Guest Avmønstret# Startet 7.April.2013 Del på Facebook Startet 7.April.2013 I en annen tråd kom det frem at flere bruker autopiloten til å gå fra roret for å gjøre diverse "nødvendigheter" som toalettbesøk, kaffekoking og endog dusjing på akterplattformen. Er det i det hele tatt tilrådelig å forlate utkikk med båten i fart på autopilot i kystnære strøk av Norge for å gjøre andre ærend når det dreier seg om minutter og ikke sekunder? Et enkelt regnestykke viser følgende at hvis egen båt går i 7 knop så vil den bevege seg ca 1.1 km på 5 minutt. Om en annen båt går i 25 knop så har den bevegd seg nær 3.9 km i samme tidsrommet. Altså kan to båter som for 5 minutter siden var nær en halv landmil fra hverandre krysse kurs etter 5 minutter. Om egen båt går fortere blir selvsagt avstanden vesentlig lengre. Ergo vil et farvann som var fritt for fartøy når man gikk fra roret innen få minutter kunne være en situasjon med potensiell nærkontakt. Er det riktig å si at bruk av autopilot for å gå fra utkikken ikke egner seg med mindre man er på åpent hav og har god sikt og at annen bruk er uforsvarlig, som feks å koke kaffe mens man går innover/utover en lang fjord. I en typisk norsk fjord vil som regel tiden fra "ingen båt i sikte" til potensiell kollisjonskurs være svært kort. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 På åpent hav kan det nok gå noen minutter mellom hvert utkikk, men nær kysten speider jeg jevn og trutt fremover. Et minutt virker nesten som en evighet i en sånn sammenheng føler jeg. Dette til tross for at jeg har en marsjfart på bare 5-6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Veldig kjekk assistent å ha ombord når en seiler alene, men denne assistenten er både døv og blind og må brukes deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Sjøveisreglene er klare. Det skal alltid holdes utkikk 360 grader rundt. Ved tissepause i åpent farvann slakker jeg ned til "gangfart" på 5-6 knop. I trangt farvann legger jeg bi. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 En annen ting er at på nordgående kurs (pga magnetiske felter) gjerne kombinert med bølger fra sør, vil autopilot være ustabilt å bruke. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Er det i det hele tatt tilrådelig å forlate utkikk med båten i fart på autopilot i kystnære strøk av Norge for å gjøre andre ærend når det dreier seg om minutter og ikke sekunder? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 En kommentar: Jøss for en overskrift.....trodde dette var ganske opplagt jeg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Nå var vel jeg en av dem som gav uttrykk for at jeg koker kaffi mm for autopilot. Men jeg kan betrygge menigheten om at det hele går meget raskt for seg. Så her går det for seg: Setter på piloten, stiller meg i nedgangen til salongen og ser meg rundt. Tar to steg ned og jeg står foran byssa. Fyller kaffikanna med vann og setter den på wallasen, skrur på wallasen. Tar to steg opp igjen, og jeg er tilbake i cockpit og har utkikk. Det hele tar 15 sekunder. Hele tiden har jeg mulighet til å stige opp ett trinn, hue ut av luken, og har utkikk. Det er ikke slik at jeg tar meg god tid når jeg gjør ting under dekk og går for pilot. Skal jeg leite frem noe utstyr, så er jeg under dekk maks 10-15 sekunder for så å titte rundt meg, og så ned igjen. Bruker jeg lengre tid, så slakket jeg av på farten ned til 2 knop for å ha styrefart. Min maksfart er 6,4 knop for tiden. Dette handler mere om muligheten til å slippe rorkulten og bruke begge henda til andre ting, men samtidig for det meste ha utkikk, slik som å gå frem på dekk, lete etter noe nedi cockpitbenken, eller kvelie opp ett tau, pakke kalesje mm. Eller rett og slett putte henda i lomma for å holde varmen eller krype oppunder sprayhooden. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Det er mye man kan gjøre bare man gjør det på ansvarlig og forsvarlig vis. Det er vel denne balansen enkelte sliter med. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Nei det gjør mann ikke. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
G-sabb Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Nei ingen vits å holde utkikk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Nå var vel jeg en av dem som gav uttrykk for at jeg koker kaffi mm for autopilot. Selfølgelig koker jeg kaffe hvis jeg har lyst på det. Autopiloten er en god venn. For motor styrer den hele tiden så snart jeg er ute fra plassen. Også under seil styrer den hele tiden dersom jeg ikke seiler klosshalt og båten må gjetes. Er det rolige vinder ligger jeg på benken med en god bok. Blir jeg sulten, så går jeg ned og smører ei skive. Må jeg på dass, vel så går jeg på dass. Det betyr ikke at jeg ikke følger med. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Er det i det hele tatt tilrådelig å forlate utkikk med båten i fart på autopilot i kystnære strøk av Norge for å gjøre andre ærend når det dreier seg om minutter og ikke sekunder? Nei, men å slenge over kaffen tar sekunder og ikke minutter. Norge eller ikke ... Forøvrig lett nok å få seg en overraskelse om man styrer selv også, hvis utkikken ikke er god. Masse blindsoner hvor de merkeligste ting kan gjemme seg bort hvis man ikke er litt aktivt på utkikk ... Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Slik eller? 