Jump to content

hvor stor forskjell på 14 hk og 20 hk?


åAasen

Recommended Posts

Se mer på sylindervolum, særlig hvis du skal ha flere med i båten.

Det er dreiemomentet (som er proporsjonalt med sylindervolumet) som får båten opp i plan og hestekreftene som sørger for toppfarten på planende båt.

 

Hvis du bare tenker toppfart og har lite vekt ombord så kan selvsagt en 20 hk belastes med mye større propell / vinklede blader.

Men motstanden i vannet øker mer enn proposjonalt med hastigheten, selv med planende båt.

Søk på "Yamaha körfakta" så finner du en PDF-fil som viser sammenhengen mellom fart og hk for diverse båter.

 

For en liten båt spiller også vekten en stor rolle.

En 4-takter 20 Hk veier ca 50 kg og er ikke så veldig lett å håndtere av/på og bære, putte i bagasjerom osv.

 

Har en 20 Hk på en Pioner Maxi. ca 13 fot. Den får stå på hele tiden og båten fraktes på henger.

For vanlige små menn som ikke er vektløftere er det best at to personer håndterer motoren.

Ellers går det forsåvidt greit, men den er på grensen for å være for tung i forhold bæreevnen bak, særlig med to 12 liters tanker i bakre tankrom. Folk må flytte på seg etter at vi går ned av plan, ellers kommer "bakbølgen" inn over ripa.

 

Det finnes andre båter som har større bæring i hekken, men fordelen med smal hekk og skarp V-bunn er at den klarer litt bølgehøyde uten å slå så mye.

 

Ved større fart blir også sjøen og bølgene som å møte betong for en liten båt med flat bunn.

 

Summa-summarum: Ikke alltid lurt å velge så stor motor som mulig.

 

Edit: En mulig bedre strategi er å ikke kjøpe små oppgraderinger, men legge pengene i større båt og motor samtidig.

Selv ville jeg valgt motorklassen10-15 hk (lett motor) på en 10-fots båt hvis det stort sett var lite vekt ombord.

 

Hadde en kort stund en to-takter 25 Hk på en 10 fots With.

Da var det godt å ha lang erfaring med båtens oppførsel. Jeg måtte bruke hode aktivt for å IKKE gjøre noe dumdristig, egentlig var det altfor stor motor på så liten båt. Gøy en liten stund på helt flatt vann, men...

Faktum er at fartsfølelsen blir veldig fort en vane. Egentlig bedre å bruke pengene på en båt med bedre sjøegenskaper. Dette da sett i etterpåklokskapens lys, men det er ikke vanskelig å huske fartsønsket.

I praksis ble det ikke helt som tenkt på forhånd og motoren fikk snart sitte på en 14-15 foter - det var langt mer passende.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...