Jump to content

Litt strøm rett til jord ?

Tine IV

Recommended Posts

Har fått orden på nesten alt nå ,syrevekta idag var på 1.29 -1.30 og batteriene har blitt lada opp . Men når jeg begynner og bruke strøm igjen så bruker jeg mere enn hva som er normalt . Fra minus på batteripol/kabel og til jord i båten har jeg 0.45 ca på multimeteret .Sikkert ikke så lett og finne ut av det , har ikke gitt opp da kun en liten pause nuh og slapper av litt med et par :drink:

Men så spørsmålet , kan det var alt fra bryterpanel / instrumenter og til ? Noen som har noen lure forslag her , eller er det bare og leite videre ? Og en ting til 0.45 på multimeteret er det mye i watt ? Sikkert litt flaut av OSS ,men vi var 4 mann idag og ingen viste så .Har jo som sagt mindre peil på strøm da så , men har jo fått orden på mye av det til nå selvom det har blitt noen laaaaaaaange dager og kvelder , men det gikk jo og det er jo det som er digg da . Jaja har dere noen forslag så tar jeg dem imot med åpene armer og en :drink: til vinner'n .

Forsatt ¨god helg alle sammen ......

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

????? 0,45 hva-for-noe ?????

Hvis jeg forstår rett så måler du motstand mot jord, altså isolasjon. Men er det 0,45 mohm, ohm, kohm, Mohm eller hva? Dessuten er et vanlig multimeter svært lite velegnet til denslags måling etter som det bare har et lite innvendig batteri.

Du burde helst få låne deg en 'megger' - og helst en som kan betjene den :wink:

Lykke til!

mvh

Poseidon

PS

Men ladetilstanden på batteriet er bra, for et fulladet blybatteri har ifølge min barnelærdom syrevekt på 1,284.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

?????  0,45 hva-for-noe  ?????

Du burde helst få låne deg en 'megger'  -  og helst en som kan betjene den  :wink:

Lykke til!

mvh

Poseidon

PS

Men ladetilstanden på batteriet er bra, for et fulladet blybatteri har ifølge min barnelærdom syrevekt på 1,284.....

DS

<{POST_SNAPBACK}>

Ok setter multimeteret på 20 ,husker ikke hva det står der jeg det sier jo litt . Er der det skal stå når jeg måler strømmen på batteriene . Måler jeg mellom - kabel / - pol på batt og til jord i båten viser multimeteret 0.45 . Sikker mye krypstrøm rundt om i gammle båter , men jeg vil ikke ha det men er det mye ? blir batteri fort flate av dette ?

Tine II

Men hva er det du har 0.45 av

<{POST_SNAPBACK}>

Det står 13.9 på multimeteret når jeg måler batteriet , måler jeg fra minuspolen på batteri til jord i båten viser multimeteret 0.45

Er kansje nesten en 1/2 volt det da eller ? , hihi it lett nei og itno gøy el .........

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Du burde helst få låne deg en 'megger'  -  og helst en som kan betjene den  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

I hertfall når det gjelder lavspenningkretser, der bør du passe på å ha nappet ut all dyr elektronikk og instrumenter, før du leker med megger'n. Den drar av 500V ved test.

En bekjent av meg var uheldig ved bruken av dette infernalske instrumentet, og kom til å megge kjerringa si. Der var det god isolasjons-motstand i flere uker etterpå, og hun er nå både Nemko og Tüv-godkjent..... :lol: Så vær forsiktig.... :smiley:

Hvis du slår av alle forbrukere og så tar av batteripolen kan du sette batteripolen bort igjen på batteriet. Hvis det nå dannes en liten gnist er det noe som bruker strøm. I dagslys kan det være vanskelig å se denne. Bruk et hjørne på batteriskoen da kan det være lettere å se eventuell gnist. Men at du kan måle 0,45 volt i hver sin ende av en ledning er rart.

Hadde jo en som målte 1.50 ca , den er fixa der gnistra det når jeg satt den på batt pol .Men det var en + kabel fra noe gammalt )(&%/&¤ . Nå er det fra minuspol og til jord ,måler mellom septiktanken og minus på batt , da får jeg 0.45 på multi ??????

