Jump to content

Konkurranseutsetting av Småbåtregisteret?


Syvert

Recommended Posts

Kort melding til KNBF: Du må nok danse, når du byr opp til dans. Eller er du med på leken, får du tåle steken.

 

En annen sak KNBF prøver å soille ballen over på Redningsselskapet, men kanskje de er mer opptatt av redningsaken enn å føre båtregister? Vet ikke jeg, jeg bare spør.

 

Forøvrig, synes jeg ideen om at KNBF tar jobben er bra jeg. :puke:

Link to post
Share on other sites

Takk for positive tilbakemeldinger, mini og Skvlpn  :puke:!

Jeg er selvfølgelig enig med deg mini. Jeg danser mer enn gjerne når det gjelder å diskutere sak. Jeg beklager at jeg har problemer med å takle rølp og å delta i en diskusjon når argumentasjonen ligger på et lavmål. Da bruker jeg heller fritiden min til noe mer konstruktivt. Det er synd fordi de mange saklige tilbakemeldingene her inne er en inspirasjon til å gjøre en enda bedre jobb. Dessverre har jeg problemer med å takle ren drittslenging. Derfor sier jeg takk for meg her inne!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Til KNBF: Nå synes jeg du er i overkant hårsår. Husk at dette forumet er ikke og kan ikke være 100% sak hele tiden. Jeg synes at det må være lov og rive litt kjeft som de sier i Hallingdal. Derfor synes jeg at du som en  representant for KNBF bør heve deg over endel av det som er skrevet i strengen her.

Hvis du tenker deg noen båter fortøyd og diskusjonen går om et eller annet, så vil den i denne sammenhengen heller ikke være like saklig og uten humor hele tiden.

 

Du kan kan få sagt mye med et smil, og den som blir sur har tapt.

 

Stå på du Syversen...............

Link to post
Share on other sites

KNBF: Her kaster jeg inn nok en "brannfakkel" som kanskje kan skape litt het debatt her på Båtplassen:

Hei Jan. Slik startet du denne tråden. Da synes jeg du må tåle litt "het" debatt. Jeg er helt enig i at det dermed ikke er fritt frem for nærmest trakasserende innlegg. Men det er det vanskelig å styre i et forum for dette. Det er nå en gang slik at det den enkelte av oss skriver er muntlig for en selv, men oppfattes som skriftlig av den som leser det. Da blir virkningen mye sterkere for leseren.

 

KNBF ble ønsket velkommen på Baatplassen. Det tror jeg alle mener. Men med rundt 550 medlemmer (og sikkert mange uregistrerte gjester) men kun vel 50 personer som noenlunde regelmessig skriver innlegg blir ikke dette et representativt forum. Det vet du, men du har vært ute en vinternatt før og bør kunne takle dette for hva det er - meningsytringer fra båtinteresserte. Så blir det din og KNBF's oppgave å veie dette opp mot alle mulige andre innspill samt ikke minst beslutninger i KNBF's fora.

 

KNBF har gjort og står for mye bra. Men det betyr ikke at alle er enige i alt dere gjør. Vi trenger et engasjert talerør for båtfolket, så stå på Jan.   :puke:

 

PS. I tillegg til Redningsselskapet representerer jo, som flere har nevnt, KNBF et alternativ mht. hvem som kan drive et båtregister. Selvsagt har dere ikke ressurser til det i dag, men det kan skaffes og bør ikke være riskofylt dersom registeret fortsatt blir obligatorisk - da har driften av registeret en tilfredsstillende finansiering. DS.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei mini og KOB  :puke:

Takk for meget fornuftige synspunkter og velplasserte "korrektiver" som jeg selvfølgelig tar meg ad notam! Jeg er vel kanskje litt ekstra hårsår kl. 0330 om natten...???

