Jump to content

Prosjekt: Installasjon av baugpropell i Bavaria 25Sport


lippert

Recommended Posts

Denne båten er tung i bakenden og lett over forskipet og den dreier fort av med litt vind på tvers. Det er noe vi har lært og leve med, men har jo noen ganger tenkt at det hadde vært behagelig med en liten visp der fremme som kunne vært til hjelp. Men uten å ha gjort noen nøyere målinger har jeg tenkt at det er det ikke plass til samtidig som den kommer godt nok ned i vannet. Så oppdaget jeg i forrige uke tilfeldigvis to lignende båter til salg på finn.no som begge hadde ettermontert baugpropell. Og plutselig hadde jeg fått et prosjekt denne våren.

 

Har skal det inn en 125mm tunell og en Sleipner SE40. Det er ikke så mye plass til overs.

 

rom.jpg

 

 

For å gjøre målearbeidet litt enklere lagde jeg meg en tunnel i papp.

 

papp.jpg

 

 

Pilothullene ble boret fra innsiden og utvidet til 12mm fra utsiden. PS! husk vannrett og 90 grader på båtens lengderetning :)

 

12mm_hull.jpg

 

 

Freseverktøyet velvillig utlånt fra Maritim er godt i gang. De sorte streken er bare til for å markere hvor jeg skulle la det stå igjen litt slik at jeg også hadde anlegg for styrestangen når jeg skulle frese fra andre siden. Kan være lett å glemme i "kampens hete".
fres.jpg

 

Der var det hull. Ideelt skulle jeg nok vært en cm eller to høyere. Tunnelen blir litt kort underkant, men det er en avveiing mellom rom innvendig og ønske om at propellen helst ikke skal suge luft. Bunnstoffet lyver godt her, det viser ikke reell vannlinje.

 

hull.jpg

 

 

Litt tilpassing av hullene måtte til, men så var tunnelen på plass.

 

tunell.jpg

 

 

Egentlig er jeg ganske fornøyd med plasseringen.

 

tunell_innvendig.jpg

 

 

Nå gjenstår bare den koselige delen av jobben. Med hjelp noen ekstra varmekilder så blir det vel litt godlukt av polyester i helgen.

 

Fortsettelse følger...

mvh Knut Erik

Link to post

Sakte, men sikkert går det nå fremover. Skulle gjerne hatt litt mer fritid :yesnod:

 

bilde

 

 

Tunellen er grovtilpasset og det er slipt i henhold til bruksanvisningen sier. Synes det er litt mye, men for en gangs skyld skal jeg følge bruksanvisningen :saint:

 

bilde

 

Er det noen som vet hva tunellen til Sleipner er laget av? Planen er å støpe den fast med polyester. Det er det jeg har og er komfortabel å jobbe med.

 

Søndag skal alt være på plass :thumbsup:

mvh Knut Erik

Link to post

Kjempeflott dette. Er ikke den i glassfiber da. Når jeg fikk hjlp til å støpeskjeen i min Bayliner, tok han og blandet polyester og hedrer. I det tilfellet du får her, hadde han fylt hele rommet mellom tunnel og vegg, kan fylle hele rommet under tunnelen også. Klipp opp masse duk og bland inn og lag en seig god guffe og dytte bak og under.

 

Gleder meg til å se resten her nå.

Link to post

I påvente av å få tid til å komme i gang med polyester og godlukt så kunne jeg jo følge Sleipners råd om å sette inn girhuset med bunnstoff. En liten lakkavdeling ble rigget opp i kjelleren. Giret ble avfettet, primet og sprøytet med bunnstoff. Omstendelig prosess og sikkert helt unødvendig, men mye mer gøy enn f.eks. å se på TV :yesnod:

 

bilde

mvh Knut Erik

Link to post

Ble bare et bilde ved oppstart i dag. Om det var polyesterrusen eller noe annet vet jeg ikke, men glemte å bruke kamera. Men nå sitter i alle fall tunnelen der.

 

bilde

 

Dette fungerer fortsatt like godt til punktvarming. Godt ikke led-lampene har tatt helt over :) Gjenstår litt utvendig arbeid og ordentlig avrunding av inngangen til tunnelen.

 

Så var det kabling:

Har funnet plass til ett batteri i baugen. Hva er mest korrekt kobling av lading for dette batteriet? Fra før har jeg ett startbatteri og ett forbruksbatteri. De er skilt med et enkelt skillerele. Landstrømsladeren har i tillegg en ubrukt utgang.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Har til og med vurdert isposer inne i tunnelen

Det gjør vondt verre. Skal man sikre homogen lenking må alt av materialer ha samme temperatur. Punktvarmer man et sted vil dette stedet lenke først og krympe først og få spenninger i konstruksjonen.

 

Fyll opp områder der du ikke kommer til å laminere med Divilette eller lignende. Når du har gjort det så avslutter du med en radie på 20 mm. Glassfiberen inneholder fibre som er 50-60 mm. lange. Disse kan bøyes men ikke mer enn r=20 mm. Dytter du inni og under med glassfiber så knekker du fibrene og svekker konstruksjonen. Da er tunellen limt fast med et lite egnet lim.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Litt fremdrift, men treg på bildefronten.

 

Tunnelen sitter på plass og litt rester av topcoat/topgloss eller hva Jotun kaller produktet sitt gjord en grei jobb.

 

bilde

 

Utvendig har jeg nok gjort litt unødvendig og ikke helt korrekt arbeid, Men som nevnt tidligere er tunnelen i korteste laget etter Sleipner spesifikasjoner. Jeg ønsket ikke å gjøre den kortere ved å runde av direkte fra båtskroget. Derfor er det bygget på med litt mer epoxysparkel enn vanlig/nødvendig. Får håpe deg går greit. Den del er ikke ned i vannet under høy hastighet så....

 

bilde

 

Alt for lang herdetid på dette produktet for en utålmodig sjel. (PS! bøtta i bakgrunnen har ikke noe med sparklingen å gjøre.)

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Svart (redigert)

Det går nå fremover :smiley:

 

bilde

 

Noen lag med gelcoat, eller heter det topcoat når voksen er blandet inn, og så 4 tykke lage primer. Da var det på tide å få inn girhus og propell.

Ja, sparke/pusse jobben kunne vært bedre, men ved et tidspunkt går man lei :nonod: Noen tykke lag bunnstoff så får vi se....

 

Selve motoren smatt lett på plass.

 

bilde

 

Gjenstår litt kabling og ikke minst å bestemme seg for ladeopplegg av batteriet. Men nå er det tett og båten kan få vann under kjølen i løpet av noen dager.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...