Jump to content

Konkurranseutsetting av Småbåtregisteret?

Syvert

Recommended Posts

Her kaster jeg inn nok en "brannfakkel" som kanskje kan skape litt het debatt her på Båtplassen:

Regjeringens forslag om å konkurranseutsette Småbåtregisteret innebærer at en investering på 100 millioner skattekroner er bortkastet. Det er en meningsløs sløsing med offentlige ressurser å konkurranseutsette Småbåtregisteret til interessenter som kan profitere på betydelige statlige investeringer.  Det blir båteierne som i så fall må betale regningen.

Når regjeringen har gjort registreringen frivillig, sier det seg selv at båteierne ikke vil pådra seg unødvendige kostnader for at noen skal tjene penger på registeret. Når KNBF i sin tid gikk sterkt i mot opprettelsen av registeret var det fordi ett av formålene med registeret var at det skulle brukes til skatte- og avgiftsformål. Et frivillig register kan ikke brukes til innkreving av skatter og avgifter, men et register basert på fortjenesteformål er like galt.

Det en forutsetning for å opprettholde et rimelig effektivt småbåtregister at ansvaret for registeret ligger hos en offentlig myndighet. I den reviderte ”Lov om fritids- og småbåter” fremgår det at ”Småbåtregisteret er felles for hele landet, og skal føres av en registreringsmyndighet som Kongen utpeker”. En privat registerfører kan neppe betegnes som en ”myndighet”. Derfor vil det være meningsløst å overlate registeret til en privat institusjon som Falken eller andre mer eller mindre private aktører som ikke har noe myndighetsansvar i henhold til loven.

Det er også i båtfolkets interesse å opprettholde et effektivt småbåtregister. Småbåtregisteret kan vise til positive resultater når det gjelder antall stjålne båter som er gjenfunnet. Registeret har hatt stor betydning for politiets arbeid med kriminalitet på sjøen og ikke minst for planleggingen av havner og infrastrukturen langs kysten. En av de viktigste fordelene med Småbåtregisteret er den nytteverdien registeret har for politikerne og myndigheter som nå kan planlegge og fatte vedtak basert på eksakt viten og ikke bare på ren synsing.

Det mest kostnadseffektive ville være å beholde registeret slik det nå er organisert hos Småbåtregisteret i Fredrikstad. Alternativt kan registeret overføres til Sjøfartsdirektoratet som har tilsynsmyndigheten for fritidsbåter.

Regjeringens begrunnelse for å konkurranseutsette Småbåtregisteret var blant annet at driften av registeret ikke skulle belaste statsbudsjettet. Det har da heller aldri vært meningen. I den opprinnelige loven var det en forutsetning at registeret skulle være selvfinansierende gjennom gebyrer. Driften av Småbåtregisteret viser at det er grunn til å anta at registeret ville vært selvfinansierende med nåværende gebyr på kr. 300,- pr. registrering. Det er også grunn til å tro at økt effektivitet i den nåværende driften av registeret vil medføre reduserte kostnader og redusert gebyr. Registeret vil således ikke belaste statsbudsjettet og vil bidra til reduserte kostnader for forsikringsselskapene, båteierne og for samfunnet.

Et frivillig båtregister i privat regi vil trolig bli boikottet av båteierne. I Sverige måtte det frivillige båtregisteret nedlegges fordi det ikke fungerte etter hensikten. Det samme vil trolig skje med et frivillig privatisert register i Norge. Dermed vil de betydelige investeringene som er allerede er foretatt over statsbudsjettet, og de positive resultater som er oppnådd, være bortkastet.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

...Når regjeringen har gjort registreringen frivillig, sier det seg selv at båteierne ikke vil pådra seg unødvendige kostnader for at noen skal tjene penger på registeret. ...Et frivillig båtregister i privat regi vil trolig bli boikottet av båteierne.