Når det gjelder fremtidig drift av Båtregisteret, diskuteres nettopp det alternativet du er inne på KOB. Jeg har allerede vært i muntlig kontakt med Finansnæringens Hovedorganisasjon og luftet ideen om å danne et nytt selskap for å ivareta fremtidig drift av registeret. Interresenter i et slikt selskap kan for eksempel være Finansnæringens Hovedorganisasjon, Norges Båtbransjeforbund, Redningsselskapet, Norges Seilforbund og KNBF. FNH synes ideen var interessant. Foreløbig ligger den til "modning"....

Hilsen Jan  :puke:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Når man konkurranseutsetter noe, betyr det at noen overtar arbeidet med et eller annet i konkurranse med andre. De som overtar gjør det ikke fordi de vil være snille, men fordi de regner med å tjene penger på det. For at noen skal tjene penger, betyr det at andre må dekke både kostnadene med drift og også dekke fortjenestemarginen. Næringslivet leker ikke butikk og man kan ikke forvente en "not for profit" holdning. Og da kommer man ikke langt med 300 kroner i omregistrering/registrering.

 

Basert på dette faktum mener jeg båtregisteret bør ligge der det ligger. Folket i Fredrikstad har vært gjennom innkjøringen, de vet nå hva de driver med og innkjøringskaoset er glemt. I tillegg har man fått 10 distriktsarbeidsplasser som det vil være tåpelig å tilbakeføre til, ja mest sannsynlig, Oslo.

 

Problemet med et register i statlig regi, spesielt under Toll og avgift eller Skattedirektoratet for den saks skyld medfører en en mulighet for innføring av avgifter. På den annen side er denne muligheten nesten like stor uavhengig hvem som drifter et register. Forutsatt at det ikke er frivillig registrering, men da er jo registeret ikke verdt papiret det er skrevet på. Eller databasen det ligger i hvis du vil.

 

Et obligatorisk register har den fordelen at man lettere vil kunne spore opp stjålne båter innenlands, samtidig med at omsetning av tyvegodset vanskeliggjøres. I tillegg vil det så, med noen små justeringer, være mulig å oppta lån med pant i båten. Kjekt for oss som ikke kan kontantbetale båtdrømmen.

 

Så til avgiftsdelen. Et register som ligger der klart til avgiftsbruk vil være en skikkelig stor gulrot foran nesa til avgiftspolitikerene. Det er vel knapt en kjeft av dem som klarer å motstå denne fristesen. Det er bare å se på historiske fakta, så skjønner alle hva jeg mener. I en sen nattetime under budsjettforhandlingene, er det greit å innføre båtavgifter til å dekke inn en budsettsprekk. Ingen har egentlig lyst, kommer det frem, men avgiften kom og alle toer sine hender. Båtavgifter pluss en økning av HK-avgiften ga 2 milliarder og passet rett inn i budsettsprekken.

 

Så ved å støtte et register, støtter man indirekte båtavgifter. De kommer neppe i år, eller neste år eller året etter, men en liten hestehandel en sen nattestime blandt avgiftskåte politikere og vips så har vi avgiften. Og når man har den, så forsvinner den mest sannsynlig ikke ved neste korsvei. De fleste avgifter dette landet har var i utgangspunktet ev midlertidig karakter.

 

Dette må du være klar over Syvertsen. Og du må veie det opp mot fordelene som et register har. Og kostnadene. Intet register er jo også det desidert billigste. Et konkurranseutsatt register der formålet er et pent overskudd til driftsselskapet kan være det dyreste alternativet.

 

Så tenk deg om en gang til Syvertsen og sjekk om du er på bølgelengde med medlemmene dine. Er du det, har du ryggdekningen i orden selv om mange andre av ulike grunner er uenige.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

KNBF: 1) Her kaster jeg inn nok en "brannfakkel" som kanskje kan skape litt het debatt her på Båtplassen....

