Jump to content

Om å bore og å pusse rust på pulpit

grawis

Recommended Posts

Vanlige metallbor klarer brasene her, slå et kjørnermerke og bor med ca 5mm bor først. Deretter går du opp til den diameteren du skal ha.

Rustflekkene fjerner du best med en slik pasta:

http://www.rcpro.no/main.aspx?page=article&artno=ES2129001000

Den fjerner rust og gjenoppretter et passiviserende oksidsjikt slik at videre rusting unngås.

Kjøp en boks, den holder evig, og du vil ha nytte av den så lenge du har båt :yesnod:

Lagt til: Når du borer i rustfritt bør du ha på litt olje og bruke lav hastighet og mate med stor kraft. Når du er nesten gjennom må du være forsiktig, da har boret en tendens til å hugge.

Redigert av Komodo (see edit history)

La meg gjette, er det ny lanterne som skal på plass?

Hehe, du er spot on, Eureka! Eller det vil si, nesten, saken er at jeg vil legge ledninga til akterlanterna inni pulpit, nå ligger den utafor, og det ser så rotete ut...

Rustflekkene fjerner du best med en slik pasta:

http://www.rcpro.no/main.aspx?page=article&artno=ES2129001000

Står ingenting på nettsiden om at denne fjerner rust?

Du skal med andre ord bore i et rundt rør? ...det kan jo bli artig. Tenk over det å plassere hullet så det ikke renner vann inn, det er sikkert en fordel. Men du har vel en plan for det. Jeg har ledningen lagt inn i pulpit men husker ikke hvordan det ser ut og hvor det er plassert.

En slik spray på boks som du sprayet på mens du borer, husker ikke hva det heter, er nok lurt for både å unngå varme og ødelagt bor.

Det er allerede sveisa ei plate fast på toppen av pulpit som lanterneholder står fast i, planen er å bore i midten av den plata og inn i pulpit, så kommer ikke noe vann i den veien. Har planlagt å skru fast ei kryssfinerplate her for å holde boret på plass når jeg begynner boringa, og fjerne denne før jeg går gjennom så jeg ikke fyller røret med trestøv.

Står ingenting på nettsiden om at denne fjerner rust?

Nei, det har du helt rett i. Den er heller ikke beregnet på å fjerne rust, men det gjør den. Den er er primært beregnet på å "syrebeise" sveiser. Det man oppnår da er at det gjenopprettes et oksidsjikt som jeg nevnte over. Og det er jo ingen ulempe for deg heller :smiley:

Rusten forsvinner av seg selv, bare spyl med rent vann etterpå mens du vasker med en svamp. Hvis du lar syra virke for lenge blir stålet matt, men det eneste som skjer er at du må polere opp overflaten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...