Jump to content

Rorkultpilot egnet til Atlanterhavskryss

Ninjan

Recommended Posts

Jeg kjøpte en raymarine st 2000+ før atlanterhavskrysset, og denne ble brukt en del på krysset over, siden vindroret ikke fungerte optimalt. Men denne ble selvfølgelig overbelastet og både ene reima inni og "veggen" som holder kulelageret på plass gikk i stykker. Jeg tar det forsåvidt på min egen kappe da den i utgangspunktet er en "kyst autopilot". (Forøvrig så fungerte den problemfritt i ca 3500NM i rom sjø) Men tror dere en SPX 5 holder bedre? eller tror dere den også vil bli utslitt etter en overfart? Båten min er ikke mer en ca 3000kg, 26ft.
Håper dere kan gi noen nyttige tips angående dette.

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Hoi!

Jeg har ingen erfaringer med raymarine sine autopiloter, Men vi brukte en gammel Autohelm 3000 autopilot på langtur ifjor uten nevneverdige problemer! til tross alderen den veldig bra så lenge bølgene ikke ble for store. Særlig bakfra, da det ble mye "ratting"... Båten vår er en oksø 32...

Har Raymarine st 2000+ på min 28ft som veier nesten 4 tonn ferielastet, har aldri sviktet og den har virkelig fått kjørt seg i mange år. Har også et ror som er større enn orginalt. Jeg har også montert fjernkontroll på min, veldig behagelig å kunne sitte tørrt i lukeåpningen under sprayhooden i ruskevær.

Hva som virker i ruskevær på seilas rundt kysten (og kanskje en liten tur over Nordsjøen) vil ikke nødvendigvis klare seg på tur over Atlanteren. Førstnevnte bruk gjør at den får hvile og blir lagret et tørt sted så godt som hele tiden uansett hvor mye du tror du bruker den. I praksis er den i bruk kanskje 30 dager hver sommer, i maks 6-8 timer hver dag, noen bruker den mer, men dette er normalen. Hvis det er drittvær hele sommeren brukes den betraktelig mindre.

Over Atlanteren er den i bruk i stor sjø, stort sett i medvind og dertil hørende surfing/giring 24 timer i døgnet i 3-4 uker. Du har i praksis ikke noe valg til å ikke ha en eller annen form for selvstyring. En rorkultpilot er ikke laget for å tåle dette. Kanskje den virker TIL Karibien, men jeg tviler på at den klarer turen tilbake igjen også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei, takk for svar folkens. Jeg er nok enig med deg "Herman". Det er en vesentlig forskjell å krysse et værdenshav enn å bruke den langs kysten i sommersesongen. Som sagt prøvde jeg ut en splitter ny st2000+ og den holdt fra Portugal - karibien hvor den ble brukt ca 75% - 80% av turen. Jeg ble imponert over dens styrke og hvor lite batt den faktisk brukte, men den takket da for seg i karibien. Jeg har snakket litt med seatronic og noen andre aktører rund og de anbefaler en SPX10 om jeg skal ha en rorkultfilot som primær selvstyringshjelpemiddel.

Jeg vurderer også å investere i et nytt vindror, men etter min erfaring så er det vanskelig å få et vindror til å fungere optimalt på en så liten båt, siden den ikke ligger så stabilt i sjøen som større båter når det er litt sjø. Dessuten er prisen litt for drøy for mitt budgett.

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...