Jump to content

borg werner gir bruker mye olje


wiking26

Recommended Posts

Hei. har en gammel wiking 26 med ford sabb 2715e og borg werner gir. Må stadig fylle olje på girkassen,samtidig bruker motoren mistenkelig lite olje. synes heller nivået i motoren øker.det jeg lurer på er om giroljen kan "lekke" inn i motoren på noen måte? På 5-6 timer går det en liter girolje og kan ikke finne noen lekasje

Link to post

Det er også normalt luftehull i svinghjulshuset slik at evt oljelekkasje frå simmering motor eller gear ville kommet ut/vist når det vart slynga rundt av trykkplate.

Hmmmm peiler vi av og til gearolje.... :worry:

 

Nivå i motor kan øke pga dårlig dyser.

Ikkje merket noe "oljefilm" på sjøen?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

takk for tipsene, skal sjekke oljekjøleren først. angående eventuell diesel i motoroljen..er det noen grei metode å sjekke om det er diesel? og om det er det så er vel det ganske farlig? når du sier oljefilm..mener du da girolje som kommer via oljekjøleren? hadde hull i bunnpannen for et år siden så det er ganske grisete i bunnen enda. kan kanskje koble lensepumpen av en vindstille dag og se etter oljefilm. skal gir være tilkoblet eller holder det å ha motor igang? tenker på trykket i giret?

Link to post

Dersom oljekjøler til gear er lekk så vil det komme olje i sjøvannskjølinga som forlater båten i eksosen. Det vil bli oljefilm/regnbuefarger bak båten når motor går. Men det er mulig at gearoljekjøler oppnår lekkasjetrykk først ved pådrag, og då vil du jo kjøre frå oljefilm slik at du ikkje oppdager det.

Skru ut kjøleren og inspiser. Er det løse endelokk på den så er det verdt å skru opp å sjekke o-ringene. Men de er av og til litt tæret og skruer kan knekke.... Kanskje en enkel trukktest er best.

Kva trykk kjøleren bør tåle veit eg ikkje...... Kanskje andre har tips der ? Eg har oljetrykkmåler på gearen, men eg har aldri sett etter kor trykket pleier ligge...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvilke trykk , om giret må være innkoblet eller i fri aner jeg ikke. Men jeg testet min oljekjøler til motoren på en ganske grei måte, og mulig det går på din også.

Jeg lot oljeslanger være på, men tok av sjøvannslangen på begge ender av kjøleren. Sjøvannslangen koblet jeg sammen igjen med en passende rørstubbe og slangeklemmer. Dermed hadde jeg fremdeles kjølingen til motor.

Oljekjøleren som nå var åpen i endene dreide jeg slik at en ende pekte ned. Startet opp og holdt øye med enden av kjøleren etter oljedråper. Ingen olje dryppet ut, men det ville det nok gjort hvis det hadde vært hull i den.

Dette var kjøler til motoroljen, så giroljen er normalt vanskeligere og se da den er mye renere. Hvis du gjør dette må du la den gå ei stund slik at en lekkasje får mulighet til å vise seg.

Tror ikke det er fare for at giret blir for varmt. Så lenge du kan holde neven på kjøleren uten å brenne deg burde det ikke være noen fare.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...