Tine II

Nå er det fra minuspol og til jord ,måler mellom septiktanken og minus på batt , da får jeg 0.45 på multi ??????

Det må jo være noe aldeles spennende dritt du har ombord!! :lol::lol:

Alvor til side, mål heller om det er spenningsfall mellom batteri og jord på motoren. Hvis ikke, så er alt i orden. Om det er spenningsforskjell fra batteriet til septiktanken kan umulig ha noen betydning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det må jo være noe aldeles spennende dritt du har ombord!!  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Er no dritt alt sammen . Men jeg blei meget glad og i mye bedre humør etter at jeg fikk fixa den andre feilen så batteria er på topp igjen .Kansje jeg også kan ha strøm til dagen derpå uten og stikke fra Lars.H vær gang jeg treffer'n :lol:

Ok så vis det bare er sånn jeg forklarer og ikke noe spenningsfall så er det bokstavlig talt bare og drite i eller ? Den andre feilen var jo helt på tryne .målte fra leding som skulle inn på plusspol fra stereo og til septik 1.50 ca . Men nuh er det da "kun" 0.45 igjen , men mellom minuspol 0g septik.

Tine II

Jeg lider med deg Tine II. Undertegnede lider også under et sterkt deformert strømforståelses gen. Men for de av oss som ikke har Lars H. ruslende rundt på brygga når vi mener å ha oppdaget et strøm problem så er det godt å få hjelp og forklaring av folk som ikke tømmer det lille som måtte befinne seg

bank kontoen helt ukritisk ned i sine dype lommer.

Du kan ringe Rune Dahl 95898465 som startet sitt eget lille firma på Tjøme som driver med båtelektrisk. Har brukt ham flere ganger til for meg uoverstigelige problemer. Har ikke funnet

grunn til å klage på hverken priser eller kvalitet på jobben. Dessverre husker jeg ikke navnet på

firmaet hans,men får du ikke tak i ham på mobil kan du ringe til Frode Dahl Motorverksted så får

de tak i ham.(Rune er lillebroren til Frode)

dersom du måler at du altid blir tappet for 0,45 volt fra batteriet(dersom jeg har forstått dette rett?),så setter du multimeteret på,måler 0,45 volt.SÅ starter du med å trekke ut en og en sikring av gangen.når multimeteret viser null,har du funnet kretsen det er feil i.sjekk hva som er koblet til denne kursen og start feilsøking på de/den komponenten(e).Det er mye lettere å lete innen et lite område av strømannlegget når du har gjordt dette. ikke gi opp,du lærer av dette til en annen gang du trenger det!!! :yesnod:

Ser du har et spenningsfall på 0,45V mellom septik og minus på batteri. Det betyr at det ikke er god jordforbindelse mellom septiktank og minus på batteri. I fall feilen skulle vert her og septiken er jordet ville du hatt en stor strøm i jordledningen.

Går ut fra at du har en hovedbryter for batteriet.

Slå av alt elektrisk som er tilkoblet i båten, da kan du måle strømmen ved å måle over bryteren uten at den er påslått. Regner med at eventuell lekkasje er mindre enn 10 A. Dersom du måler strøm og du er helt sikker på at alt er slått av, går du fram på den måten som Flossen har beskrevet ovenfor.

.SÅ starter du med å trekke ut en og en sikring av gangen.når multimeteret viser null,har du funnet kretsen det er feil i.sjekk hva som er koblet til denne kursen og start feilsøking på de/den komponenten(e).Det er mye lettere å lete innen et lite område av strømannlegget når du har gjordt dette. ikke gi opp,du lærer av dette til en annen gang du trenger det!!! :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var jo kjempe forslag ,er jo bare og dra ned i båten og prøve nå da . Finner ut av det nå ,lov og håpe og ha trua . Rart jeg har hatt strøm dagen derpå innimellom , men vært som regel dønn flatt og litt til . Men nå ser jeg lysere på det .

