør disse evt. monteres (har en Yanmar 6LP)? Redigert 26.September.2012 av Adi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Henger meg litt på her. Jeg har en Fjord 880 med en Ford 2728t. Denne motoren har som kjent en "feil". Den oppnår nesten ingen temperatur nå jeg kjøre sakte (ca 4-5 knop). Ofte kjører jeg i denne farta. Dermed går motoren stort sett kald, og følgelig heller ikke varmtvann til oppvasken. Kan det være en idè med en slik vannvarmer? Jeg tenker da også å bruke den mens motoren går, omtrent slik man gjør med moderne dieselmotorer i kulda. Da kan jeg oppnå 2 ting på en gang: varmtvann og varm motor på sakte fart. Hva mener dere? Kan det bli funksjonelt? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Finnmarken, dette blir penger ut av vinduet og antakelig 0 effekt. Da er det bedre å starte vannvarmeren når motoren er stoppet. Da vil i hverfall ikke vannet bli kjølt underveis. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Jeg ser den hanto1, men en slik vannvarmer vil kanskje klare å få å motortemperaturen til f eks 60-70 grader nå man kjører på tomgang? Nå ha jo dette beistet av en Ford gått slik i alle år, så det kan vel ikke gjøre så mye. Men det er vel ikke bra for en motor å gå på 40 grader heller? Penger ut av vinduet er det kanskje, men forbruket på en slik vannvarmer er vel ikke verre enn 2-3 dl i timen? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Finnmarken, mulig du får opp tempen noe, det er selvfølgelig ikke optimalt med 40 gr på motoren, men en annen veldig grei ting med vannvarmer er at man slipper kaldstart i kjølig vær. Var kjempefornøyd med vannvarmeren jeg hadde i forrige båten ( som ble brukt året rundt) Eneste minuset er noe mere strømforbruk kontra luftvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Hei, slik koblet jeg slangene, da får en samme temp på alle "forbrukerne". https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3081/uten_navn.gif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.