Zandra Startet 8.April.2013 Link til dette innlegget Startet 8.April.2013 Vi har signert kontrakt på en 2006 Jeanneau Presige 46 med ca 450 timer på motorene som skal komme til Norge i løpet av april. Denne båten har strake akslinger og det gir noen fordeler for en som er vant til å kjøpe nye drev litt for ofte Men med strake akslinger følger også et nytt vedlikeholdspunkt: Pakkboks! Kan noen av dere tolke vedlagte bilde? Hva slags pakkboks er dette og hva slags ettersyn og vedlikehold trenger den? På forhånd takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Spørs litt hvor den tynne slangen som går inn på pakkboksen kommer fra ?? Den kan være sjøvannskjølt fra returvann fra motoren, eller til en liten olje tank som smører... Ellers er der en slags voks veik som må byttes fra tid til annen inne i pakkboksen. Etter trekking er også en del av vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Tja. Hvor den slangen kommer fra finner jeg vel ikke ut før båten kommer...... Noen som kjenner båten eller løsningen?? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ser ut som en vannsmurt pakkboks. Slangen kommer antagelig fra et uttak rett etter impelleren. Vannsmurt i denne sammenhengen er kjøling til selve pakkboksen og cutless lageret på vei ut gjennom skroget. Antagelig sitter det en simmerring som hindrer vannet fra og komme inn, og den er i så fall slitedelen, og på lengre sik evt cutless lageret ut av båten og i P-braketten, men de holder ofte lenge om alt er lignet opp. Ser ikke ut som en talgpakning for meg. Er et lignende system i vår nye båt, men i steden for simmerring er det en slags kompositt pakning som holdes i spenn av en belg som presser pakningen mot en skive som er satt fast på akslingen med settskruer. Hylsa. Belgen presser den svarte komposittpakningen mot stålskiven som sitter på akslingen med settskruer. Hylsa luftes etter sjøsetting for og få luft ut av øvre halvdel ved og dra belgen tilbake et øyeblik med litt makt. Slangen til kjøling av hylsa er tatt ut på trykksiden av impellerpumpa. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zandra Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 OK, takk! Det er antagelig samme prinsipp. Altså må den luftes før kjøring etter at den sjøsettes. Spennende.... Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Vil ikke den "lufte" seg selv når du starte motoren og får vann fra impellerpumpa?Har samme i min båt, helt genial den type pakboks. Men lufter den aldri. Men min får vann fra eksosbendet. Ser ut som en vannsmurt pakkboks. Slangen kommer antagelig fra et uttak rett etter impelleren. Vannsmurt i denne sammenhengen er kjøling til selve pakkboksen og cutless lageret på vei ut gjennom skroget.Antagelig sitter det en simmerring som hindrer vannet fra og komme inn, og den er i så fall slitedelen, og på lengre sik evt cutless lageret ut av båten og i P-braketten, men de holder ofte lenge om alt er lignet opp.Ser ikke ut som en talgpakning for meg.Er et lignende system i vår nye båt, men i steden for simmerring er det en slags kompositt pakning som holdes i spenn av en belg som presser pakningen mot en skive som er satt fast på akslingen med settskruer.Hylsa. Belgen presser den svarte komposittpakningen mot stålskiven som sitter på akslingen med settskruer.Hylsa luftes etter sjøsetting for og få luft ut av øvre halvdel ved og dra belgen tilbake et øyeblik med litt makt.Slangen til kjøling av hylsa er tatt ut på trykksiden av impellerpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Tror det kommer an på volumet i pakkboksen, vinkelen på akslen ut og trykket på vannet inn fra motor. Ikke sikkert den på bildet trengs og luftes. På den jeg la inn bilde av, er det forholdsvis stort volum, og den skal luftes for og hindre varmgang i komposittpakningen. Rimelig enkelt på det designet der. Gjort på 2 sekunder ved og dra belgen litt tilbake så vannet fosser inn. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Start motoren og la den gå et par minutter etter sjøsetting. For meg så ser det sorte ut som en tetningsring (myk). Trenger i såfall ikke lufting. Vedlikeholdsfrie systemer. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Tror nok denne er oljesmørt.Du finner sikkert en liten oljebeholder en plass. Den lille umbrakoskruen forran røret er lufteskruen.Denne skal det luftes på når båten sjøsettes for å få ut luft som står i hylserøret eller blir det varmgang. Se Sleipner sin hjemmeside,de har noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.