Jump to content

Gå på autopilot uten å holde utkikk. Ok eller ikke?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

I en annen tråd kom det frem at flere bruker autopiloten til å gå fra roret for å gjøre diverse "nødvendigheter" som toalettbesøk, kaffekoking og endog dusjing på akterplattformen.

 

Er det i det hele tatt tilrådelig å forlate utkikk med båten i fart på autopilot i kystnære strøk av Norge for å gjøre andre ærend når det dreier seg om minutter og ikke sekunder?

 

Et enkelt regnestykke viser følgende at hvis egen båt går i 7 knop så vil den bevege seg ca 1.1 km på 5 minutt. Om en annen båt går i 25 knop så har den bevegd seg nær 3.9 km i samme tidsrommet. Altså kan to båter som for 5 minutter siden var nær en halv landmil fra hverandre krysse kurs etter 5 minutter. Om egen båt går fortere blir selvsagt avstanden vesentlig lengre.

 

Ergo vil et farvann som var fritt for fartøy når man gikk fra roret innen få minutter kunne være en situasjon med potensiell nærkontakt.

 

Er det riktig å si at bruk av autopilot for å gå fra utkikken ikke egner seg med mindre man er på åpent hav og har god sikt og at annen bruk er uforsvarlig, som feks å koke kaffe mens man går innover/utover en lang fjord. I en typisk norsk fjord vil som regel tiden fra "ingen båt i sikte" til potensiell kollisjonskurs være svært kort.

Link to post

En kommentar: Jøss for en overskrift.....trodde dette var ganske opplagt jeg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nå var vel jeg en av dem som gav uttrykk for at jeg koker kaffi mm for autopilot. Men jeg kan betrygge menigheten om at det hele går meget raskt for seg. Så her går det for seg:

Setter på piloten, stiller meg i nedgangen til salongen og ser meg rundt. Tar to steg ned og jeg står foran byssa. Fyller kaffikanna med vann og setter den på wallasen, skrur på wallasen. Tar to steg opp igjen, og jeg er tilbake i cockpit og har utkikk. Det hele tar 15 sekunder. Hele tiden har jeg mulighet til å stige opp ett trinn, hue ut av luken, og har utkikk.

Det er ikke slik at jeg tar meg god tid når jeg gjør ting under dekk og går for pilot. Skal jeg leite frem noe utstyr, så er jeg under dekk maks 10-15 sekunder for så å titte rundt meg, og så ned igjen.

Bruker jeg lengre tid, så slakket jeg av på farten ned til 2 knop for å ha styrefart. Min maksfart er 6,4 knop for tiden.

 

Dette handler mere om muligheten til å slippe rorkulten og bruke begge henda til andre ting, men samtidig for det meste ha utkikk, slik som å gå frem på dekk, lete etter noe nedi cockpitbenken, eller kvelie opp ett tau, pakke kalesje mm. Eller rett og slett putte henda i lomma for å holde varmen eller krype oppunder sprayhooden.

Link to post

Nå var vel jeg en av dem som gav uttrykk for at jeg koker kaffi mm for autopilot.

 

Selfølgelig koker jeg kaffe hvis jeg har lyst på det.

Autopiloten er en god venn. For motor styrer den hele tiden så snart jeg er ute fra plassen. Også under seil styrer den hele tiden dersom jeg ikke seiler klosshalt og båten må gjetes. Er det rolige vinder ligger jeg på benken med en god bok.

Blir jeg sulten, så går jeg ned og smører ei skive.

Må jeg på dass, vel så går jeg på dass.

Det betyr ikke at jeg ikke følger med.

Link to post

Er det i det hele tatt tilrådelig å forlate utkikk med båten i fart på autopilot i kystnære strøk av Norge for å gjøre andre ærend når det dreier seg om minutter og ikke sekunder?

 

Nei, men å slenge over kaffen tar sekunder og ikke minutter. Norge eller ikke ...

 

Forøvrig lett nok å få seg en overraskelse om man styrer selv også, hvis utkikken ikke er god. Masse blindsoner hvor de merkeligste ting kan gjemme seg bort hvis man ikke er litt aktivt på utkikk ...

Link to post

Må eg slå lens eller sette på kaffi, så gjer eg gjerne det uten autopilot og. Eg har ganske lang erfaring med å tisse, så eg har sånn ca anelse om korleis det vil utarte seg og kor lang tid det tar. Men tissen er ikkje så lang at eg kan unnlate å gå frå styreposisjonen. Å gå ut på dekk å slå lens over ripa medfører større fare for død en noko anna aktivitet i båt.

Kaffen er som eureka seier, to steg unna, og så deler eg opp jobben.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er vel et faktum at nogle både går på toilettet, spiser og sågar sover mens autopiloten er på vagt. Her taler jeg om fx solo-jordomsejlere.

