waroo Startet 6.April.2013 Del på Facebook Startet 6.April.2013 har på gang et litt nervepirrende prosjekt på min Nordkapp 17 ht prince. Jeg lurer litt på å lage en såkalt "in pocket mount" for giveren til ekkoloddet. Dette er en airmar B260 . In pocket mount sikrer gode signaler, da signalet slipper å gå gjennom skroget på båten. Det sikrer også en god drivstofføkonomi , da giveren er så mye som mulig montert i flukt med skroget. samtidig blir det mindre turbulens i vannet etter giveren. Jeg har ikke tatt det store steget ennå å laget det store hullet i båten , men har kommet ett stykke på vei . Jeg har støpt selve lommen som svingeren skal inn i , etter at denne formen er støpt fast til båten. her er noen bilder fra prosessen så langt. Her er støpingen i gang. Svingeren er dekekt med plastfolie og gaffateip og sprayet med silikon før støpingen startet. Det ble en del omganger med glassfiberduk og glassfibermatte. støpen er ferdig og klar til å renskjæres Støpen er renskjært langs svingeren og arbeidet med å skille de to fra hverandre kan starte. Det går ikke fort , men det løsner !! it's a miracle !mye svette ligger bak her før delene er separert lommen som svingeren skal ligge i Det var alt for denne gang. to be continued.......... Sitér dette innlegget Link to post
waroo Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Har fått gjort litt i dag også .... må innrømme jeg ikke sov så godt i natt med tanke på hva jeg skulle gjøre ! Dette .... Et stort hull i båten ! Så var det å få inn holderen som jeg støpte i går. Her er den på plass og jeg har begynt å støpe den inn med polysester matte og duk ! Slik ser det ut fra utsiden. her henger svingeren nedenfor kanten pga at den ikke er skrudd fast , men når det er ferdig , flukter den med glassfiberkanten på formen. Rundt formen på utsiden, vil jeg forme en myk overgang til skroget med div støp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Nå skjønner jeg hvorfor du ville kutte ned på røret! Sliter me då se poenget med alt dette da, et utenpåliggnede cluster for svingeren ville neppe gitt målbare forskjeller på verken fart eller turbulent. Men men, noe skal man jo holde på med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
waroo Svart 10.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) har fått gjort litt i dag også . Her er lommen glasset med duk og epoksy. dette er også gjort på innsiden Området rundt lommen er sparklet med epoksy og mikroglassballonger. Svingeren sitter her på plass . slik ser det ut på innsiden. Skaftet på svingeren kom for høyt, så jeg kuttet det ned til riktig lengde ! hullet er forseglet med marine sealant . Det som gjenstår nå er å lappe hullet i dørken, så er jobben gjort. Jeg vurderer å legge en inspeksjonsluke rett over svingeren , men er litt redd for at det ikke skal være vanntett nok om båten skulle ta inn vann ...... finnes jo luker med pakning men .........farlig om det ikke skulle holde. Med dette er prosjektet nesten ferdig. Redigert 10.April.2013 av waroo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Gjerne en Whale (Henderson) TCL4 kunne vært noe for deg? Har disse lukene i vanntankene, de har en meget robust konstruksjon og er godkjent for bruk i livbåter (hva nå det vil si). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.