 

2) Var dette også et glatt såpestykke i badekaret, panpan????  :lol:

 

3) Det er også i båtfolkets interesse å opprettholde et effektivt småbåtregister. Småbåtregisteret kan vise til positive resultater når det gjelder antall stjålne båter som er gjenfunnet. Registeret har hatt stor betydning for politiets arbeid med kriminalitet på sjøen og ikke minst for planleggingen av havner og infrastrukturen langs kysten. En av de viktigste fordelene med Småbåtregisteret er den nytteverdien registeret har for politikerne og myndigheter som nå kan planlegge og fatte vedtak basert på eksakt viten og ikke bare på ren synsing.

 

Hei igjen PanPan  :seeya:

Jeg tror du kanskje har oversett ovenstående siatat. Det sier litt om nytteverdien og hvorfor så mange av våre medlemsforeninger ønsker å beholde et sentralt båtregister. Det sier litt om hvorfor også mange båteiere ønsker å beholde registeret. Både stjålne båter og kriminalitet rammer hver enkelt av oss, direkte eller indirekte...Ditt syn på "barnepikementalitet" etc. tror jeg at både du og jeg er best tjent med at jeg avstår fra å kommentere.... :puke:

La oss heller ta en  :lol:

Hilsen jan

Vel, Mr. KNBF! Det var du som trakk meg inn i debatten og ga meg premisser for "form og takhøyde" ved sitatene 1) og 2) herover! "... brannfakkel.... het debatt .... glatt såpestykke i badekaret...".  Da synes jeg ikke du bør "sutre" om du får litt motvind! Motvind er flott å seile i, det vet vi som har ordentlig båt! :lol:

 

".... Ditt syn på "barnepikementalitet" etc. tror jeg at både du og jeg er best tjent med at jeg avstår fra å kommentere....  

 

Ja, ja... sukk! :puke: Kjenner du til "Transaksjonsanlyse"? Forutsetningene for en god kommunikasjon er at man snakker sammen på samme plan. Eksempelvis: "Foreldre til foreldre", "voksen til voksen" og "barn til barn". Når du skriver ".. tror jeg at både du og jeg er best tjent med at jeg avstår fra å kommentere....   opplever jeg at du kommuniserer som "foreldre til barn". Dette er jo i seg selv "barnepikementalitet".... eller...?

 

Synes ikke du er villig til å innrømme meg et snev av saklig grunn for min bemerkning om "..barnepikementalitet".  :puke:

 

KNBF vil ikke (ja, hva vil KNBF til slutt?) at et båtregister skal brukes til å kreve avgift og skatt. Og så tror KNBF at den hellige grav er vel forvart bare dette blir et "frivillig register som alle slutter opp om". Å, nei KNBF, -  jeg stoler ikke et sekund på politikerne her! Det er like lett for politikerne å beslutte på nytt at et register skal være grunnlag for å kreve skatt og avgift som det sist år var å si nei til det!

 

Jeg mener kriminalitet på sjøen bør bekjempes med andre midler enn et sentralt båtregister. KNBF er nå faktisk pådrivere for at forsikringsselskapene skal forlange registrering som forutsetning for å tegne forsikring i Norge. Forsikringsselskapene har fått det dit hen at man får ikke forsikret en sykkel uten at den er registrert i "sykkelregisteret". Hva blir det neste? Denne vinteren opplevde vi den reneste "mafiakriminalitet", noen kjørte rundt på dagen og fant ut hvor folk hadde snøfresere. I ly av natten ankom noen med egnet bil, flere menn listet seg ut med snøfreseren...  Hvorfor ikke et *snøfreserregister som forutsetning for forsikring*?

 

Folk som er lovlydige pålegges restriksjoner og kostnader for å bekjempe kriminalitet. Det er så altfor enkelt og bekvemt for politikerne å bruke ressurser *indirekte gjennom de lovlydige* fremfor *direkte mot de kriminelle".  Mr. KNBF, her har du en bit av min argumentasjon som gjør at jeg med rak rygg bruker ordet "..... barnepikementalitet..."! :lol:

 

Registeret har hatt stor betydning ...... ikke minst for planleggingen av havner og infrastrukturen langs kysten. En av de viktigste fordelene med Småbåtregisteret er den nytteverdien registeret har for politikerne og myndigheter som nå kan planlegge og fatte vedtak basert på eksakt viten og ikke bare på ren synsing.

