esinder Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 Har hatt et verksted til å bytte motor i min Monaco 27`på ca 3500 kg.Det stod i en VP D70 ombygd lastebilmotor på 165 hk og et stern powr drev. Det ble installert en VP 41P-A på 200 hk montert på det gamle drevet.Det viser seg at den greier ikke få opp turtallet og få båten i plan. Det er jo ikke så rart når jeg får høre at det er to meget forskjellige turtallsområder 2400 omdr.og 3900 max. Holder det å sette på en mindre propell eller må jeg bytte hele drevet? Mener for øvrig at verkstedet burde forutsett dette. Håper på raske svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Det virker nokså uproffesjonelt av verkstedet. Hvis du reduserer propellen for mye, vil dette redusere propellens evne til å dytte båten mot eksepelvis tung sjø. Feil den andre veien, slik som nå, kan føre til at du soter ned motoren. Gear/motor/propell/utveksling skal samsvare innen gitte grenser. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 For noen år siden hadde jeg kontakt med http://www.progressing.no/kontakt.htm fikk mye hjelp ang. gear og propell. Dyktige folk med gode råd og reelle prisoverslag. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Kweelhouse Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Vet du utvekslingen på giret? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 (redigert) Du kan heilt sikkert endre utvekslingen på drevet eller bytte giret lett som bare det om desse har separat gir. Og dette er noe du burde forutsett. Når du ber om et motorbytte og sier du skal beholde gamle drevet så kan ikkje du skylde på verkstedet for at dette ikkje får så godt i hop. Redigert 7.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
esinder Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Utveksling på gearet er 1-1. Det var for øvrig forsikringselskapet som anbefalte motor og kontaktet verksted. Verkstedet slipte av propell og snakket om å levere inn dieselpumpa. Da sa jeg stopp og hentet båten. Sitér dette innlegget Link to post
esinder Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hva med å bytte gir? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 1:1 gir, det går ikke an å bruke. Hadde det vært 1,36: 1 ville det under tvil gått greit. Vet ikke hvilken Stern Powr serie du har, men 100 serien kan det byttes gir på . Sitér dette innlegget Link to post
esinder Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Gearet er et Borg Warner velvet drive.Meget solid.Er ikke sikker på serie. Har et drev på hånda:Volvo Penta DP-D1 1,95-1,stått på V8 bensin.Ca -97 mod.Kan det brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 På vp 41 motoren er 1:1,78 og 1:1,95 de mest brukte utvekslingene.Jeg tror du får best resultat med 1:1,78. Siden firmaet har blitt anbefalt fra forsikringsselskap, har vel de et ansvar, hvis dette er en forsikringssak. Drevet du har på hånden kan du fint bruke. Sitér dette innlegget Link to post
esinder Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Kan ikke drevet bli svakt om det er et bensindrev? Ellers takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Etter det jeg kan huske, er det ikke forskjell på dp drevene til volvo, om de skal på bensin eller diesel. De endrer bare utvekslingen på drevene. Kontakt en volvoforhandler. Der får du også hjelp til å beregne rett propell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.