Enzo Startet 6.April.2013 Link til dette innlegget Startet 6.April.2013 Jeg har en slik Transas AIS Class B og den har fungert smertefritt i snart 3år, men nå la jeg merke til at jeg ikke har sluppet fra meg noen posisjon de siste 3mnd, koblet opp PC på boksen nå og ser den ikke får noen FIX på GPS-antennen. Har åpnet kontakten på denne , renset og sprayet kontaktspray osv men det skjer ikke noe, gul lampe lyser TX error den ser ingen sattelitter eller noe. Er det noen som har vært borti dette, kan det være at GPS antennen faktisk er død og må byttes ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.April.2013 Link til dette innlegget Svart 6.April.2013 Har samme og er like gammel. Fungerer fint. Grønn lampe lyser. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Merkelig det der, ikke noen som har hatt dette problemet og funnet en løsning på det ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hvis ikke den interne gpsen fungerer vil den ikke sende, slik er alle ais transpondere. Kan du lese av noe som helst av gpsen? Har du mulighet for å prøve en annen gps antenne? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Det er en annen tråd her av Lars H vedr. AIS-problemer. Han og jeg har hatt problemer med at instrumentet ikke sendte signaler ut, og at det ble utstabilt. Man har ikke funnet ut eksakt hva det skyldes, men man antar fra eksperthold at det har noe med spenningsdifferanser mellom PC/VHF/tilførsel etc. å gjøre. Systemet mitt virket flott så lenge jeg ikke koblet opp PC samtidig med at AIS'en var på 'nett', dvs. sendte signaler. Feilen kom helt tilfeldig, kunne virke i måneder, for så å konke. Ved feil, så måtte instrumentet tilbake til fabrikken for reparasjon. Jeg bytter nå til annet fabrikat som har den funksjonen at den ikke tillater å ta inn spenning/signaler fra mer enn en tilførsel av gangen. Lars H vet mye mer om dette, han er tross alt en garvet elektroniker. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har du gps signaler som du deler med andte instrumenter? Evnt; Kan du koble deg innpå en annen gps? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har en annen GPS antenne men det er en seatalk raymarine så jeg får ikke lurt med inn der med coax som går til den lille antennen som fulgte med. Nå koster det bare 45usd for en garmin GPS antenne her som tar coax. Er det noe som tilsier at jeg ikke skulle kunne bruke den ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Det hjelper ikke å koble seg inn med ekstern gps (nmea), du må ha en fungerende gps med coax kabel tilkoblet transponderen. Signalet fra denne interne gpsen benyttes for å avgjøre når transponderen skal sende. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Tenkte alternativet å ersatte den med coax med en gps dome fra garmin som også kobles med coax. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Disse antennene får spenning fra transponderen, ofte 5V. Hvis du måler eller undersøker med leverandør hvilken spenning du trenger kan du dobbelsjekke at antennen du prøver benytter samme spenning. Har en til salgs på finn forresten, tror den er 5V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.