Jump to content

Rett NMEA 0183 kobling? - Garmin 521 og Simrad tp32.

KnutK

Recommended Posts

Trenger hjelp fra den store ekspertisen som finnes her i forumet. Jeg har en Garmin 521 plotter som skal kobles mot autopilot Simrad TP32. Dette oppsettet har jeg også tidligere hatt og har vært fornøyd med det. Pga en feil i forrige autopilot har jeg fått ny av samme type. Denne ble levert med komplett kabelsystem som jeg også valgte å skifte ut. Kartplotteren har to NMEA utganger. Den ene har jeg koblet opp mot VHF og fungerer utmerket. Den andre har jeg koblet til autopilot uten at det ser ut som jeg lykkes å få disse til å "snakke sammen". Garmin og Simrad bruker ulike benevnelser på NMEA kablingen, og håper noen her kan bistå med hvilke kabler som skal kobles med hverandre.

Kartplotter Garmin 521 NMEA kabling: Utgang TX - blå kabel. Inngang RX - brun kabel.

Manual for Garmin angir at NMEA kompatibel enhet skal kobles som følger: Utgang skal kobles NMEA RX/A+ og inngang skal kobles til NMEA TX/A+

Autopilot Simrad TP32: Denne benytter benevnelsen DATA (Rød) og COMMON (Blå) på sine kabler.Hva er rett kobling?

Ellers er jo disse kablene kun tynne strenger med svært lite kvadrat. Strekket mellom autopilot og plotter er ca 4 meter. Jeg har benyttet den tynneste kabel jeg hadde (lampettledning). Dette fungerte greit tidligere, men lurer likevel på om kvadratet har mye å si? Takker for bistand.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...