Jump to content

Hvor mye har den kalde vinteren utsatt din båtpuss?

Møkkalasset

Recommended Posts

I fjor var båten vår på vannet 4. april, men mange var før meg her i området. I år er burkaen fortsatt på, selv om jeg håper at den ryker til helgen. Vi er ikke i nærheten av poleringstemperatur, og det er meldt snø til torsdag på hele Sørlandet. Fortsatt isfiskere langt ute i Tvedestrandfjorden. Frustrerende! :thumbsdown::confused::sad:

Ikke noe problem med å vaske, stoffe om det er pluss på dagen.

Var på slipp med båten for 3 uker siden, og da var det nede i minus 5 om nettene og pluss 3 på dagen.

Men om sola er fremme og luftfuktigheten ikke er så ille er det helt ok med behandling. Måtte gå over og tørke/tine med varmluftspistol kvelden før jeg la på bunnstoff , da hadde jeg tørr bunn dagen etter, og bunnstoffet tørket som bare det i sola dagen etter.

Så ble det sjøsetting morgenen etter det igjen.

Polering gikk også fint.

Med så fine dager det har vært nå i lang tid med sol fra skyfri himmel (men beinkaldt om natten), hadde jeg ingen problemer med å ha båten klar til sjøsetting som avtalt i forrige uke. Men så var det isen i havnen, da. Slik ser det fremdeles ut, og Trudelutt står klar og venter at det harde vannet skal forsvinne!

son_7april_2013a.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke i de hele tatt.

Pleier å være oppe noen dager rundt st.hans. Selv om våren kommer sent antar jeg at dette går greit også i år.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når tempen ute er på minussiden både natt og dag (nesten i alle fall), og snøen ennå ligger delvis rundt båten ute i hagen, så får man liksom ikke den store gløden til båtpuss. Nå er det jo i tillegg meldt snø/sludd her i Kristiansand på torsdag/fredag , så det er vel ingenting annet enn å bare sitte og vente på varmere vær. :nonod:

Båten har vært i bruk hele vinteren, så sånn sett har det ikke vært noen problemer. Men mye barfrost har gitt mye tele i bakken, så vannet på flytebryggene er fortsatt frosset. Så båten er møkkete, burde vært vasket for lenge siden. Men det får så være, den får få seg en skikkelig skrubb når vannet kommer tilbake....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Møkkalasset:

Junior har fått ny motor til sin jolle og er derfor ganske utolmodig....

Vi sitter derfor ved bøya og venter på at isen skal smelte.

Kom gjerne innom med noe å spise hvis du er forbi...

Har aldrig kunne gått trygt ut til Furøya i April, og i Hantosundet fryser det hver natt, og i Røsskilen målte jeg 35 cm....

Andelig er vi 1 mnd forsinka :-)

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29033/venter_paa_vaaren.jpg

Båtpuss utfører jeg når temperaturen tilsier at det er behagelig og ikke utfra en spesifikk dato.

Dermed blir aldri båtpussen utsatt i forhold til kalenderen.

Erfaringsmessig er båten på vannet tidlig i Mai, men "maitemperaturen" er ofte slik at båten blir lite benyttet før Juni.

Dessuten er det så mye annet som skal gjøres i vårvarmen.

Før pleide jeg å si:

"Når sola begynner å varme godt på terassen, skal vi ut på sjøen og fryse litt til"

Trikset er å ha båten på vannet hele året. Vårpussen foretas hvert 2. år på slipp en helg før ferien.

Det betyr påskeferie på vannet, årets sesong er ingen unntak og de siste to helger tilbrakt i skjærgården.

Foreløpig har det ikke vært trengsel i gjestehavner eller på skjæra.

Med Webasto og aggregat er både varm båt og varm dusj sikret.

Fortsatt god sommer !

Tjorven III

Ligger ute hele året så jeg merker ikke så mye til dette. Men samme tid i fjor var hele båten ferdig vasket :sweat: og polert.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Den kalde vinteren har ikke utsatt båtpussen for min del.

Av ulike årsaker valgte jeg innendørs lagring denne vinteren. Båtpussen ble satt bort til opplagsfirmaet.

Båten er inspisert og klar for en ny sesong, men bekymringen er at jeg ikke får satt ut båten pga is i hjemmehavnen...

På samme tidspunkt i fjor hadde jeg logget 20 motortimer.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...