Jump to content

Hva slags ettersyn og vedlikehold trenger denne pakkboksen?

Zandra

Recommended Posts

Vi har signert kontrakt på en 2006 Jeanneau Presige 46 med ca 450 timer på motorene som skal komme til Norge i løpet av april.

Denne båten har strake akslinger og det gir noen fordeler for en som er vant til å kjøpe nye drev litt for ofte :worry:

Men med strake akslinger følger også et nytt vedlikeholdspunkt: Pakkboks!

Kan noen av dere tolke vedlagte bilde? Hva slags pakkboks er dette og hva slags ettersyn og vedlikehold trenger den?

På forhånd takk!!

pakkboks_jp46b.jpg

Ser ut som en vannsmurt pakkboks. Slangen kommer antagelig fra et uttak rett etter impelleren. Vannsmurt i denne sammenhengen er kjøling til selve pakkboksen og cutless lageret på vei ut gjennom skroget.

Antagelig sitter det en simmerring som hindrer vannet fra og komme inn, og den er i så fall slitedelen, og på lengre sik evt cutless lageret ut av båten og i P-braketten, men de holder ofte lenge om alt er lignet opp.

Ser ikke ut som en talgpakning for meg.

Er et lignende system i vår nye båt, men i steden for simmerring er det en slags kompositt pakning som holdes i spenn av en belg som presser pakningen mot en skive som er satt fast på akslingen med settskruer.

IMG_4024.jpg

Hylsa. Belgen presser den svarte komposittpakningen mot stålskiven som sitter på akslingen med settskruer.

Hylsa luftes etter sjøsetting for og få luft ut av øvre halvdel ved og dra belgen tilbake et øyeblik med litt makt.

IMG_4181.jpg

Slangen til kjøling av hylsa er tatt ut på trykksiden av impellerpumpa.

Mvh. SAP

Vil ikke den "lufte" seg selv når du starte motoren og får vann fra impellerpumpa?
Har samme i min båt, helt genial den type pakboks. Men lufter den aldri. Men min får vann fra eksosbendet.

Ser ut som en vannsmurt pakkboks. Slangen kommer antagelig fra et uttak rett etter impelleren. Vannsmurt i denne sammenhengen er kjøling til selve pakkboksen og cutless lageret på vei ut gjennom skroget.
Antagelig sitter det en simmerring som hindrer vannet fra og komme inn, og den er i så fall slitedelen, og på lengre sik evt cutless lageret ut av båten og i P-braketten, men de holder ofte lenge om alt er lignet opp.

Ser ikke ut som en talgpakning for meg.

Er et lignende system i vår nye båt, men i steden for simmerring er det en slags kompositt pakning som holdes i spenn av en belg som presser pakningen mot en skive som er satt fast på akslingen med settskruer.

IMG_4024.jpg
Hylsa. Belgen presser den svarte komposittpakningen mot stålskiven som sitter på akslingen med settskruer.
Hylsa luftes etter sjøsetting for og få luft ut av øvre halvdel ved og dra belgen tilbake et øyeblik med litt makt.

IMG_4181.jpg
Slangen til kjøling av hylsa er tatt ut på trykksiden av impellerpumpa.

Tror det kommer an på volumet i pakkboksen, vinkelen på akslen ut og trykket på vannet inn fra motor.

Ikke sikkert den på bildet trengs og luftes.

På den jeg la inn bilde av, er det forholdsvis stort volum, og den skal luftes for og hindre varmgang i komposittpakningen. Rimelig enkelt på det designet der. Gjort på 2 sekunder ved og dra belgen litt tilbake så vannet fosser inn.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...