Jump to content

Bytte fra Volvo Penta AQ140/145-280 drev til AQ151c-290sp i Draco?


Draco 2000HT

Recommended Posts

Hei,

er litt ny med båt og har kjøpt en 1980 Draco med motor som har tatt inn vann.

 

Først er jeg usikker på om det stod i en AQ140 eller 145; hvordan ser en forskjell (den er skråstilt, merke på luftfilterkasse borte)?

Også tror jeg den har et 280 drev (den er original); hvordan ser en det?

 

Etter å ha kastet bort en sommer med noe bilmotorgreier, ser jeg nå etter en komplett motor til akseptabel pris.

Vil helst ha båten rimelg original. Nå har jeg funnet noen AQ 151c med 290 sp drev fra 1989-90; er dette bra motorer en kan satse på? Passer dette rett i båten; samme fester, instrumenter osv?

Er det evt rett å skifte drev samtidig, eller kan en like gjerne bare sette i en 151 motor til eksisterende 280 drev, om det er det som faktisk er originalt?

 

Mange spørsmål fra en båtamatør..

 

Link to post

AQ140 er basert på en B21 motor mens AQ145 er basert på en B23 motor. Begge er skråstilt og de ser i grunn ganske like ut, og det er lite som skiller de motorene.

AQ151 er basert på B230, og er igjen omtrent samme motoren, og bør passe rett inn.

 

AQ280 drev og eldre har elektrisk tilt, og du ser dette på grunn av manglende trimsylindre bak til drevet. I stedet er det en liten elektrisk motor inne i motorrommet med en gjenget stang som er tilten.

 

AQ280 og AQ290 er i utgangspunktet samme drevet, forskjellen ligger i at 290 som nevnt har hydraulisk tilt.

Nyere drev har en skråkant øverst på drevet akterut (SP-A / DP-A til SP-E / DP-E).

 

De gamle AQ drevene er normalt svært holdbare, og det meste av deler er fortsatt tilgjengelig, slik at eneste grunnen til å oppdatere til 290 må være et stort behov for powertrim ettersom den elektriske tilten på de gamle drevene ikke kan brukes til å trimme drevet med (og ofte ikke virker i det hele tatt).

 

Det må nye hull til for å bytte fra 280 til 290 drev, ettersom transomfestet er annerledes, men de passer på samme svinghjulskåpe.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Flott takk!

 

Er AQ151 c en bra / bedre motor å satse på for de neste 10 årene eller så, enn 140/145?

Jeg er ikke så opptatt av de 10 ekstra hestene tror jeg, men at den er grei å få rimelige deler til og at den er slitesterk.

 

Jeg har blitt fortalt at en tar ut en slik motor på et pat timer, kan det være korrekt?

Link to post

Det er mange ting som er bedre på AQ 151. Det er en nyere og mer kurrant motor. Bedre topplokk, mere stabil blokk, bedre brennkammer++++. Vær obs på at det er endel luringer som spekulerer i at folk tror at AQ151 er samme motor som B230 bilmotor. Blokka har tjukkere støp og større borring og veiva lenger slag om jeg ikke tar helt feil, motorene har i lang tid vært spesielt populære i bilsport og marineblokk og -veiv er ganske høyt priset. Motoren er regnet for å være noe av det mest solide som er serieprodusert. Underspyling av stempler, smidd veiv og råder er standard samt godt dimensjonert og velprøvd konstruksjon som både er lettskrudd, pålitelig og rimelig i drift. Mesteparten av slitedeler har de på biltema. Motoren ble også levert som 16ventiler og het da AQ171, må ikke forveksles med AQ170 som er en eldre rekkesekser som stammer fra B30 Det er rimelig fort gjort å ta ut en sånn motor av båten ja med mindre det er mye innredning som må fjernes først.

Link to post

Ok. Første gang jeg hører at de lagde egne rødblokker for marinebruk. Spiller liten rolle.i disse da alle skråstilte fra aq140 er ferskvannskjølte. Men tilbake til trådstarters spørsmål!. Aq 140 yter 125 hk 2, 1l . Aq 145 yter 138 2, 3l og aq 151 yter 146 hk 2, 5l .

Vil tro at båten blir mye bedre med sistnevndte. Men ville tatt jobben med å montere 290 drevet. Dette krever en støpejobb for transom. Da denne ikke er lik fra 280 drevet. Motorlabbene vil passe med de du har

Lykke till

Norske båter er best!

Link to post

Blokker og topper er like fra bil til båt, men det er en del forskjeller mellom modellene.

 

Det var vel B230 FK/FT fra 1992 og opp som er den ettertraktede blokken for trimming ettersom denne har bedre støp, underspyling osv. og det er vel den samme blokken som ble brukt i en del båtmotorer, bare med langslagsveiv.

Enkelte bilmodeller kom også med 405/531 topper, som har bedre muligheter for å sette inn større ventiler osv. og derfor blir brukt til trimming, og det er også den toppen som ble brukt på båtmotorer.

