Mogens Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 Jeg trenger nytt startbatteri og tror vel jeg har funnet et rett et, men så stusser jeg litt. Jeg har en innbordsdiesel fra Yanmar på 135hk. Jeg tenkte å kjøpe et http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-120a og det skal driver start og en ankervinsj på 1000w. Er ikke dette et godt alternativ? Jeg har også vurdert et slikt et http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=274020009 men det kan da ikke være et bedre alternativ??! I tilfelle hvordan? Og er det andre løsninger som er bedre enn det jeg har nevnt her? Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
valvolainen Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Mange batterietråder nå på våren. Generellt har jeg forstått at ladespenningen helst skal ned i 14v, ikke 14.4 når du benytter glassmmattebatterier. Du har sikkert dette iorden. Jeg ville gått for maritim sitt batteri. Mange Ah for pengene. Kjekt i et knipetak! Skal legge til at det ofte er omvendt, man benyter agm på forbrukbank på grunn av dyptutadingsegenskapene, mens ordinære blysyre batterier benyttes på startbanken fordi denne stort sett alltid er fulladet. Vanlige blysyre fritidsbatterier er også prima vare. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hva med dette, billig og gir høy startestrøm http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=274010042 Fikk kjøpt et brukt\nytt til 500kr. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Etter det jeg har lest skal AGM ha 14,4 i lading, men kun fra 13-13,4 i vedlikeholdslading. Maritim sitt AGM er ett bra alternativ. Optima blue top kan også brukes. Har kjørt optima som både start og samtidig til baugpropell på 3 kw. Dette gir ikke så lang brukstid på baugpropellen. Til ditt bruk, kan du velge begge. Jeg hadde valgt maritim sitt. Bruker selv dette til start. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har ankervinsjen så mye å si for valg av batteri da? Man har vel stort sett motor i gang når man trekker opp dreggen, så da vil vel vinsjen få mesteparten av kraften direkte fra dynamoen. Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
M/B Cathy Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Jeg har et 115 amp batteri til start (kamd43), ankervinsj foran og bak pluss baugpropell. Aldri noe problem med å ikke få start. Viktig at dette batteriet får lading før forbruksbanken da. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Takk for svar folkens. Jeg regner med at AGM batteriet jeg foreslo blir valgt. Det er vel også som en skriver her at en ankervinsj ikke trekker alverdens m.t.p. at motoren som regel er i gang. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.