 

Det er vel en afvejning af trafiktætheden, hastigheden, vejret mm. Midt på Atlanten kan man nok tillade sig lidt af hvert. I Sotenkanalen i juli er det nok manuel styring der skal til.

 

Ingen bliver nok uenige om at man skal holde fornødent udkig men det er vel ikke det samme som kontinuerligt udkig?

 

Selv foretager jeg løbende vurderinger af hvor længe jeg kan lade være med at kigge væk fra området foran mig. Det er alt fra nogle få sekunder til minutter. Jeg har som beskrevet et andet sted forsøgt mig med at gå på toilettet mens piloten styrer, men jeg havde det ikke godt med det og har nu andre metoder der fungerer bedre...

 

I de farvande, vi normalt sejler og på de tidspunkter vi sejler holder jeg naturligvis udkig hele tiden med undtagelse af få situationer hvor jeg henter en cola eller ser i kort. Men det varierer med hastigheden og sigten.

Link to post

Enig med siste taler. Jeg seiler typisk 5-8 timer sammenhengende når jeg er underveis i ferien, og det er simpelten ikke noe alternativ å sitte pal bak rattet hele tiden. Det betyr selvfølgelig ikke at man kan ta lett på kollisjonsfare eller annet. Kaffekoking og annet er helt uproblematisk da det er så lett å gjøre etappevis, verre er det når en må på toalettet. Sitter aldri spesielt avslappet der selv om jeg har sjekket horisonten som best jeg kan før økta starter. Tviler på at et typisk besøk neppe varer et minutt, Om noe stort er på gang pleier jeg normalt å senke farten til et par knop slik at jeg har styringsfart (hvis motor), for seil er det en fordel å ha styrbord halser. Det har hendt jeg har tatt ned seil om jeg har hatt mistanke om at oppholdet under dekk kan bli av varighet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ser heller ikke noe probem med å lage kaffe, toalett besøk osv under fart med autopilot på. Sakte fart 6-7 knop, og selvfølgelig åpne store fjorder, eller vestsiden ute i havet. Kan nevne som en " kuriositet " at en god del yrkesfiskere i mindre sjarker gjerne går rett vest i havet noen nm, dreier så nord eller sør, alt etter hvor de skal, og går å legger seg..... sansynligvis med ais og radar innkoblet med alarm på lugaren. Skal da gjerne strekk Bergen Ålesund el.lig. Har snakket med en del av de, og de ser ikke noe problem med det... Akkurat det tror jeg at jeg hadde hatt problemer med å gjøre...

Link to post

Kan nevne som en " kuriositet " at en god del yrkesfiskere i mindre sjarker gjerne går rett vest i havet noen nm, dreier så nord eller sør, alt etter hvor de skal, og går å legger seg.....

 

Kan ikke tenke meg at en god del yrkesfiskere opptrer på denne måten vest i havet. I tilfelle noen har gjort dette må det sammelignes med å kjøre bil i påvirket tilstand. Begge deler er forbudt!

Link to post

Siden eg har motorbåt og auto. har eg den luksus at eg kan koke kaffe og meir avanserte ting, mens eg fremdeles overvåker seilasen.

Har som vane å legge bi, om eg må forlate centercabin, og ingen igjen å overvåke.

Men er en annen fare, når en ikkje er opptatt av aktiv navigering. Kan vere lettere å bli engasjert av andre ting,( unger etc)

Dette har eg selv opplevd har ført til nesten ulykke, da en "plutselig" befinner seg på et annet sted enn for et "øyeblikk" siden.

Er nok lettere og glemme seg når auto er innkoblet.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Kan ikke tenke meg at en god del yrkesfiskere opptrer på denne måten vest i havet. I tilfelle noen har gjort dette må det sammelignes med å kjøre bil i påvirket tilstand. Begge deler er forbudt!

Nei, kan nok tenkes at du ikke kan tenke det, ikke kunne jeg tenkte meg og gjort slik selv selv heller... Men likefult skjer det, mangel på søvn, en mann ombord... Husk linefiske er vel kanskje verdens tøffeste yrke... de går gjerne et par døgn i strekk...

Link to post

Ser heller ikke noe probem med å lage kaffe, toalett besøk osv under fart med autopilot på. Sakte fart 6-7 knop, og selvfølgelig åpne store fjorder, eller vestsiden ute i havet. Kan nevne som en " kuriositet " at en god del yrkesfiskere i mindre sjarker gjerne går rett vest i havet noen nm, dreier så nord eller sør, alt etter hvor de skal, og går å legger seg..... sansynligvis med ais og radar innkoblet med alarm på lugaren. Skal da gjerne strekk Bergen Ålesund el.lig. Har snakket med en del av de, og de ser ikke noe problem med det... Akkurat det tror jeg at jeg hadde hatt problemer med å gjøre...

Slik er det i hvert fall ikke i området jeg kommer fra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...