Jump to content

Dynamo uten senseledning


kringeland

Recommended Posts

Hvordan regulerer en dynamo uten senseledning.

 

Har koblet starter på begge motorene til startpakken.

Tenkte så å koble b+ på den ene dynamoen til forbrukspakken.

 

Vil denne dynamoen da sense på startpakken eller vil den regulere iht spenningen på forbrukspakken ?

 

Slik det er koblet i dag ser det ut som startpakken får hoveddelen av ladestrømmen.

Gammelt opplegg er umulig å finne ut av så det blir nok nytt opplegg med tiden,men i første omgang må jeg skille forbruk og start og sørge for lading på begge pakkene.

 

Blir nok en rele løsning med tiden men i mellomtiden kan jeg koble den ene dynamoen rett på forbruk ? :crazy:

 

Tar meg en :cheers: og venter på innspill til morgendagens båtøkt.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Hvordan regulerer en dynamo uten senseledning.

 

Har koblet starter på begge motorene til startpakken.

Tenkte så å koble b+ på den ene dynamoen til forbrukspakken.

 

Vil denne dynamoen da sense på startpakken eller vil den regulere iht spenningen på forbrukspakken ?

Hvis du kobler B+ direkte til forbruksbanken og ikke via startmotoren, så skulle det gå greit. Uten ekstern sense så regulerer dynamoen (såvidt jeg har forstått) "på seg selv" dvs. på B+ og hvis denne går til forbruk, så er det behovet der som blir dekket. Motsatt, selvsagt, med den andre dynamoen. Pass naturligvis på at det ikke er koblet sammen noe sted.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Takk.

 

Da blir det slik.

 

Jeg er klar over at jeg pensjonerer den ene dynamoen som lader startpakken,men det får bli slik til over påske.

 

Synes det er skremmende å se hvor lite respekt folk har for strøm i båt.

 

Hos meg ser det ut som tidligere eigere har strukket en ny ledning rett på batteriet hver gang nytt utstyr er montert.

 

Sikring er ålreite dyr,de som har koblet hos meg vet iallefall ikke hva det er.

 

Får dykke ned i spagettien igjen i morgen.

 

Takk for rask tilbakemelding.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Hvordan regulerer en dynamo uten senseledning.

Svar: Dynamoen lader som funksjon av regulatorens spening minus motstand. Hvis en dynamo ikke har sense-utstyr, er det ingen omgående grunn til panikk. Det som er viktig er at spenningsregulatoren er 14,4V opp til 14,7V. Dette er litt avhengig av batteri. Hulda kjører vanlige blybatterier og 14,7V, funker helt utmerket.

 

Har koblet starter på begge motorene til startpakken. Svar: OK

Tenkte så å koble b+ på den ene dynamoen til forbrukspakken. Svar: Ingar vet noe om dette. Generelt bruker starten lite strøm. Begge dynamoene burde lade forbruk.

 

Vil denne dynamoen da sense på startpakken eller vil den regulere iht spenningen på forbrukspakken ? Svar: Det kommer an på hvor senseledningen er koblet.

 

Slik det er koblet i dag ser det ut som startpakken får hoveddelen av ladestrømmen.

Gammelt opplegg er umulig å finne ut av så det blir nok nytt opplegg med tiden,men i første omgang må jeg skille forbruk og start og sørge for lading på begge pakkene. Anbefaling: Klipp av spagettien etter merking og legg ny- og forståelig og planlagt spagetti.

 

Blir nok en rele løsning med tiden men i mellomtiden kan jeg koble den ene dynamoen rett på forbruk ? Svar: Enig.

Link to post

Du kan fint la den ene dynamoen lade startbanken din og den andre til Forbruksbank, men du må huske på at dynamoen har en ledning fra tenningslås/ladelampe som går til D+. Denne må du frakoble på den dynamoen som skal lade forbruks batterisettet ditt, men la den styre et rele som lager forbindelse mellom B+ og D+ på din forbruksdynamo. Dette er viktig for å adskille start / forbruk.

 

Enjoy

Link to post

Du kan fint la den ene dynamoen lade startbanken din og den andre til Forbruksbank, men du må huske på at dynamoen har en ledning fra tenningslås/ladelampe som går til D+. Denne må du frakoble på den dynamoen som skal lade forbruks batterisettet ditt, men la den styre et rele som lager forbindelse mellom B+ og D+ på din forbruksdynamo. Dette er viktig for å adskille start / forbruk.

 

Enjoy

<{POST_SNAPBACK}>

Har koblet B+ rett til forbrukspakken men ikke gjort noe med D+.

