grawis Startet 7.April.2013 Del på Facebook Startet 7.April.2013 Oppdaga at det lå masse vann på dørken i ettermiddag, begynte å skru av takplater, en helsikes jobb, og ser at det er kliss vått rundt ei gjennomføring som jeg antar er til drenering av sete i cockpit. Hva er beste måte å fikse dette på? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Såg noko "klinete" ut. Eg ville demontert og limt gjennomføringen på nytt med egnet fugemasse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Her har det nok lekket før! Sett i en ny gjennomføring og bruk Sikafleks ved montering. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Jeg har teaksitteplate i cockpit, er det mulig å skifte gjennomføring uten å måtte fjerne treverket på utsida først? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Tviler, gjennomføringer er som regel tredt igjennom frå utsida. Kanskje treverket kan demonteres uten skader. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
grawis Svart 8.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2013 Her er greiene, det er rett og slett bare et metallrør som er limt fast til et hull. Vil gjerne unngå å rive opp teaken i cockpit, finnes det noen skikkelige patenter for å gjøre denne gjennomføringa fast fra innsida? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Kan du skru i skruer nedenfra? Kapp av utkragingen på denne f.eks? http://www.marineshop.no/Search.aspx?q=106342 Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 8.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2013 (redigert) Liker ideen, men røret som skal erstattes har en diameter på maks 10 mm... :-) Redigert 8.April.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 døh det var tynn drenering. Eg trur tipset må bli å skrape/rubbe/rense godt, og så støpe fast eit nytt rør med glassfibersparkel. Vil nok ikkje holde i mange år uten fugemasse i klem, men.. Ellers ville eg vurdert muligheten for å lage hull utvendig med hullsag, og gjere jobben "skikkelig", og sette ei rustfri rund rist over til pynt etterpå ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Hos meg er samme type rør støpt fast. Skal se om jeg får ordnet et bilde av det.. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 8.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2013 Hos meg er samme type rør støpt fast. Skal se om jeg får ordnet et bilde av det.. Det hadde vært fantastisk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 (redigert) Skal ordne bilde i morgen. Det må være omtrent den eneste plassen i båten jeg ikke har fotografert. Hos meg er dreneringshullet ut i borde mot cockpitkarmen. Røret er ført ned til renna langs dørken i cockpit hvorpå vannet renner akter til ny drenering, da med slange, ut skroget i akter ned mot vannlinjen. Jeg lurte lenge på hva røret var til, da det ene går på skrå helt akter i køya sb side akter. Tenkte først at det var en slags berende støtte... Men så oppdaget jeg at det er på samme plass som dreneringshullet... Rene oppdagelsesferden i en gammel seilbåt... Redigert 8.April.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 9.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2013 Rene oppdagelsesferden i en gammel seilbåt... Hehe, kjenner følelsen, har bodd i ti meter båteb siden i høst, men fortsatt er den ikke ferdig utforska Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Som lovet, her er bilder. Vannets vei. Dreneringshull i ytterkant av sittebenk i cockpit mot karmen. Undersiden av benken. Røret er støpt inn. ( vi er på BB side) Nedre del av rør, innstøpt mot drenering av dørken. Hullet hvor overstående rør er støpt inn. Vannet renner videre langs dreneringen og aktenover til et nytt dreneringshull med støpt stuss, men her er det slanger som leder vannet ut gjennom skroget. Håper det var til nytte. Dersom du ikke har en cockpitkalesje så sette opp, så ville det vel være greit å sette en tape over det lekkende hullet og satse på at den andre dreneringen gjør jobben. -jeg håper jeg har forstått der rett mtp dreneringen... Så da er det vel bare å trekke på seg verenmaska og starte støpingen med glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 -og ja, jeg har teppe på cockpitdørken :) deilig å rulle det ut når kalesjen er på. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 9.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2013 Hmm, det der så småkomplisert ut... Jeg har tatt ut kobberrøret og renska det for lim, oppdaga at det var tetta, så kan vel gå ut fra at de andre dreneringene gjør jobben. Sendte epost til Hallberg-Rassy og spurte om råd, fikk beskjed om å bruke sikaflex, hva tenker du om det? Pluss å pusse ned ordentlig slik at limet får feste. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Ja, da går det sikkert bra om de anbefaler det. Puss og vask med aceton er en slager hos meg med alt som skal tettes eller festes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.