Ja dette er noe som mange bør kunne mene noe om. I første omgang ville jeg bare kommentere en ting: Selv om registeret nå i utgangspunktet er frivillig, er det vel ikke helt frivillig likevel når man kommer så langt at man skal forsikre båten? Mitt inntrykk er at flere selskaper forlanger reg. nr. for at man skal få forsikring. Stemmer ikke dette? Hvor mange selskaper forsikrer båter pr. i dag uten at det kreves at båten er registrert? Forøvrig fortsetter jeg å registrere mine båter, selv om det nå er "frivillig". Det siste tilskuddet i flåten, Selco'en, ble registrert etter at det ble frivillig.  :yesnod:

Her kaster jeg inn nok en "brannfakkel" som kanskje kan skape litt het debatt her på Båtplassen:

Regjeringens forslag om å konkurranseutsette Småbåtregisteret innebærer at en investering på 100 millioner skattekroner er bortkastet. Det er en meningsløs sløsing med offentlige ressurser å konkurranseutsette Småbåtregisteret til interessenter som kan profitere på betydelige statlige investeringer.

....

Hilsen Jan

Hvorfor det?

Jeg gir gjerne mitt samtykke på postkort eller webside at de dataene som er lagret hos registeret om moderskipet kan overføres til det nye registeret. Verre er det ikke.

Mitt ankepunkt til det registeret er:

• at det ligger under toll-og AVGIFTSdirektoratet  :yesnod:
  • at de vill registrere alt for mye (gummibåt med MULIGHET til å feste motor)
Min forsikring tar med jolla sammen med moderskipet. Det var ikke mulig i registeret.

Det stemmer at du må være registrert for å ha forsikring.Det holder ikke å ha gjort registrering frivillig.Registret må flyttes ut av Tollvesenet også.

Tegn forsikring i utlandet så behøver du ikke være registrert. Fortsatt er jeg registrert (midlertidig, vurderer å be om å bli slettet), men i Sverige vet jeg du ikke behøver å være registrert. Vil tro det er slik i alle land som ikke har registreringsplikt. I mitt tilfelle holdt det med navn, adresse, tlf. og spesifikke data om båten.

Forsikringen jeg har i Sverige er billigere og bedre enn noen jeg kan få i Norge!  La norske forsikringsselskap få føle konkurranse på pris, kvalitet, og registrering/ikke registrering!

Hei, jeg har forsikret skuta i Zurich forsikring.  Ingen krav til registrering.

Nå er imidlertid skuta registrert i skipsregisteret, men Zurich stilller ikke dette som krav.

Støtter PanPan. La de norske forsikringsselskapene få konkuranse. :yesnod:

:yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hei Batdilla  :yesnod:

Finansnæringens Hovedorganisasjon vil foreslå for sine forsikringsselskapsmedlemmer at det skal kreves registrering av båten for å få forsikring, men dette krever at samtlige forsikringsselskaper setter dette som krav. Foreløpig er dette bare et forslag fra FNH. Hvis en konkurranseutsetting blir dyrere for båteierne enn nåværende registrering, vil båtorganisasjonenes egen forsikringsordning Norske Sjø måtte vurdere om de også vil stille et slikt krav. Hvis Norske Sjø, eller andre forsikringsselskaper, ikke krever registrering vil hele registeret falle sammen som et korthus.

Papan har helt rett i at alle som forsikrer i utlandet vil falle utenfor registeret, hvilket vil bety at effektiviteten og nytteverdien av registeret svekkes. Hvis regjeringen velger å opprettholde et offentlig register, vil trolig samtlige forsikringsselskaper slutte opp om kravet om registrering for å opprettholde et optimalt og kostnadseffektivt register.

Det er også et alternativ at Forsikringsnæringens Hovedorganisasjon og båtorganisasjonene går sammen om å opprette et selskap som kan overta ansvaret for registeret.

Det skal i alle fall bli spennende å se hva som skjer fremover!

Var dette også et glatt såpestykke i badekaret, panpan????  :yesnod:

Hilsen Jan

Når det gjelder konkurranse utsetting er politikerene UTROLIG tungnemme. Det viser seg gang på gang at det er mer som ikke fungerer enn det som fungerer. Jeg viser til Asker kommune og deres problemer med Risenga bo og behandling. Jeg mener vi bør ha et båtregister sentralt og med kobling til de lokale politikamre. Jeg er også for at registeret flyttes vekk fra toll og avgiftsdirektoratet, slik at det ikke i fremtiden kan benyttes til skattlegging. Verdien av et båtregister er etter min mening åpenbart nødvendig.

