Jump to content

Startbatteri til start og ankervinsj

Mogens

Recommended Posts

Jeg trenger nytt startbatteri og tror vel jeg har funnet et rett et, men så stusser jeg litt. Jeg har en innbordsdiesel fra Yanmar på 135hk. Jeg tenkte å kjøpe et http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-120a og det skal driver start og en ankervinsj på 1000w. Er ikke dette et godt alternativ? Jeg har også vurdert et slikt et http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=274020009 men det kan da ikke være et bedre alternativ??! I tilfelle hvordan? Og er det andre løsninger som er bedre enn det jeg har nevnt her?

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Mange batterietråder nå på våren.

Generellt har jeg forstått at ladespenningen helst skal ned i 14v, ikke 14.4 når du benytter glassmmattebatterier.

Du har sikkert dette iorden.

Jeg ville gått for maritim sitt batteri. Mange Ah for pengene. Kjekt i et knipetak!

Skal legge til at det ofte er omvendt, man benyter agm på forbrukbank på grunn av dyptutadingsegenskapene, mens ordinære blysyre batterier benyttes på startbanken fordi denne stort sett alltid er fulladet. Vanlige blysyre fritidsbatterier er også prima vare.

Etter det jeg har lest skal AGM ha 14,4 i lading, men kun fra 13-13,4 i vedlikeholdslading. Maritim sitt AGM er ett bra alternativ. Optima blue top kan også brukes. Har kjørt optima som både start og samtidig til baugpropell på 3 kw. Dette gir ikke så lang brukstid på baugpropellen. Til ditt bruk, kan du velge begge. Jeg hadde valgt maritim sitt. Bruker selv dette til start.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...