Er vel bare og koke litt kaffe og komme seg ned i båten . Sola skinner og det er et knallvær idag så alt ligger til rette for at dette skal bli min dag :cool:

Tine II

Å måle med et voltmeter (Regner med det er innstilt på voltlikestrøm) på battminus til en annen minuskontakt ombord fortellerdeg ingenting.

Har du det innstilt på ohm og måler på samme måte får du resistansen mellom de to målepunktene, måler du stor motstand kan du da få svar på om du har en dårlig jording, skjøt eller liknende hvis du har et koblingspunkt på jord. Husk å koble fra batteriet før du måler

Har eg forstått deg rett så er problemmet ditt at du har noe som tapper batteriene dine når båten ligger i ro. For å måle dette kan du prøve dette: 1. Slå av alt som trekker strøm (slik som det er når du forlater båten) 2. Still inn multimeteret ditt pa A likestrøm, sett den røde ledningen i A på multimeteret. 3. Skru av minuspolen (La pluss være tilkoblet) sett den røde ledningen fra multimeteret på minus på batteriet og den svarte på batteriklemme på ledningen, seriekobling (IKKJE BATTERI PLUSS :nono: ) Nå vil du få opp hvor mye strømforbruk båten bruker når den ikkje skulle brukt noe som helst???. For å finne ut hvor mye watt dette er trenger du ohms lov, husker ikkje heilt hvordan utregningen var men TROR det var slik: du tar spenningen ganger med ampere?? Eks: du har tolv volt annlegg og måler 0,2 amp blir det 12*02=2,4W. *Ikkje skyt meg hvis eg har feil.

For å finne forbrukeren kobler du ut forbruker for forbruker til du ser måleresultatet forandrer seg. Har du et godt el annlegg så tar du ut sikring for sikring. Husk at klokke, enkelte radioer, alt som har minne trekker strøm.Noe krypstrøm vil det altid være i et ledningsnett

Har du hovedbryter??

Redigert av Foldnes (see edit history)

Hvis du slår av alle forbrukere og så tar av batteripolen kan du sette batteripolen bort igjen på batteriet. Hvis det nå dannes en liten gnist er det noe som bruker strøm.

Hva du enn gjør, ikke gjør det som sailing metal sier.

Jeg har sett hvordan det kan gå, det var en bare skulle....

En liten gnist og knallgass en en eksplosiv kombinasjon

mvh

Cassie

Jeg lider med deg Tine II. Undertegnede lider også under et sterkt deformert strømforståelses gen. Men for de av oss  som ikke har Lars H. ruslende rundt på brygga når vi mener å ha oppdaget et strøm problem så er det godt å få hjelp og forklaring av folk som ikke tømmer det lille som måtte befinne seg

bank kontoen helt ukritisk ned i sine dype lommer.

Du kan ringe Rune Dahl  95898465 som startet sitt eget lille firma på Tjøme som driver med båtelektrisk. Har brukt ham flere ganger til for meg uoverstigelige problemer. Har ikke funnet

grunn til å klage på hverken priser eller kvalitet på jobben. Dessverre husker jeg ikke navnet på

firmaet hans,men får du ikke tak i ham på mobil kan du ringe til Frode Dahl Motorverksted så får

de tak i ham.(Rune er lillebroren til Frode)

<{POST_SNAPBACK}>

Rådet over er det beste som er gitt til nå. Definitivt.

Geir

Beklager rådet mitt, ikke gjør som jeg sa. Trodde at et batteri måtte lades for at det skulle dannes knallgass.

<{POST_SNAPBACK}>

Rådet er vel forsåvidt greit det vis du lufter godt først og veit at det kan smelle .Men kansje ikkenoe og anbefale , men en kjekk måte .

Takker for hjelpen til alle sammen her , det er så kjekt og ha Baatplassen .no

Tine II

Hør på foldnes sitt råd, det er slik en går fram for å finne lekkstrømmer.

Men sjekk starter og dynamo, noen ganger kan de lekke til jord når de er slitt.

NB. på de fleste multimetere må en flytte den ene testledningen til et annet hull på meteret når en skal måle strøm.

Den det står COM på skal alltid ha sort ledning, mens den røde skal til A ved strømmåling, og på volt\ohm når alt annet skal måles.

Redigert av timex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...