 

Kan Mr. KNBF dokumentere hvordan dette hadde vært uten et båtregister? I samfunnet ellers har vi folkeregistre og solid kunnskap om demografisk utvikling for land, fylker og kommuner. Men klarer man å *bygge riktig* mht til skoler, veier, sykehjem osv osv osv osv .. . her i landet av den grunn?

 

Svenskene har ved å avvikle båtregisteret helt og fullt tydeligvis ikke lagt så mye vekt på denne argumentasjonen KNBF vektlegger så tungt. Gjelder ikke de samme argumentene i Sverige? Og forresten, den som ferdes langs Bohuslän-kysten legger vel fort merke til hvor godt det er utbyggd med ordinære båthavner, gjesteplasser, infrastruktur for alt som heter båt. Svenskene ligger godt foran oss. Mr. KNBF, - kan ikke *tilfellet Sverige* aksepteres som en dokumentasjon for hvor flott det kan være også uten båtregister?

 

Kan det til syvende og sist tenkes at det er de byråkratiske holdningene i Norge det er noe galt med? Kan det være tillatt å få komme med en liten, forsiktig hentydning om at holdningene i visse kretser er både "sirumpa og foreldede"? Eller skal barnet fortsatt tie når den voksne taler?  :puke::lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så store fordeler med et obligatorisk register så må disse fordelene jo komme frem et sted i form av kroner og øre. Og der ligger allerede pengene som kan brukes til å drive registeret.

 

Jeg er derfor fortsatt tilhenger at en eller annen paraplyorganisasjon til forsikringsbransjen burde drive registeret. De har datasystemene, 24-timers-vakt (har du engang prøvd å finne ut vha registeret på en fredag ettermiddag hvem som opptar din båtplass med sitt registrert fartøy? Jeg har - og venter fortsatt på svar.), administrerer allerede de fleste av de dataene og har fordelene av registeret.

 

At det ikke beskytter 100% mot innføring av avgifter ved vi jo: jfr personskadeavgift til staten på bil inndrives gjennom forsikringene.

Link to post
Share on other sites

Hei PanPan!  :puke:

Den formen for motvind som du kommer med har jeg ikke noen problemer med å seile i! Nettopp det å få frem forskjellige synspunkter på denne saken var hensikten med mitt innlegg. Dine synspunkter er vektige i så måte og vel verdt å ta med seg.

I følge politiet har båtregisteret vært av uvurderlig verdi både når det gjelder båttyverier og kriminalitet på sjøen fordi registeret gjør det mulig å identfisere både båt og eier. Båtregisteret har bidratt til en meget betydelig økning i antall gjenfunnede stjålne båter, hvilket også bidrar til å holde forsikringspremiene nede. I fjor sommer var det en ganske het debatt om økende uvettig adferd på sjøen. Det at "båtbøllene" kan identifiseres er en forutsetning for å komme dette uvesenet til livs.

Du spør om jeg kan dokumentere nytteverdien av båtregisteret i relasjon til politikeres og myndighetenes vedtak. Båtregisteret har gitt oss rimelig eksakte tall på fritidsbåtflåtens størrelse og sammensetning. KNBF's estimat på at antall fritidsbåter over 4,5 meter er blitt bekreftet til å være i underkant av 400.000. Det korrekte tallet er ca. 385.000. Antall fritidsbåter over 30 fot utgjør bare 5,6% av flåten etc. Helt konkret bidro tallene fra Båtregisteret til at vi fikk stoppet forslaget fra politikerne om tømmeforbud for septik i indre Oslofjord. Forslaget var basert på tall fra noen unge forskere som anslo antall fritidsbåter med septiktank til 86.000. Ved hjelp av tall fra Båtregisteret kunne vi dokumentere at det korrekte tallet var i underkant av 15.000! Når vi i tillegg kunne dokumentere at utslipp utenfor 300-meters grensen ikke er noe problem fordi økosystemet i saltvann er avhengig av en viss tilførsel av denne typen "næringsstoffer", ble det ikke noe av et totalforbud som foreslått.

