Jump to content

Oljeskiftintervall Volvo D6


Titicaca

Recommended Posts

Jeg hadde full service med oljeskift på min Volvo D6 350, årgang 2007, i juni 2012. Av forskjellige grunner ble motoren bare brukt 30t om sommeren og ble tatt på land høsten 2012.

I henhold til manualen skal jo olje skiftes på motor og drev hvert år/200 timer.

Men er det virkelig nødvendig å skifte olje på motor og drev etter så lite bruk?Oljeskiftintervall Motoren har totalt gått ca 350 timer.

Link to post

Om dette er det mange meninger her på forumet. Enkelte mener at oljen skal byttes hvert år uansett, og da helst om høsten for å unngå at motoren står med "sur" olje over vinteren.

 

Jeg ville kjørt en sesong til på samme oljen. Selv om du bruker båten dobbelt så mye i år vil oljen ikke gå mer enn 100 timer, og det tåler den. Jeg kjører rund 70 timer i året, og vurderer å gå over fra årlig oljeskift til annenhvert år. Om jeg gjør dette kan det hende at jeg spanderer på meg å bytte oljefiltrene årlig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hadde byttet pga tiden, ikke gangtimene.

En liten kostnad med f.eks Biltema olje med VDS-2 spec. og 30 min jobb med oljesuger.

Filtre er vel nå også mulig og få tak i uoriginalt?

 

Et tips på filtre, impellerer osv er ebay.

Handled inn impeller til Cumins QSB 5.9 forleden. Norsk pris, ca 2.200,- Ebay pris fra USA USD 75 + 30 i frakt. Samme impeller.

Racor grovfiltrene (2040) kom på ca 110,- stykk ved kjøp av kasse på 12 med frakt og MVA. Norsk pris på Maritim var 315,-

Mvh. SAP

Link to post

Hadde glatt brukt den en seson til! Oljen forringer seg ikke merkbart på en vinter når den har vært så lite brukt. Jeg er inne på tredje året på min olje nå, må vel snart tenke på å skifte. Men så har jeg en gammel Ford da, ikke D6...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

100 timer høres helt greit ut! Hvorfor skal oljen ha blitt forringet i løpet av 30 timers bruk? Det tilsvarer 1500-2000km for en bilmotor, hvem hadde skiftet olje på ny etter så kort kjørelengde? For en gjennomsnitts bilist ville det ha blitt ca en gang i måneden! Man trenger ikke bli hysterisk bare fordi man har VP...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En dag skal du sikkert også selge båten. Da er det greit å kunne vise til årlig skift, med orginal olje. Tipper kjøpers skepsis er dyrere for deg enn kostnaden på innkjøpt olje og filter. Det samme gjelder definitivt for drevets olje med pakninger. Og der ser du jo ikke noe om det er vann i olja før du tapper ut.

Nå er garantitiden din gått ut, så da er det også bare å lære seg å ta servicen selv.

Link to post

Min erfaring er at etter 60-70 timers bruk har oljen på en forholdsvis ny og moderne dieselmotor (som D6 tross alt er) ikke en gang rukket å bli sort. Den er tilnærmet like blank som når den var ny. Så hvorfor denne absolutt skal skiftes etter kalenderen det har jeg problemer med å forstå.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hadde ikke vært redd for å bruke oljen en sesong til. Hvis du er skeptisk,går det an å dra ut peilepinnen for å se, lukte og kjenne på oljen. Mye snakk om original deler, og at disse er de beste å bruke, men hva er "original" filter? Hvem sier at filterne med påstemplet "Volvo Penta" er bedre en Fleet Guard, Luberfiner etc., kanskje er det faktisk en av disse leverandørene? Men dette er en annen diskusjon......

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Link to post

Hvis olja er fri for vann er det ingen grunn til og bli fanatisk, hvis motoren går til H.. er det ikke fordi olja er gått 30 t siste 12 md.

Forøvrig er filterskifte viktigere enn oljeskift.

Hvis man baserer bytte på innsente oljeprøver vil man bli overasket over hvor mange sesonger oljen er bra.

 

Kjøp for all del ikke olje merket med VP. kjøp standard olje basert på speck. Eneste VP oljen gjør er og slanke lommeboka di.

Link to post

Satte bort servicen til et autorisert verksted for 3 år siden. De brukte ikke Volvo olje.

 

Jeg har pleid å skifte olje hvert år uavhengig av timer, men har drøyd filtrene, to stk per motor, til hvert andre år. Jeg har vel 50-80 timer per år, og handler oljen på Felleskjøpet, og originale filtre (fra USA).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...