7 knop så funker dette bra Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Ja det smeller ikke så høyt da vel .. Veldig kjekk assistent å ha ombord når en seiler alene, men denne assistenten er både døv og blind og må brukes deretter. Godt sagt Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Må eg slå lens eller sette på kaffi, så gjer eg gjerne det uten autopilot og. Eg har ganske lang erfaring med å tisse, så eg har sånn ca anelse om korleis det vil utarte seg og kor lang tid det tar. Men tissen er ikkje så lang at eg kan unnlate å gå frå styreposisjonen. Å gå ut på dekk å slå lens over ripa medfører større fare for død en noko anna aktivitet i båt. Kaffen er som eureka seier, to steg unna, og så deler eg opp jobben. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 sjølvsagt er det heilt ok. dette er jo også svært vanlig å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Det er vel et faktum at nogle både går på toilettet, spiser og sågar sover mens autopiloten er på vagt. Her taler jeg om fx solo-jordomsejlere. Det er vel en afvejning af trafiktætheden, hastigheden, vejret mm. Midt på Atlanten kan man nok tillade sig lidt af hvert. I Sotenkanalen i juli er det nok manuel styring der skal til. Ingen bliver nok uenige om at man skal holde fornødent udkig men det er vel ikke det samme som kontinuerligt udkig? Selv foretager jeg løbende vurderinger af hvor længe jeg kan lade være med at kigge væk fra området foran mig. Det er alt fra nogle få sekunder til minutter. Jeg har som beskrevet et andet sted forsøgt mig med at gå på toilettet mens piloten styrer, men jeg havde det ikke godt med det og har nu andre metoder der fungerer bedre... I de farvande, vi normalt sejler og på de tidspunkter vi sejler holder jeg naturligvis udkig hele tiden med undtagelse af få situationer hvor jeg henter en cola eller ser i kort. Men det varierer med hastigheden og sigten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Enig med siste taler. Jeg seiler typisk 5-8 timer sammenhengende når jeg er underveis i ferien, og det er simpelten ikke noe alternativ å sitte pal bak rattet hele tiden. Det betyr selvfølgelig ikke at man kan ta lett på kollisjonsfare eller annet. Kaffekoking og annet er helt uproblematisk da det er så lett å gjøre etappevis, verre er det når en må på toalettet. Sitter aldri spesielt avslappet der selv om jeg har sjekket horisonten som best jeg kan før økta starter. Tviler på at et typisk besøk neppe varer et minutt, Om noe stort er på gang pleier jeg normalt å senke farten til et par knop slik at jeg har styringsfart (hvis motor), for seil er det en fordel å ha styrbord halser. Det har hendt jeg har tatt ned seil om jeg har hatt mistanke om at oppholdet under dekk kan bli av varighet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ida Marie III Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Ser heller ikke noe probem med å lage kaffe, toalett besøk osv under fart med autopilot på. Sakte fart 6-7 knop, og selvfølgelig åpne store fjorder, eller vestsiden ute i havet. Kan nevne som en " kuriositet " at en god del yrkesfiskere i mindre sjarker gjerne går rett vest i havet noen nm, dreier så nord eller sør, alt etter hvor de skal, og går å legger seg..... sansynligvis med ais og radar innkoblet med alarm på lugaren. Skal da gjerne strekk Bergen Ålesund el.lig. Har snakket med en del av de, og de ser ikke noe problem med det... Akkurat det tror jeg at jeg hadde hatt problemer med å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Kan nevne som en " kuriositet " at en god del yrkesfiskere i mindre sjarker gjerne går rett vest i havet noen nm, dreier så nord eller sør, alt etter hvor de skal, og går å legger seg..... Kan ikke tenke meg at en god del yrkesfiskere opptrer på denne måten vest i havet. I tilfelle noen har gjort dette må det sammelignes med å kjøre bil i påvirket tilstand. Begge deler er forbudt! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Jeg har aldri sett eller hør om slikt, og jeg har også en del praksis fra fiskebåter. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 (redigert) Siden eg har motorbåt og auto. har eg den luksus at eg kan koke kaffe og meir avanserte ting, mens eg fremdeles overvåker seilasen. Har som vane å legge bi, om eg må forlate centercabin, og ingen igjen å overvåke. Men er en annen fare, når en ikkje er opptatt av aktiv navigering. Kan vere lettere å bli engasjert av andre ting,( unger etc) Dette har eg selv opplevd har ført til nesten ulykke, da en "plutselig" befinner seg på et annet sted enn for et "øyeblikk" siden. Er nok lettere og glemme seg når auto er innkoblet. Redigert 7.April.2013 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Ida Marie III Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Kan ikke tenke meg at en god del yrkesfiskere opptrer på denne måten vest i havet. I tilfelle noen har gjort dette må det sammelignes med å kjøre bil i påvirket tilstand. Begge deler er forbudt! Nei, kan nok tenkes at du ikke kan tenke det, ikke kunne jeg tenkte meg og gjort slik selv selv heller... Men likefult skjer det, mangel på søvn, en mann ombord... Husk linefiske er vel kanskje verdens tøffeste yrke... de går gjerne et par døgn i strekk... Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Ser heller ikke noe probem med å lage kaffe, toalett besøk osv under fart med autopilot på. Sakte fart 6-7 knop, og selvfølgelig åpne store fjorder, eller vestsiden ute i havet. Kan nevne som en " kuriositet " at en god del yrkesfiskere i mindre sjarker gjerne går rett vest i havet noen nm, dreier så nord eller sør, alt etter hvor de skal, og går å legger seg..... sansynligvis med ais og radar innkoblet med alarm på lugaren. Skal da gjerne strekk Bergen Ålesund el.lig. Har snakket med en del av de, og de ser ikke noe problem med det... Akkurat det tror jeg at jeg hadde hatt problemer med å gjøre... Slik er det i hvert fall ikke i området jeg kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.