Når tenninga står av kommer det ikke flisa med strøm hvis jeg kobler av forbruksbatteriene.

 

Regner da med at jeg ikke trekker noe fra startpakken så jeg prøver slik det er.

 

Har laget mulighet for crossover slik at jeg kan sammenkoble pakkene hvis forbruk er nedtappet og kan således få effekt fra begge dynamoene.

 

Ja jeg vet jeg driter meg ut hvis jeg glemmer denne men hadde manuell vender i gamle båten så det skal nok gå greit.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Har koblet B+ rett til forbrukspakken men ikke gjort noe med D+.

Når tenninga står av kommer det ikke flisa med strøm hvis jeg kobler av forbruksbatteriene.

 

Regner da med at jeg ikke trekker noe fra startpakken så jeg prøver slik det er.

 

Har laget mulighet for crossover slik at jeg kan sammenkoble pakkene hvis forbruk er nedtappet og kan således få effekt fra begge dynamoene.

 

Ja jeg vet jeg driter meg ut hvis jeg glemmer denne men hadde manuell vender i gamle båten så det skal nok gå greit.

<{POST_SNAPBACK}>

Gjør som du vil, men da har du i prinsippet samenkoblet Start/Forbruk når du kjører, og kan få ganske store strømmer gjennom din tennings lås. Bare et godt råd. Hilsen Elektrikker

Link to post

Enjoy, hva er pointet med forbindelse mellom D+ og B+?

 

Med frakoblet D+ blir det selvsagt ingen strøm til ladelampen, men med tilkoblet så blir det nå vel heller ikke noen forbinelse på tvers av bankene?

 

Tar jeg ikke mye feil har Kringeland ikke bare to dynamoer, men to maskiner også ... da skal D+ i alle fall gå til instrumentbordet for den motor dynamoen hører til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Enjoy, hva er pointet med forbindelse mellom D+ og B+?

 

Med frakoblet D+ blir det selvsagt ingen strøm til ladelampen, men med tilkoblet så blir det nå vel heller ikke noen forbinelse på tvers av bankene?

 

Tar jeg ikke mye feil har Kringeland ikke bare to dynamoer, men to maskiner også ... da skal D+ i alle fall gå til instrumentbordet for den motor dynamoen hører til.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror du missforstår meg. En dynamo som er direkte tilkoblet forbruksbatteriene, må også ha sin +sp til D+ fra den samme batteribanken, (altså ikke fra startbatteriene som den andre dunamoen lader). Om det er en eller to motorer som driver disse dynamoene rundt er uvesentlig.

 

Jeg går ut fra at han har to adskilte Batterisystemer, men felles startbatterier for begge motorene

Redigert av Enjoy (see edit history)
Link to post

Nå er det veldig mye gammel spagetti ombord hos meg.

Men det kan se ut som om motorene får strøm fra hver sin batteripakke.

Volt på d+ er identisk med volten på den respektive maskin uavhengig om en begge eller ingen går.

 

Hvis det hadde gått mengder med strøm gjennom tenningslås burde jeg kunne måle dette når jeg startet en motor og satte på tenningen på den andre.

 

Her skjer ingen økning i volt 13,7 på den ene og 14,2 på den andre,kan se ut som om her allerede er koblet skillerele.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Nå er det veldig mye gammel spagetti ombord hos meg.

Men det kan se ut som om motorene får strøm fra hver sin batteripakke.

Volt på d+ er identisk med volten på den respektive maskin uavhengig om en begge eller ingen går.

 

Hvis det hadde gått mengder med strøm gjennom tenningslås burde jeg kunne måle dette når jeg startet en motor og satte på tenningen på den andre.

 

Her skjer ingen økning i volt 13,7 på den ene og 14,2 på den andre,kan se ut som om her allerede er koblet skillerele.

<{POST_SNAPBACK}>

Først skriver du :Har koblet starter på begge motorene til startpakken.

Så skriver du:Men det kan se ut som om motorene får strøm fra hver sin batteripakke.

 

Da tror jeg du må forklare oss, eller aller best tegne hva du har gjort.

 

Men tilbake til spørsmålet, sens B+ osv. SVAR: En innebygget regulator "senser" altid på sin B+ ja.

Link to post

Jeg tror du missforstår meg. En dynamo som er direkte tilkoblet forbruksbatteriene, må også ha sin +sp til D+ fra den samme batteribanken, (altså ikke fra startbatteriene som den andre dunamoen lader). Om det er en eller to motorer som driver disse dynamoene rundt er uvesentlig.