Under hvilket direkterot (unnskyld direktorat)/ departement det bør ligge tar jeg ikke stilling til utover hva jeg har sagt. Hvor det bør lokaliseres, kanskje Haugesund? Også kan jo sjøfartdirektoratet bli hvor det er?

Det er ingen som helst problem å tegne forsikring i et Norsk Forsikringsselskap, uten å være registrert i småbåtregisteret. I hvert fall var det ikke det i fjor sommer, og ikke har det vært det før heller.

Åjoda.Spurte If og der er det et krav at Slagskipet er registrert.

Under hvilket direkterot (unnskyld direktorat)/ departement det bør ligge tar jeg ikke stilling til utover hva jeg har sagt. Hvor det bør lokaliseres, kanskje Haugesund? Også kan jo sjøfartdirektoratet bli hvor det er?

Heisan mini  :yesnod:

Den falt jeg for!!!  :lol:  :yesnod:

Hilsen Jan

Hei Batdilla  :yesnod:

Finansnæringens Hovedorganisasjon vil foreslå for sine forsikringsselskapsmedlemmer at det skal kreves registrering av båten for å få forsikring, men dette krever at samtlige forsikringsselskaper setter dette som krav. Foreløpig er dette bare et forslag fra FNH. Hvis en konkurranseutsetting blir dyrere for båteierne enn nåværende registrering, vil båtorganisasjonenes egen forsikringsordning Norske Sjø måtte vurdere om de også vil stille et slikt krav. Hvis Norske Sjø, eller andre forsikringsselskaper, ikke krever registrering vil hele registeret falle sammen som et korthus.

Papan har helt rett i at alle som forsikrer i utlandet vil falle utenfor registeret, hvilket vil bety at effektiviteten og nytteverdien av registeret svekkes. Hvis regjeringen velger å opprettholde et offentlig register, vil trolig samtlige forsikringsselskaper slutte opp om kravet om registrering for å opprettholde et optimalt og kostnadseffektivt register.

Det er også et alternativ at Forsikringsnæringens Hovedorganisasjon og båtorganisasjonene går sammen om å opprette et selskap som kan overta ansvaret for registeret.

Det skal i alle fall bli spennende å se hva som skjer fremover!

Var dette også et glatt såpestykke i badekaret, panpan????  :lol:

Hilsen Jan

.... humre, humre .... :yesnod: Tar opp den hansken, men da må du Jan også svare meg på dette: Hvorfor er det slik at presumtivt "kundevennlig ledelse i frivillige organisasjoner" så ofte henfaller til barnepikementalitet? Ordnung muss sein! Jeg synes KNBF har tatt et helt galt standpunkt i denne saken!

*Storebror ser deg* samfunnet har gått altfor langt. Dessuten bør vi være meget kritisk til å opprette i og for seg *ikke produktive kontrollbyråkrater*. Båtregisteret er et slikt system.

Et annet eksempel: For noen år siden kom det frem i et TV program at man dengangen brukte 23 årsverk over statsbudsjettet til å lese igjennom alle utkast til norske skolebøker for å hindre formuleringer som "mor vasker opp og far leser avisen". Om det skulle være sant, så er det ikke lov å si det. Med andre ord: Hvert år blir ca. 10 millioner av samfunnes ressurser brukt til *det rene Baldrian*. Hvor mye *Baldrian-adminstrasjon" har vi i Norge? Jeg vil ikke bli overrasket om kostnadene til *Baldrian* er betydelig mer enn 1.000 millioner kroner pr. år.

Vi er inne i en tid med økende arbeidsløshet. Men den perioden er kortvarig. Norge har et for stort struktur-problem, og politikerne evner ikke å gi offentlig sektor føringer i retning av: "bruk ressursene mer nyttig og effektivt". Synd. For det er mange nødvendige og nyttige oppgaver hvor det svikter. Eksempel: Eldreomsorgen.

