M/S AIOLOS Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Jeg ville neppe ha følt noen stor ro hvis jeg hadde gått på dass med autopilot på hvis jeg var alene ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Ok, hva om du feks var på vei fra Koster til Sandefjord, 7 m/s sydlig bris, 2-3 meter høye bølger, og så må du på do.....? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Rismyr Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Bøtte? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Eg kan bekrefte at det ofte skjer at sjarkfiskera går lengre strekk uten utkikk. Der eg kommer ifra, er det helt valig at det er en mann ombord i sjarker på 30-45 fot. Når dei har fått innpå bruket, så kursa dei autopiloten mot land for og losse og går ut på dekk for å sløye fisk. Ei lita historie frå en gang eg var på finnmarka på fløytlina: På fløytlina ligg dei store linebåtane helt kloss opp i land for å fiske hyse side om side med sjarkfiskerane. Så en dag, så kalla en sjarkfiskar på oss på VHF'en og lurte på om skipperen såg han på radaren. Det kunne skipperen bekrefte at han gjor. Då svarte sjarkfiskaren tilbake med å spørre om vi kunne følge med på han på radaren ett par tima, slik at han fekk legge seg på køya for å sove. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det går helt fint! Poenget er bare at en må vurdere situasjonen der og da. Det er ingen som går på dass eller setter på kaffe eks. midt i sotenkanalen, men er en ute på åpent hav kan en tillate seg mye rart... Nå som vi er på langtur er det ofte tilstrekkelig å ta en kikk opp av luka en gang hvert kvarter. 95% av tiden ser en ikke et eneste skip så langt øyet kan se... Nattevakta tilbringes stort sett på sofaen i salongen, gjerne med en film el.li. Blir jeg trøtt settes klokka på 15 min. Det fungerer utmerket og utgjør ingen verdens risiko verken for oss eller de som ferdes rundt oss... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Nok en tråd som inviterer til selvfølgelige kommentarer, moralisme og unødige kommentarer fra bedrevitere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Etter min mening er slike tråder kanskje de viktigste på baatplassen. Det er svært mange "ferske" båtfolk som er inne her og når noen viser lettvinte løsninger i forhold til sikkerhet på sjøen mener jeg det er viktig å komme med motforestillinger. Du må gjerne kalle det moralisme, bedrevitere eler hva du vil, men noen her inne har faktisk mer erfaring enn andre. Det gjeller selvfølgelig langt flere enn meg, i tilfelle du føler deg fristet å følge opp den. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hos oss forlates ikke førerplass/utkikk selv om vi går på autopilot. -G- Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Gå på autopilot uten å holde utkikk. Ok eller ikke? Hvordan i huleste kan noen mene at dette eventuelt er OK, mener nu jeg. For at dette skal kunne vurderes som OK, må det inn to parametre til: Tid, og fart. Og med tanke på at mange ikke klarer å snakke i telefonen mens de kjører bil, bør det resonneres til kortest mulig tid og lavest mulig fart. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
forskern Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Nok en tråd som inviterer til selvfølgelige kommentarer, moralisme og unødige kommentarer fra bedrevitere. Må innrømme at jeg synes du treffer spikeren på hodet. Uten å ha autopilot selv eller kompetanse om bruk av den så var kommentarene til de grader forutsigelige... Men: jeg er enig med pettersand også. Første gang jeg leste trådene om hekkbølger, markedet for bruktbåter, VHF, redningsselskapet og støy i uthavn så var det både nytt og lærerikt lesestoff for meg også. Etterhvert har underholdningsverdien nok overtatt for nytteverdien, men jeg stortrives med engasjementet som blir en ersatning for manglende "ordentlig" båtliv for tiden. Vi hadde hatt et fattigere forum hvis det BARE var korte tråder om tennpluggspesifikasjon på Suzuki 9,9 Hk eller oljekapasiteten til Mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Når dei har fått innpå bruket, så kursa dei autopiloten mot land for og losse og går ut på dekk for å sløye fisk. Når det gjelder sløying underveis med utkikk vet jeg at det er vanlig praksis. Vil fortelle om en gang jeg var sammen med mitt opphav på sjarken. Han sløyde dagens fangst og jeg skulle være a/p, styre rett frem. Jeg var bare guttungen og kortvokst som jeg var såg jeg ikke over lugarkappa. Plutselig og uten forvarsel kom det ei jernstøtte susende i åtte knop på feil side av sjarken. Heldigvis var det flo sjø så vi gikk over grunna uten berøring. Flaks! Jeg glemmer det aldri. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 http://www.tu.no/industri/2013/04/07/om-10-ar-kan-vi-se-skip-uten-mannskap?utm_source=newsletter-2013-04-08&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Måtte gjøre unnamanøver i går for en som gikk rett frem uten folk bak rattet. En stund senere snudde han og kom tilbake og gikk inn en havn han nettopp hadde passert, så han hadde nok sannsynligvis hatt ett opphold under dekk som tok lenger tid enn planlagt, så han hadde passert dit han egentlig skulle før han rakk opp igjen. Hadde jeg vært i samme situasjon og derfor ikke svingt unna hadde vi truffet hverandre . Ang gå på do underveis under seil : Jeg har tilgjengelig en tom kjøleveskekanne med god åpning som jeg kan tisse på om jeg ikke kan forlate cockpit. Denne kan jeg da tømme overbord etterpå i tilfelle jeg må tisse mer. Bommelibom blir kanskje litt verre Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Bommelom kommer vel ikke så plutselig, men verre med bimmelim etter som ølboksene tømmes, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arkmarin Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det er mye man kan gjøre bare man gjør det på ansvarlig og forsvarlig vis. Det er vel denne balansen enkelte sliter med. Noen ganger savner jeg en "Liker-knapp" her på baaplassen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
BOBO II Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Noen ganger savner jeg en "Liker-knapp" her på baaplassen. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Vel, det er jo ganske utrolig hvor kreativ man blir etter å ha vært båteier over mange år....... Ok, hva om du feks var på vei fra Koster til Sandefjord, 7 m/s sydlig bris, 2-3 meter høye bølger, og så må du på do.....? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Har du ikke en pøs ombord ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 (redigert) Jeg har alltid en 1,5 liter brusflaske med avsagd hals i cockpit til bimmelim. Men å sette meg på en pøs for å drite når jeg har et utmerket toalett nede i båten, det blir for meg helt meningsløst... Men hver sin smak. Jeg regner med dere setter bøtta oppe på fordekk, og ikke i bunn av cockpit, slik dere har god utsikt mens dere driver på? :-) Poenget mitt er at det ikke behøver å være dårlig sjømannskap å koble inn autopilot i en slik situasjon. Forutsetningen er så klart at man ikke er lengre under dekk enn det man med sikkerhet vet ikke vil medføre fare for egen farkost eller andre som ferdes på sjøen. Og da er det forhold som nærhet til annen trafikk, sikt, hvor man er i verden osv som må vurderes. Redigert 8.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dhjerp Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ser ut som om "åpent hav" varierer med hvem som svarer. Koster - Sandefjord er vel ikke akkurat et lite trafikkert område? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 (redigert) Snakker om sola...Sjøglimt er der akkurat nå, stabil kurs og 1,5 knop... så her foregår det nok noe relevant for diskusjonen Redigert 8.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Jeg har alltid en 1,5 liter brusflaske med avsagd hals i cockpit til bimmelim. Men å sette meg på en pøs for å drite når jeg har et utmerket toalett nede i båten, det blir for meg helt meningsløst... Men hver sin smak. Jeg regner med dere setter bøtta oppe på fordekk, og ikke i bunn av cockpit, slik dere har god utsikt mens dere driver på? :-) Poenget mitt er at det ikke behøver å være dårlig sjømannskap å koble inn autopilot i en slik situasjon. Forutsetningen er så klart at man ikke er lengre under dekk enn det man med sikkerhet vet ikke vil medføre fare for egen farkost eller andre som ferdes på sjøen. Og da er det forhold som nærhet til annen trafikk, sikt, hvor man er i verden osv som må vurderes. Uten å synke enda dypere i dritten (vel..) så har jeg den erfaring at det å gå for å bommelomme er en av de tingene jeg er dårligst i stand til å beregne tidsbruken på. Personlig ville jeg nok stoppe båten om jeg må ned for å "gjøre". Er jo mer komforkabelt å ha den tiden man trenger. Er angstnivået høyt nok så vil en jo kunne ende i å måtte knipe på midten og fyke opp med stramme rumpeballer uten tørk, og absolutt ingenting (som jeg kommer på i farten) er vel verre enn det? Da heller i bøtte. Et triks er å legge et par-tre ark med avispapir i bøtta. Etter jobben er gjort så kan det kjapt pakkes i sammen og lempes over ripa. Rein bøtte og bare stas. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hvorfor engste seg? Med ipad koplet til furuno navnet 3d, og med fjernkontroll til autopiloten, så ser jeg både kart, radar og web cam. Autopiloten styrer jeg med fjernkontrollen, hvis det kommer noe i veien. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Jeg bruker autopiloten mye av den grunn at jeg stort sett er alene ombord, enten jeg går for motor eller seil. Koker kaffe og tar en tur på dass når behovet melder seg. Aldri vært i nærheten av å "treffe" andre. Det er vel snakk om å bruke hue og litt sunn fornuft. Det å stadig ta en titt ut i horisonten. Ja jeg kan bekrefte at fiskere setter kursen mot land, når en står på dekket å sløyer fangsten på dekk med autopiloten på. Men da ligger fjernkontrollen i umiddelbar nærhet. Har selv vært med på dette. Men det er jo her som de fleste andre steder, alt kan kveruleres. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hvorfor engste seg? Med ipad koplet til furuno navnet 3d, og med fjernkontroll til autopiloten, så ser jeg både kart, radar og web cam. Autopiloten styrer jeg med fjernkontrollen, hvis det kommer noe i veien. Fjernstyre skuta direkte fra ramma, genialt Men egentlig litt rart når båtturen har blitt en app. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.