Jump to content

Manglende alarm ved oppstart Volvo md 2030

Vindøyet

Recommended Posts

Når jeg setter på tenningen lyser varsellamper for temperatur, oljetrykk og lading. Inger akustisk alarm høres. Lampene slukker når motor startes. På instrumentpanelet er det bryter for "Test av alam". Alarmen virker ved test.

Andre båtmotorer jeg har hatt har gitt alarm fra tenning blir satt på til lading og oljetrykk er OK. Er ikke Volvo'n slik?

Hvordan kan jeg vite at alarmen høres hvis jeg feks mister oljetrykk under gange? Hvordan kan jeg fremprovosere alarmer for å sjekke at den reelt virker utenom "testbryteren"?

Oljetrykksbryter og temperaturbryter m.fl. er i stilling "åpen" til vanlig.

Du kan kortslutte bryteren og da skal alarmen pipe.

Det står ingenting i instruksjonsboken om at alarmen skal lyde i det du slå på tenningen, men at varsellampene skal lyse.

Derimot står det at du skal teste alarmen ved å trykke på "Alarm test".

Alamen går på min motor når jeg kveler motoren ved å dra i stopphendelen, men det er ikke beskrevet i instruksjonsboken.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Kan skrive under på det småbåtentusiasten skriver. Ingen alarm ved oppstart/gløding, men en 3-5 sek alarm ved stopp. Forøvrig brukes alarmtestknappen ved hver start. Jeg har tidligere opplevd at nøkkelen har blitt dreid litt for langt tilbake etter start (mye friksjon i låsen, så den må hjelpes litt) Alarmen virker kun hvis nøkkelen er i riktig posisjon, og det sjekkes ved å teste alarmen

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...