Mvh PanPan

...tja, det er vel ikke så mange arbeidsplasser på Jan Mayen. Hva med Bjørnøya? Når jeg tenker meg om: Syd-Georgia må være stedet! Også kan man ha et *department* for vedlikehold av gamle norske kulturminnesmerker der ned! :yesnod:

Til PanPan: Du spør hvorfor frivillige organisasjoner henfaller til barnepikementalitet. Jeg vil gjerne henlede din oppmerksomhet til den stadig omseggripende sykdommen som heter byråkratitis. Dette er en sykdom sniker seg iipå alle som skal mene noe, og den utvikler seg gjerne og kan etterhvert gi seg de mest groteske utslag. Det er med stor forundring at dette er blitt tatt opp av f.eks. WHO. Tro ikke at det bare er den utviklede delen av verden som blir angrepet, heller ikke den 3. verden blir spart.

Det som er det verste av symptomene er at ingen sak er for liten til at man kan vanskeligjøre den. Tenk etter å se om ikke dette stemmer. :yesnod: :yesnod:

Det er også i båtfolkets interesse å opprettholde et effektivt småbåtregister. Småbåtregisteret kan vise til positive resultater når det gjelder antall stjålne båter som er gjenfunnet. Registeret har hatt stor betydning for politiets arbeid med kriminalitet på sjøen og ikke minst for planleggingen av havner og infrastrukturen langs kysten. En av de viktigste fordelene med Småbåtregisteret er den nytteverdien registeret har for politikerne og myndigheter som nå kan planlegge og fatte vedtak basert på eksakt viten og ikke bare på ren synsing.

Hei igjen PanPan  :lol:

Jeg tror du kanskje har oversett ovenstående siatat. Det sier litt om nytteverdien og hvorfor så mange av våre medlemsforeninger ønsker å beholde et sentralt båtregister. Det sier litt om hvorfor også mange båteiere ønsker å beholde registeret. Både stjålne båter og kriminalitet rammer hver enkelt av oss, direkte eller indirekte...Ditt syn på "barnepikementalitet" etc. tror jeg at både du og jeg er best tjent med at jeg avstår fra å kommentere.... :lol:

La oss heller ta en  :lol:

Hilsen jan

KNBF var vel til de grader motstander av Båtregisteret da det ble innført? Eter hvert har jeg forstått at dere ser flere fordeler med det enn ulemper. Er det litt symptomatisk for oss nordmenn at vi generelt er motstandere av forandringer? Selv om livet etter hvert viser oss at de fleste forandringer over tid er en forandring til det bedre?

Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke båter skulle være "registrert", på samme måte som en bil. Slik var det jo også før, om enn litt amatørmessig via den lokale politimyndighet. Vi kunne sikkert sette en nedre grense av praktiske årsaker (jeg har fortsatt ikke registrert gummi-jolla på 2,50 m/5hk påhenger som ble kjøpt i 2002 - jeg kom liksom aldri så langt), men over en viss størrelse må det jo være mange fordeler: entydig identifikasjon (jeg vet det finnes "chassinr" på båter også), registrering av pant for lån, lettere gjenfinning ved tyveri, økt trygghet for heftelser ved overdragelse, økt trygghet for at selger er riktig eier osv, osv.

Hvorfor ikke ta tak i et av forslagene den gang registeret ble innført og la Redningsselskapet overta ansvaret for registeret, la registrering være obligatorisk  for alle båter over en viss størrelse, med mulighet for å registrere pant og andre heftelser. Med et lite overskudd på driften ville dette gå til et særdeles godt formål, og alle ville være fornøyde?? :lol:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei KOB  :lol:

KNBF gikk i sin sterkt i mot registeret fordi formålet var at registeret skulle brukes til innkreving av skatter og avgifter. Vi har aldri vært i mot et register som sådan og alle de fornuftige formålene registeret skal kunne brukes til Vi er fremdeles mot at registeret skal kunne brukes til skatte- og avgiftsformål, men når det først er brukt 100 milioner til å opprette registeret, bør det kunne brukes til noe fornuftig i stedet for å kaste 100 millioner ut av vinduet!

Registeret kan gjerne drives av Redningsselskapet. Problemet er bare det at ingen ennå vet om Redningsselskapet vil overta driften av Båtregisteret. Jeg har gjentatte ganger bedt om et svar fra sentrale personer i Redningsselskapet, men jeg har fremdeles ikke fått noe svar....