Husker jeg ikke feil var det også slik at rådene ble oppdatert i 88 eller 89, og de nyere rådene er bedre enn de gamle.

 

Stort sett passer det meste om hverandre, men på enkelte Penta modeller er det noen hull til diverse pumper og slikt som mangler, men var ikke det mest på de rettstilte rødblokkene tro ?

 

Igjen, så er 280 og 290 drev helt like, bortsett fra transomfestet og den hydrauliske tilten på 290 drevet.

Link to post

Alle 280 og tidlig 290 hadde vel grove splines, det var vel 10 tenner på de, men etter et par år kom 290 med fine splines, var det ikke 26 tenner mon tro. Uansett, det bakre leddet på drivakselen går om hverandre, og sitter med to C-klips, og tar tre minutter å bytte over.

Link to post

ja det er bare bare og en liten ting men ganske vesentlig likevel om en sitter der med en ende fra 280 og en fra 290. Greit nok i dette tilfellet da det virker som ts vil sitte på komplett sett av begge varianter men for andre som leser dette som samler sammen litt av kvar sort i troa på at dette passer sammen åkke som kan få lang nese

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

TS fire måneder etter...

Dette gikk ikke så bra..., A171a og 290sp drev kjøpt inn. Motor godt over og klar for montering.

Tidligere var det A140 med 280 drev som var tenkt beholdt (elektrisk tilt syntes ikke å virke).

For det første er svinghjul ulikt pga bankesensor(?), som videre gir ulikt clutch.hus.

Videre er det som nevnt her ulikt antall tenner mellom drev og motor.

290 drevet ser ut til å være i bedre stand. Hva er greiest nå; bør en bytte akslingen eller støpe i "trandsom"?

Kan noen fortelle en amatør nøyaktig hva det betyr og hva en evt støper med?

Håper på hurtige svar.

 

Søker også manualer for 290sp drev; fant bare for 280 her på forumet.

Forresten deler av 171-motoren er nå glassblåst og lakket. Ser at båtmotorer sprayes nesten over det hele, også ny dyre motorer; hvorfor gjøres dette? Om det bare var på grunn av pris; ville det vel gjøres på andre motorer også. Har det med saltvannet å gjøre?

Redigert av Draco 2000HT (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Alle 280 og tidlig 290 hadde vel grove splines, det var vel 10 tenner på de, men etter et par år kom 290 med fine splines, var det ikke 26 tenner mon tro. Uansett, det bakre leddet på drivakselen går om hverandre, og sitter med to C-klips, og tar tre minutter å bytte over.

 

Hva mener du med dette? eg tog an ikkje. Står nå og veier for og imot å bytte fra 280 til 290dp men har ikkje svinghjulshus til 290

Link to post

TS fire måneder etter...

Dette gikk ikke så bra..., A171a og 290sp drev kjøpt inn. Motor godt over og klar for montering.

Tidligere var det A140 med 280 drev som var tenkt beholdt (elektrisk tilt syntes ikke å virke).

For det første er svinghjul ulikt pga bankesensor(?), som videre gir ulikt clutch.hus.

Videre er det som nevnt her ulikt antall tenner mellom drev og motor.

 

 

Dette med antall tenner, mener du at det er forskjellige splines på de to drevene? Da trenger du drive coupler til 290 drev sammen med svinghjulshus. Svinghjulet på 171 motoren er likt som alle 230 motorer med masse hull rundt periferien. Disse er til turtallssensoren som styrer tenningsanlegget.
Link to post

Når man sitter der med svinghjulskåpe av 'gammel' type med grove splines og drev av 'nye' 290 type med fine splines hva gjør man så? Eureka skriver noe noen innlegg tilbake men skjønte ikkje heilt hva som meintes og om dette er så bare bare av en løsning som er reell eller om det er mer bare. Noen andre?

Link to post

Du deler drivakselen din, og setter på det bakre leddet som passer på splines'ene i svinghjulshuset, altså fra den gamle drivakselen, over på den drivakselen som står på det nye drevet, krysset og klipsene er like.

 

Det er som tidligere nevnt to typer, en med 10 splines, og en med 26 splines.

 

splines.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Kryssene er vanlig Hardy Spicer kryss hentet rett ut av en bildelekatalog, samme som brukes i mange mellomaksler og andre steder kryss er kjekke å ha på en bil, så de skal være like, og når du først skal ha de ut kan du like gjerne sette inn nye med smørenipler.

Hvis du holder deg unna Volvo, og tar en titt på iboats.com eller ebay, så finner du kryss for en slikk og ingenting, bare pass på at klipsene er på rette siden, de står enten innvendig eller utvendig på knuten.

 

Det hender de er litt leie å få av, men det går normalt greit uten å måtte ta akselen av drevet, bare legg drevet på siden med krysset på en plankebit, få ut låseklipsene og press krysset ut/inn en eller annen vei.

 

Jeg har aldri vært borti at det er noe forskjell på den bakre delen av drivakselen, utover antall splines den passer på, så å bare bytte den delen er som regel mye enklere enn å begynne å rote med svinghjulshuset.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...