Så til Sverige. Jeg deltok for kort tid siden i en konferanse i Stockholm hvor det bl.a. kom frem at den svenske regjeringen nå utreder et forslag om å innføre et obligatorisk register i Sverige, nettopp fordi det frivillige registeret måtte nedlegges fordi det ikke fungerte og ikke hadde noen praktisk nytteverdi.

Til slutt: Det ville vært veldig hyggelig om du brukte navnet mitt og ikke "Mr. KNBF". Det kan oppfattes både som et kompliment og som det samme som du kritiserer meg for, nemlig som en "ovenfra og nedad" markering. Jeg velger å oppfatte det positivt, men så var det med "Transaksjonsanlysen" da.... Kanskje vil skulle dele på "medisinen"???  :puke:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Til slutt: Det ville vært veldig hyggelig om du brukte navnet mitt og ikke "Mr. KNBF". Det kan oppfattes både som et kompliment og som det samme som du kritiserer meg for, nemlig som en "ovenfra og nedad" markering. Jeg velger å oppfatte det positivt, men så var det med "Transaksjonsanlysen" da.... Kanskje vil skulle dele på "medisinen"???  :nonod:

Hilsen Jan

Hei Jan - Mr. KNBF!

 

En Jan er overalt - Mr. KNBF kun én!

 

Hilsen Jan - kun én PanPan

Link to post
Share on other sites

Hei PanPan!  

 

Du spør om jeg kan dokumentere nytteverdien av båtregisteret i relasjon til politikeres og myndighetenes vedtak.

Nei, det var ikke mitt spørsmål, din lurifaks! Ved Norsk-eksamen, videregående/eksamen artium, kan man stryke om man besvarer feil spørsmål, hvor velskrevet svaret enn måtte være! :nonod:

 

Mitt spørsmål var: Kan Mr. KNBF dokumentere hvordan dette hadde vært uten et båtregister? I samfunnet ellers har vi folkeregistre og solid kunnskap om demografisk utvikling for land, fylker og kommuner. Men klarer man å *bygge riktig* mht til skoler, veier, sykehjem osv osv osv osv .. . her i landet av den grunn?  

 

Så var det dette da, at Sverige uten båtregister lå foran oss, allikevel...

 

Rett skal være rett! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen PanPan!  :nonod:

Jeg bøyer meg i støvet for både logikken og "reprimanden"!  :crazy:

Noen flere eksempler på dokumentasjon kanskje?

Ifjor gjennomførte Sogn og Fjordane Fylkeskommune et omfattende prosjekt for å legge forholdene til rette for båtturisme. Tallene fra Båtregisteret hadde uvurderlig betydning for kartleggingen av behovet for gjestehavner og for planleggingen av nye havner. Flere båtforeninger fikk støtte til utbygging og forbedring av sine havner.

Etter påske skal jeg holde foredrag i Ryfylke om utviklingen av båtturismen i Rogaland. Takket være Båtregisteret kan jeg bygge en del av foredraget på rimelig eksakt tallmateriale som underbygger behovet for gjestehavner.

Vi har en sak i Alta hvor kommunen planlegger å bygge en havn for fritidsbåter i konkurranse med den lokale båtforeningen. Tall fra Båtregisteret kan bidra til å underbygge en argumentasjom at det er langt mer kostnadseffektivt for kommunen å samarbeide med Alta Båtforening om en utbygging av båtforeningens havn i stedet for å bruke store summer på å anlegge en ny havn.

