wiking26 Startet 10.April.2013 Del på Facebook Startet 10.April.2013 Hei. har en gammel wiking 26 med ford sabb 2715e og borg werner gir. Må stadig fylle olje på girkassen,samtidig bruker motoren mistenkelig lite olje. synes heller nivået i motoren øker.det jeg lurer på er om giroljen kan "lekke" inn i motoren på noen måte? På 5-6 timer går det en liter girolje og kan ikke finne noen lekasje Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Det som ofte hender er at giroljen går ut i kjøleren trykket er høyere enn på sjøvannssiden. Sitér dette innlegget Link to post
wiking26 Svart 10.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2013 Da mener du slitasje/hull? det er vel ikke lett å finne ut av? en venn av meg mener at det skal være en pakning som er ødelagt mellom gir og motor. er det en mulighet? takk for svar foresten Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Hvis du skal klare å få olje ifra gir og inn i motor må 2stk tettningsringer være defekt. Jeg ville startet med å sjekke oljekjøleren til giret den kan være tæret. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Det er også normalt luftehull i svinghjulshuset slik at evt oljelekkasje frå simmering motor eller gear ville kommet ut/vist når det vart slynga rundt av trykkplate. Hmmmm peiler vi av og til gearolje.... Nivå i motor kan øke pga dårlig dyser. Ikkje merket noe "oljefilm" på sjøen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
wiking26 Svart 10.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2013 takk for tipsene, skal sjekke oljekjøleren først. angående eventuell diesel i motoroljen..er det noen grei metode å sjekke om det er diesel? og om det er det så er vel det ganske farlig? når du sier oljefilm..mener du da girolje som kommer via oljekjøleren? hadde hull i bunnpannen for et år siden så det er ganske grisete i bunnen enda. kan kanskje koble lensepumpen av en vindstille dag og se etter oljefilm. skal gir være tilkoblet eller holder det å ha motor igang? tenker på trykket i giret? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Dersom oljekjøler til gear er lekk så vil det komme olje i sjøvannskjølinga som forlater båten i eksosen. Det vil bli oljefilm/regnbuefarger bak båten når motor går. Men det er mulig at gearoljekjøler oppnår lekkasjetrykk først ved pådrag, og då vil du jo kjøre frå oljefilm slik at du ikkje oppdager det. Skru ut kjøleren og inspiser. Er det løse endelokk på den så er det verdt å skru opp å sjekke o-ringene. Men de er av og til litt tæret og skruer kan knekke.... Kanskje en enkel trukktest er best. Kva trykk kjøleren bør tåle veit eg ikkje...... Kanskje andre har tips der ? Eg har oljetrykkmåler på gearen, men eg har aldri sett etter kor trykket pleier ligge... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Hvilke trykk , om giret må være innkoblet eller i fri aner jeg ikke. Men jeg testet min oljekjøler til motoren på en ganske grei måte, og mulig det går på din også. Jeg lot oljeslanger være på, men tok av sjøvannslangen på begge ender av kjøleren. Sjøvannslangen koblet jeg sammen igjen med en passende rørstubbe og slangeklemmer. Dermed hadde jeg fremdeles kjølingen til motor. Oljekjøleren som nå var åpen i endene dreide jeg slik at en ende pekte ned. Startet opp og holdt øye med enden av kjøleren etter oljedråper. Ingen olje dryppet ut, men det ville det nok gjort hvis det hadde vært hull i den. Dette var kjøler til motoroljen, så giroljen er normalt vanskeligere og se da den er mye renere. Hvis du gjør dette må du la den gå ei stund slik at en lekkasje får mulighet til å vise seg. Tror ikke det er fare for at giret blir for varmt. Så lenge du kan holde neven på kjøleren uten å brenne deg burde det ikke være noen fare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.