åAasen Startet 9.April.2013 Del på Facebook Startet 9.April.2013 Jeg har en 10 fots båt (ca 115 kg) med en 9.9 suzuki som er trimma til 13,8 og den går ca 21 knop. hvor mange knop tjener jeg på å bytte til en 20 hk? takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Kommer veldig an på hva slags båt/skrog det er. Sannsynligvis vil den største gleden med større motor være der når dere er flere i båten. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Enig med Møkkalasset. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Husker en kamerat hadde en Wicky 11fot med oppjustert 9.9 (13,8) hk. Den gjorde ca 19-20knop med den. Så byttet han til 20hk,og da økte det til 25 knop. Byttet selv fra 9,9 til 25hk på trimaranjolla mi seinere,og der var forskjellen stor... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 30%! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
glalaks Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 30%! Blir det ikke 42,8?:p Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
HiMi Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 6 HK. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) Se mer på sylindervolum, særlig hvis du skal ha flere med i båten. Det er dreiemomentet (som er proporsjonalt med sylindervolumet) som får båten opp i plan og hestekreftene som sørger for toppfarten på planende båt. Hvis du bare tenker toppfart og har lite vekt ombord så kan selvsagt en 20 hk belastes med mye større propell / vinklede blader. Men motstanden i vannet øker mer enn proposjonalt med hastigheten, selv med planende båt. Søk på "Yamaha körfakta" så finner du en PDF-fil som viser sammenhengen mellom fart og hk for diverse båter. For en liten båt spiller også vekten en stor rolle. En 4-takter 20 Hk veier ca 50 kg og er ikke så veldig lett å håndtere av/på og bære, putte i bagasjerom osv. Har en 20 Hk på en Pioner Maxi. ca 13 fot. Den får stå på hele tiden og båten fraktes på henger. For vanlige små menn som ikke er vektløftere er det best at to personer håndterer motoren. Ellers går det forsåvidt greit, men den er på grensen for å være for tung i forhold bæreevnen bak, særlig med to 12 liters tanker i bakre tankrom. Folk må flytte på seg etter at vi går ned av plan, ellers kommer "bakbølgen" inn over ripa. Det finnes andre båter som har større bæring i hekken, men fordelen med smal hekk og skarp V-bunn er at den klarer litt bølgehøyde uten å slå så mye. Ved større fart blir også sjøen og bølgene som å møte betong for en liten båt med flat bunn. Summa-summarum: Ikke alltid lurt å velge så stor motor som mulig. Edit: En mulig bedre strategi er å ikke kjøpe små oppgraderinger, men legge pengene i større båt og motor samtidig. Selv ville jeg valgt motorklassen10-15 hk (lett motor) på en 10-fots båt hvis det stort sett var lite vekt ombord. Hadde en kort stund en to-takter 25 Hk på en 10 fots With. Da var det godt å ha lang erfaring med båtens oppførsel. Jeg måtte bruke hode aktivt for å IKKE gjøre noe dumdristig, egentlig var det altfor stor motor på så liten båt. Gøy en liten stund på helt flatt vann, men... Faktum er at fartsfølelsen blir veldig fort en vane. Egentlig bedre å bruke pengene på en båt med bedre sjøegenskaper. Dette da sett i etterpåklokskapens lys, men det er ikke vanskelig å huske fartsønsket. I praksis ble det ikke helt som tenkt på forhånd og motoren fikk snart sitte på en 14-15 foter - det var langt mer passende. Redigert 10.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.