Det er innlegg og argumentasjon som din som bidrar til å få frem informasjon og synspunkter som muligens er av interesse for andre. Takk for det PanPan!

I fare for å bli karakterisert som "såpestykke" igjen, gjør jeg tidligere følgende ord fra tidligere statsminister Krag i Danmark til mine:

"Jeg forbeholder med retten til å ha en mening inntil jeg får en ny!"   :lol:

Hilsen Mr. KNBF  :nonod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Vi har en sak i Alta hvor kommunen planlegger å bygge en havn for fritidsbåter i konkurranse med den lokale båtforeningen. Tall fra Båtregisteret kan bidra til å underbygge en argumentasjom at det er langt mer kostnadseffektivt for kommunen å samarbeide med Alta Båtforening om en utbygging av båtforeningens havn i stedet for å bruke store summer på å anlegge en ny havn.  :nonod:

.... det var et veldig alvorlig tilfelle av Byråkratitis til å være så langt mot nord! Slikt forekommer vanligvis bare i hovedstaden!:crazy:

 

Får meg til å erindre historien om Molbo'ene som skulle skifte lyspære i taklampa. Til det måtte de ha fem mann. En holdt pæren, de fire andre løftet og dreide ham rundt slik at pæren ble skrudd inn...

 

Lykke til med å holde pæren i Alta, Mr. KNBF, mens "Alta'nerne" løfter og dreier deg rundt! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei PanPan og Lotus!  :nonod:

Med mine 110 kg. håper jeg det holder med 5 finnmarkinger!!!  :crazy:

Så til Lotus: Beklager at jeg ikke har kommentert det meget gode innlegget ditt tidligere! Du har selvfølgelig helt rett når det gjelder faren for avgifter. Finansdepartementet har lenge hatt et forslag om årsavgifter i skrivebordsskuffen. Takket være en lekkasje provoserte vi daværende finansminister Sigbjørn Johnsen til å benekte dette i Stortinget fordi politkerne kom til at det ikke var "politisk klokt" å fremme et slikt forslag. Miljøverndepartementet har lenge hatt et ønske om å innføre en miljøavgift på fritidsbåter. Også dette forslaget er blitt liggende i skrivebordskuffen av samme grunn. Du har også helt rett i at det ikke er noen grunn til å slå seg til ro med dette. Et frivillig register har i alle fall den fordelen at det ikke kan brukes til dette formålet så lenge registeret ikke omfatter alle båteiere! Nettopp derfor er jeg helt enig med deg i at registeret kan forbli i Fredrikstad, som definitivt er det med kostnadseffektive alternativet!

Hilsen Jan  :nonod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

SRA,

Jeg tror at både du og jeg er best tjent med at jeg avstår fra å kommentere sure gulp  :drink:  og sleivspark som dette... Jeg anbefaler at du går inn på www.knbf.no og setter deg inn i hva KNBF står for og arbeider med før du sparker nesten gang...

Jan

Ja jeg hadde noen ganske sterke påstander:

 

1: KNBF hadde snudd helt i denne saken, har jeg oppfattet det feilt at dere var mot innføringen og nå er mot avviklingen?

 

2: "hvordan kan styresmaktene kunne ta dere på alvor som høringspartner" Dett er et betimeligt spørsmål når en snur så drastisk, hvis dere ikke har snudd så er dette en påstand som er feil og jeg beklager.

 

Muligheten for KNBF overtar driften av registeret ser jeg som positivt da KNBF taler fritidsbåt eierene  sin sak og dermed er muligheten for at vi får et register som tjener oss bra absolutt tilstede.

Dette er kun et inspill som ikke tar hensyn til økonomien/personal situasjonen til KNBF, som dere selvfølgelig må ta hensyn til.