 

Jeg går ut fra at han har to adskilte Batterisystemer, men felles startbatterier for begge motorene

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tenker jeg feil nå, +sp = positiv spenning? I så fall får jo den ene dynamoen sin spenning fra instrumentpanelet, som får strøm fra ... ?? AHA! I see, said the blind man. Da må altså den motoren som lader forbruksbanken enten starte på forbruksbanken eller i det minste ha strøm til D+ fra forbruksbanken.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Først skriver du  :Har koblet starter på begge motorene til startpakken.

Så skriver du:Men det kan se ut som om motorene får strøm fra hver sin batteripakke.

Det høres mer ut som mitt opplegg, ja, der SB starter på startbatteriet mens BB starter på forbruk, med et rele imellom som kan omkoples manuelt i fall der ikke skulle være nok på forbruksbatteriene til å svive opp BB.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Tenker jeg feil nå, +sp = positiv spenning?  I så fall får jo den ene dynamoen sin spenning fra instrumentpanelet, som får strøm fra ... ??  AHA!  I see, said the blind man.  Da må altså den motoren som lader forbruksbanken enten starte på forbruksbanken eller i det minste ha strøm til D+ fra forbruksbanken.

<{POST_SNAPBACK}>

 

RIKTIG: eller i det minste ha strøm til D+ fra forbruksbanken. OG DET ER HER DETTE RELEET KOMMER INN.

Link to post

Slik det ser ut som det er koblet hos meg.

(Skriver ser ut for det er mesten umulig å finne ut av spagettien)

Instrumentpanelene får strøm fra hver sin pakke som også B+ er koblet til.

Her er det koblet inn en eller annen form for skilledioder for det lekker ikke strøm mellom pakkene.

Begge starterne er nå koblet til startpakken med mulighet for manuell crossover.

 

Har en kjempejobb med å finne utav dette men inntil videre ser det ut som det fungerer.

:crazy:

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Gjør som du vil, men da har du i prinsippet samenkoblet Start/Forbruk når du kjører, og kan få ganske store strømmer gjennom din tennings lås.  Bare et godt råd. Hilsen Elektrikker

<{POST_SNAPBACK}>

Ved nærmere ettertanke et rele fra eller til i denne røra bedre føre var.......

 

Kabelen fra instrumentpanel til d+ kobles fra dynamoen og til et rele som åpner forbindelse mellom d+ og b+ på dynamoen men hvordan vil da ladelampen reagere det vil jo da ikke bli noen forbindelse mellom instrumetpanel og d+.

 

For det er dette som slukker ladelampa eller er jeg helt på jordet nå ?

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Ved nærmere ettertanke et rele fra eller til i denne røra bedre føre var.......

 

Kabelen fra instrumentpanel til d+ kobles fra dynamoen og til et rele som åpner forbindelse mellom d+ og b+ på dynamoen men hvordan vil da ladelampen reagere det vil jo da ikke bli noen forbindelse mellom instrumetpanel og d+.

 

For det er dette som slukker ladelampa eller er jeg helt på jordet nå ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Korrekt, strøm (pos.) fra D+ sørger for at ladelampen slukker. Frem til D+ gir strøm (dvs. dynamoen lader) så gir den jord. Et spørsmål: Hvorfor vil du forandre på det opplegget du har? Det går fint an å starte den ene motoren på startbatt. og den andre på forbruksbatt. så lenge du har en omkoblingsmulighet hvis forbruksbatt. er for nedtappet. Jeg har nettopp vært igjennom svære kvaler omkring dette selv, men endte opp med å gjøre ... ingenting ... annet enn å skifte en defekt dynamo. Se denne tråden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

  Hvorfor vil du forandre på det opplegget du har?  Det går fint an å starte den ene motoren på startbatt. og den andre på forbruksbatt. så lenge du har en omkoblingsmulighet hvis forbruksbatt. er for nedtappet.  Jeg har nettopp vært igjennom svære kvaler omkring dette selv, men endte opp med å gjøre ... ingenting ... annet enn å skifte en defekt dynamo.  Se denne tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Skiftet nettop starter på motoren som startet på forbrukspakken.

VP pusheren mente det kom av at starteren ofte fikk for lav spenning når den ble startet på en nedtappet forbrukspakke.

 

Jeg har laget muligheten for å koble over med en manuell 1-2-Both bryter som står mellom starteren og begge pakkene på den motoren som hører til forbrukspakken.

 

Kansje jeg bare skal la det være som det er og la denne stå på forbrukspakken og heller dukke ned i motorrommet og veksle hvis forbrukspakken er nedtappet.

 

Blir vel slik tror jeg.

 

Takk for gode innspill.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...