tha Startet 10.April.2013 Del på Facebook Startet 10.April.2013 Har lest mye fine innlegg her på forumet om behandling av teak, men det meste dreier seg om utvendig teakbelegg: Vask med og uten kjemikalier og bruk av mye vann. Inni båten er det ofte lite praktisk å bruke mye vann for spyling av det man eventuelt har hatt på for rens. Er beste alternativ da å bruke sandpapir, støvsuge og avfette (e.g. rødsprit) før man legger på feks olje? Noen som har erfaring med 'restaurering' av innvendig teak-dørk? Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Jeg lurer faktisk på det samme. Var og vasket litt innvendig i båten i dag. Ser dørken i salongen "suger" til seg skitt & lort. Hva bør man gjøre?... Olje? Lakkere? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Må nesten spørre, har dere dørk innvendig i skikkelig teak? Det jeg har sett i de fleste båter er typen tynnplater med noe som ligner natet teak. Men disse er strengt tatt marineplywood med en pen side opp. I så fall, bøtte, klut, såpe og vann. -Ikke olje... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Quaoar Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Rimelig sikker på at det er teak. Teak ute og teak inne. Teaken på utsiden, har jeg skrubbet med grønnsåpe fra tid til annen. Innvendig er jeg mer usikker på hva jeg skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Jeg har brukt Golden Teaksealer på dørken i lazarettet bak. Ikke særlig fornøyd etter første strøk som jeg tok i våres etter at dørken var nylalgt. Teakplanken sugde til seg allt av fuktighet og oljer og ble flekkete og stygg. Før ferien renset jeg gulvet på nytt og la to strøk med Golden. Det gjorde susen. Gulvet er nå jevnt og pent i naturlig teakfarge og uten flekker og spretter etter 14 dagers intens feriebruk.. Anbefales Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Quaoar Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Höveling Golden Teak Sealer har jeg faktisk liggende (et eller annet sted). REM, kan jeg spørre hvordan du renset gulvet? Jeg har vasket over forsikig med vann (med litt Zalo) og en myk svamp. Fremdeles synes jeg gulvet er noe skittent. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg benytter bivoks på teaken på akterdekket. Vasker med grønnsåpe på sprayflaske. Dette gir et dekk som ikke tar til seg skitt. Gjør denne operasjonen en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 (redigert) Takk for tips, Kaskazi. Søkte litt på bivoks, og ser enkelte nevner fare for mugg/sopp over tid. Går ut fra at du ikke har hatt problemer med det? Virker som uansett hva man gjør i ettertid, så består rensing i å vaske/tørke dørken med rødsprit? Redigert 4.Juli.2013 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 [quote name="Quaoar" post="1461848" timestamp=" REM, kan jeg spørre hvordan du renset gulvet? Jeg har vasket over forsikig med vann (med litt Zalo) og en myk svamp. Fremdeles synes jeg gulvet er noe skittent. Etter tips fra B'liten vasket jeg gulvet med zalovann og skubbet med børste. Funka bra. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kaskazi Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har ikke hatt problemer med sopp/mugg. Akterdekket er stort sett tørt. Zalo bruker jeg til mye og er sikkert godr egnet til å rense teaken. Rødsprit derimot renser godt, men løser også opp natemassen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Hmm..teak er nok for mange et problemmateriale noe det egentlig ikke burde være. Treet inneholder en stor grad an naturlig olje. Tilfører en ekstra olje vil det gradvis bli mørkere og ikke mulig å få lys igjen. Tilfører en sterke baser og alkohol tørker man ut det naturlige fettet og det vil lettere bli varlige flekker. En ender opp med at det beste for å teaken er forsiktig rengjøring og la den være i fred. Er man ikke fornøyd med det kan en avfette og å lakke den. Da bør en i alle fall benytte litt sklipulver i lakken når det er snakk om dørk. Sitér dette innlegget Link to post
tha Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Siden jeg har 'selvlensende' dekk under kalesjen brukte jeg Höveling sine produkter #1 og #3 på den 'invendige' dørken (teak, ikke laminert x-finer). Gikk over med mye vann og #1, lot det tørke, pusse forsiktig med 240 sandpappir og forseglet 3 strøk med #3. Ble ok resultat, men bør nok gjenta prosessen igjen. Ute på badeplattformen brukte jeg kun #1 samt sopp/algedrepende middel. Badeplattformen har aldri vært gråere, men den forblir like grå etter at den er blitt tørr igjen og er lik nå som etter rensen. Jeg hadde Jotun Teak Olje på noen andre teakdetaljer (bla. teakplaten som ligger over vasken) som ble renset og pusset først. Disse så flotte ut etter oljen tørket og de første ukene, men så snart det kom fuktighet på treet ble det svart. Treet ser ikke pent ut nå, så denne prossesen frarådes og må forandres til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.