Jump to content

Gå på autopilot uten å holde utkikk. Ok eller ikke?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Er du utaskjærs Pinkvin så er det jo ikke bare å stoppe båten, forsvinne under dekk og så forvente at man ikke kan bli rent ned av større båter. Så man må holde utkikk da også. Og forskjellen på 5 og 0 knop er ikke allverdens. Kanskje er det også strøm, slik at man beveger seg selv om motoren er satt i fri? I tillegg slipper en mye ubehagelig slingring om man beholder seilføring, eller setter en kurs for motor som passer sjøgangen. Med AIS-transponder ombord er det jo heller ikke noe problem å holde rede på de store. Det virker som dine synspunkter er veldig preget av et båtliv inne i de tett trafikkerte ledene, hvor jo 90% av alle småbåteiere flokker seg. Der er det jo en helt annen situasjon, hvor jeg som du ville valgt å stoppe båten i en stille vik om mulig.

Det er ingen overdrivelse å si at jeg har virkelig følt på de problemer man opplever som aleneseiler, når jeg tross alt ferdes ganske mange nautiske mil uten å ha noen å overlate roret til. Og det inkluderer situasjoner hvor jeg faktisk ikke har funnet noen fullgode løsninger. Men heldigvis har det ikke gått så langt at jeg har vært nødt til å gjøre i buksa eller bøtta enda...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Nå veit ikkje eg hva som foregår lenger sør av virrvarr på fjorden men her kommer og går alle båter fra samme sted hver gang og einaste som bryter med det faste mønsteret er guttunger i joller og den slags men de er ingen fare på noe vis mht sammenstøt ved gange på autopilot da de farer rundt som fluer. Og ja fiskerne i mindre båter står på dekk og sløyer men det betyr ikkje at de ikkje holder utkikk. Det er forskjell på å holde utkikk og å stå å glane kontinuerlig. Sistnevnte har ingenting for seg i den farten og med det ferdselsmønsteret. Har vært med på dette mange ganger. Man står jo ute og kikker jo opp innimellom og ser jo stort sett hva som skjer. alle andre ser jo også hva slags båt dette er og vet hva som foregår og at kursen er stabil. En annen ting er at dette sjarkfisket foregår hovedsakelig før sommerbåtfolket setter inn. På hjemmebane vet man hva man ser etter og dette utgjør ingen fare.

De som ikkje forstår dette får heller innsjå det og slutte med å moralisere og passe på hva de sjøl gjør

Redigert av Plutonium (see edit history)

Uten å synke enda dypere i dritten (vel..) så har jeg den erfaring at det å gå for å bommelomme er en av de tingene jeg er dårligst i stand til å beregne tidsbruken på. :pray:

Personlig ville jeg nok stoppe båten om jeg må ned for å "gjøre". Er jo mer komforkabelt å ha den tiden man trenger. Er angstnivået høyt nok så vil en jo kunne ende i å måtte knipe på midten og fyke opp med stramme rumpeballer uten tørk, og absolutt ingenting (som jeg kommer på i farten) er vel verre enn det? :cryin:

Da heller i bøtte. Et triks er å legge et par-tre ark med avispapir i bøtta. Etter jobben er gjort så kan det kjapt pakkes i sammen og lempes over ripa. Rein bøtte og bare stas.

Nå på våren når lufta er litt kjølig kan det være hensiktsmessig med en plastpose, så kan du varme fingra på den etterpå.. gjorde det i militæret.. :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

MÅ jeg drite, så Må jeg drite. Dassen er ned under dekk, sånn er det bare!

Men man gjør jo ikke dette når det er femti meter til land?

Har nok gjort unna noen møkkalass på den naturlige måten i løpet av 25 år :giggle:, men det har nok hendt et par ganger at jeg har stått for fulle seil i ufyselig vær og pissa der jeg stod ved rattet. Ren nødløsning som enkelt kan skylles vekk med ei bøtte vann :lol:

:smiley: Vel, det er jo ganske utrolig hvor kreativ man blir etter å ha vært båteier over mange år....... :lol:

Er det AIOLOS som kommer sigende her da;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...