 

Hvis det er meg det siktes til når det snakkes om å ta mannen og ikke ballen så ber jeg dere lese inlegget mitt en gang til, jeg henviser hele tiden til KNBF. At Jan tar seg tid på sin fritid til å svare oss er flott og vitner om at han er dypt engasjert i det han gjør.

 

 

Skvalpen: du aner ikke hvor feil du tar med hensyn til din påstand om at jeg er Havgapet.

Link to post
Share on other sites

SRA,

Spørsmålene dine er besvart i tidligere innlegg fra min side, hvor jeg bl.a. skriver følgende:

 

KNBF gikk i sin sterkt i mot registeret fordi formålet var at registeret skulle brukes til innkreving av skatter og avgifter. Vi har aldri vært i mot et register som sådan og alle de fornuftige formålene registeret skal kunne brukes til. Vi er fremdeles mot at registeret skal kunne brukes til skatte- og avgiftsformål, men når det først er brukt 100 milioner til å opprette registeret, bør det kunne brukes til noe fornuftig i stedet for å kaste 100 millioner ut av vinduet!  

 

Hvis du leser tidligere innlegg så ser du en rekke begunnelser for vårt standpunkt. Jeg tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg over vårt forhold til politikere og myndigheter. De snur jo "kappen etter vinden" hele tiden!  :drink:  Tidligere statsminister Krag i Danmark sa det på denne måten: "Jeg forbeholder meg retten til å ha en mening inntil jeg får en ny!"

 

Jeg svarer gjerne på flere spørsmål etter at du har lest tidligere innlegg. Jeg regner med at du får svar på det meste der.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Et annet sitat brukt i politikken:

Fakta har en lei tendens til å stoppe en god diskusjon  :drink:

 

Et helt annet spørsmål:

 

Avgiftsfri diesel, vært mye snakk om den.

Henger ordningen i en tynn tråd kan vi risikere å få "ordinære" avgifter på den også.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen SRA  :drink:

På side 2 på åpningssiden finner du en del synspunkter på dieselpriser hvor jeg svarte følgende:

Dette med dieselpriser er et stadig tilbakevendende tema. I år kom diskusjonen litt tidligere enn den pleier... Dette med dieselpriser er en pest/kolera-situasjon. På den ene side kan man ergre seg over høye priser enkelte steder. På den annen side må man huske på at mange marinaer skal ha et levebrød av en kort båtsesong. Alternativet ville være at det ble langt færre bunkersmuligheter og lengre seilas mellom hver... Men loven om tilbud og etterspørsel fungerer vel på dette området også?

Den grønne dieselen i Sverige er en såkalt "miljø"-diesel som norske oljeselskaper ikke vil produsere fordi den blir for dyr, ble det påstått. Det har også vært en del båtfolk som har klaget over at motoren går dårligere på den svenske miljødieselen.

Når det gjelder såkalt avgiftsfri diesel så er det helt riktig at den slett ikke er avgiftfri. Det er blitt lagt på såkalte "miljø"-avgifter, CO2-avigifter og andre uhumskheter. For et par år siden var det også noen politikere som mente at Norge måtte fjerne avgiftsfritaket på diesel med henvisning til at dette fritaket er fjernet i EU. KNBF gjorde disse politikerne oppmerksom på at skatter og avgifter er et nasjonalt ansvar i henhold til EØS-avtalen. Hvis norske politikere ønsker å fjerne avgiftsfritaket, måtte de ta ansvaret for det selv og ikke skylde på EU. Etter det ble det stille.....så lenge det varer....

Håper ovenstående er et tilfredsstillende svar.

Hilsen Jan  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Egentlig så sier jo J.S. det ethvert oppegående voksent norsk menneske burde vite: Vi har politikere som mangler horisont og ryggrad til å gjøre noe annet enn det de som roper høyest sier. M.A.O. så fort valget er over og det ikke er noen lobbyister i nærheten så tenker de bare penger inn i statskassa. Er de direkte etterkommere fra Onkel Skrue?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...