Da er det ikke lett å snakke Redningsselskapets sak i denne forbindelse... :lol:

Hilsen Jan

Hei KOB  :lol:

KNBF gikk i sin sterkt i mot registeret fordi formålet var at registeret skulle brukes til innkreving av skatter og avgifter. Vi har aldri vært i mot et register som sådan og alle de fornuftige formålene registeret skal kunne brukes til Vi er fremdeles mot at registeret skal kunne brukes til skatte- og avgiftsformål, men når det først er brukt 100 milioner til å opprette registeret, bør det kunne brukes til noe fornuftig i stedet for å kaste 100 millioner ut av vinduet!

Registeret kan gjerne drives av Redningsselskapet. Problemet er bare det at ingen ennå vet om Redningsselskapet vil overta driften av Båtregisteret. Jeg har gjentatte ganger bedt om et svar fra sentrale personer i Redningsselskapet, men jeg har fremdeles ikke fått noe svar....

Da er det ikke lett å snakke Redningsselskapets sak i denne forbindelse... :lol:

Hilsen Jan

KNBF - Med ryggen mot verden, håndbrekket på og hodet i hanskerommet.

Synes det er synd å se at KNBF syntes å ha blitt ett syteforbund. Først sterkt uenig i registeret for så å sloss for at det skal opprettholdes, hvordan kan styresmaktene kunne ta dere på alvor som høringspartner når dere vingler ikke bare litt men snur 180 grader!

Dere må innse at vi lever i en verden der omveltniger skjer raskere og raskere og de som har evnen til å utnytte dette til egen fordel blir vinnerene.

Her er jo bare muligheter:

Hvorfor kan ikke KNBF overta registeret, da er jo dere de nærmeste til å videreutvikle dette i den retning dere selv ønsker og en mulighet for å tjene penger på dette er også tilstede.

SRA,

Jeg tror at både du og jeg er best tjent med at jeg avstår fra å kommentere sure gulp  :lol:  og sleivspark som dette... Jeg anbefaler at du går inn på www.knbf.no og setter deg inn i hva KNBF står for og arbeider med før du sparker nesten gang...

Jan

For min egen del så har jeg vært inne på KNBF sine hjemmesider flere ganger. Foreningen er så fint presentert at det kunne faktisk friste å melde seg inn.

Men når jeg ser de forgylte holdningene som foreningens talsmann viser på disse sidene, da må jeg av en eller annen grunn straks tenke på Volvo sine brilliante evner til å selge  -  og deres beryktede behandling av sine kunder.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Jonny  :puke:

Det er innlegg som dette som gjør at jeg mister lysten til å komme med innspill her på Båtplassen. Når man ikke kan spille "ballen" så ta "mannen"!!!

Når det gjelder den gode ideen om at KNBF bør overta driften av Båtregisteret, minner jeg om at vi er 2 ansatte i KNBF's sekretariat som skal ivareta ca. 19.000 medlemmer, 150 tilsluttede båtforeninger, administrasjonen av forsikringsordningen Norske Sjø, utgi medlemsbladet "Fritidsbåten", produsere web-siden vår osv... I tillegg bruker jeg fritiden min til å sitte her og ta imot  :puke:! Båtregisteret i Fredrikstad har så vidt jeg vet 8-10 ansatte... Joda, det er bare å overta Båtregisteret...

Jan

Når det gjelder den gode ideen om at KNBF bør overta driften av Båtregisteret, minner jeg om at vi er 2 ansatte i KNBF's sekretariat som skal ivareta ca. 19.000 medlemmer, 150 tilsluttede båtforeninger, administrasjonen av forsikringsordningen Norske Sjø, utgi medlemsbladet "Fritidsbåten", produsere web-siden vår osv... I tillegg bruker jeg fritiden min til å sitte her og ta imot  :puke:! Båtregisteret i Fredrikstad har så vidt jeg vet 8-10 ansatte... Joda, det er bare å overta Båtregisteret...Jan

Er det plutselig blitt en god ide å overta Båtregisteret nå? Det virket i hvert fall ikke som Du mente det for en times tid siden, når Du svarte SRA.

Det går jo ann å se muligheter, i stedet for bare problemer vel? All forandring er ikke nødvendigvis til det verre. Det går jo ann å tenke seg tanken at dersom KNBF hadde fått ansvaret for Båtregisteret, så hadde også bemanningen øket, og økonomien blitt bedre???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...