Jump to content

Lekkasje i dreneringsgjennomføring, what to do?

grawis

Recommended Posts

døh det var tynn drenering. Eg trur tipset må bli å skrape/rubbe/rense godt, og så støpe fast eit nytt rør med glassfibersparkel. Vil nok ikkje holde i mange år uten fugemasse i klem, men..

Ellers ville eg vurdert muligheten for å lage hull utvendig med hullsag, og gjere jobben "skikkelig", og sette ei rustfri rund rist over til pynt etterpå ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skal ordne bilde i morgen. Det må være omtrent den eneste plassen i båten jeg ikke har fotografert.

Hos meg er dreneringshullet ut i borde mot cockpitkarmen. Røret er ført ned til renna langs dørken i cockpit hvorpå vannet renner akter til ny drenering, da med slange, ut skroget i akter ned mot vannlinjen.

Jeg lurte lenge på hva røret var til, da det ene går på skrå helt akter i køya sb side akter. Tenkte først at det var en slags berende støtte... Men så oppdaget jeg at det er på samme plass som dreneringshullet... Rene oppdagelsesferden i en gammel seilbåt...

Redigert av Eureka (see edit history)

Som lovet, her er bilder.

Vannets vei.

Dreneringshull i ytterkant av sittebenk i cockpit mot karmen.

09.04.2013_001.jpg

Undersiden av benken. Røret er støpt inn. ( vi er på BB side)

09.04.2013_002.jpg

09.04.2013_003.jpg

Nedre del av rør, innstøpt mot drenering av dørken.

09.04.2013_004.jpg

Hullet hvor overstående rør er støpt inn. Vannet renner videre langs dreneringen og aktenover til et nytt dreneringshull med støpt stuss, men her er det slanger som leder vannet ut gjennom skroget.

09.04.2013_005.jpg

Håper det var til nytte. Dersom du ikke har en cockpitkalesje så sette opp, så ville det vel være greit å sette en tape over det lekkende hullet og satse på at den andre dreneringen gjør jobben.

-jeg håper jeg har forstått der rett mtp dreneringen... Så da er det vel bare å trekke på seg verenmaska og starte støpingen med glassfiber.

Hmm, det der så småkomplisert ut... Jeg har tatt ut kobberrøret og renska det for lim, oppdaga at det var tetta, så kan vel gå ut fra at de andre dreneringene gjør jobben. Sendte epost til Hallberg-Rassy og spurte om råd, fikk beskjed om å bruke sikaflex, hva tenker du om det? Pluss å pusse ned ordentlig slik at limet får feste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...